Problem med MySQL server eller PHP

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
taher
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Problem med MySQL server eller PHP

Inlägg av taher »

Hejsan allesamman

På min LAMP-server så har plötsligt MySQL börjat strula..

När jag går till domän/phpmyadmin så ser jag
�^O��
i stället för mitt användarnamn i det förifyllda fältet. När jag skriver mina inloggnignsuppgifter får jag beskedet att användarnnamn/lösenord är felaktigt. Samma sak när jag försöker logga in med min MySQL root användare eller min magento användare..

När jag browsar till min domän så kan inte magento ladda webshoppen
There has been an error processing your request
Detta får mig att misstänka antingen php eller MySQL-Server. Efter att ha googlat lite så hittade jag en möjlig lösning, installera mcrypt. Det ledde till att jag fick följande felmeddelande när jag försökte logga in på phpMyAdmin
phpMyAdmin
- Fel
Kan inte starta session utan fel. Kontrollera felmeddelanden i din PHP:s och/eller webbservers loggfil och konfigurera din PHP-installation korrekt.
Några förslag?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med MySQL server eller PHP

Inlägg av ubot »

Jag vet inte vad felet beror på men alla konstiga tecken (replacement characters) som du får som användarnamn är ofta ett tecken på att teckenkodningen (encoding) inte konverteras korrekt mellan olika teckenkodning. Om man försöker konvertera UTF-8 till ISO-8859-1 så dyker ibland replacements characters upp när konverteringen inte stämmer. Jag vet inte om det är till någon hjälp men det är en tanke som slår mig när jag ser ditt konstiga användarnamn.
taher
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med MySQL server eller PHP

Inlägg av taher »

Jo, jag tänkte samma sak. Min tanke är att PHP eller MySQL har ändrad teckenkodning på något vänster, hoppades att någon skulle ha en idé om hur/varför eller ännu hellre bra steg för att identifiera var felet ligger och hur det åtgärdas..
Som det ser ut nu kommer jag att göra en ominstallation av servern ikväll =/
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"