Shotwell-bilder huller om buller? Löst

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
alfeva

Shotwell-bilder huller om buller? Löst

Inlägg av alfeva »

Jag har organiserat och döpt alla mina bilder i Shotwell ca 3.000 stycken. Det var ett drygt jobb, men det är väl såńt man ska sitta med under vintern? Emellertid, när jag då ska exportera dem till externa disken så hamnar bilderna huller om buller och inga namn ( Jo, en del namn kommer fram) eller taggar. Bara nummer och jpg. Samma om jag bränner en DVD.Jag vill flytta bort bilderna från datorn för att den blir så seg med så mycket bilder inne.
Hälsning...
Senast redigerad av 1 alfeva, redigerad totalt 1 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Shotwell-bilder huller om buller?

Inlägg av ubot »

Jag hittade en tråd i något am. forum där det står något om att Shotwell kräver att fotografierna ligger kvar i samma katalog som Showell har indexerat fotografierna i annars förlorar Shotwell vissa ändringar som man har gjort till fotografierna. Det här låter dåligt i mina öron men det kanske är så illa att när du flyttar fotografierna till en extern hårddisk så tappat Shotwell dina ändringar? :|

Jag misstänker att det är så här. Shotwell sparar dina ändringar i en databas MEN för att dina ändringar ska synas (namn, taggar osv) så kräver Shotwell att fotografierna ligger där dom låg när du skapade taggarna eller bytte namn på fotografierna eftersom det är den platsen på hårddisken som står i Shotwells databas. Jag är inte helt säker på det här och jag hoppas att någon annan i forumet vet mer om Shotwell då jag aldrig har använt programmet.

OM det är så här Shotwell fungerar så tycker jag det är dåligt. Jag tycker att ändringar ska göras till fotografiernas filer och inte bara vara något som syns i Shotwell. Det är kanske här vi har en lösning på problemet också. Att sätta taggar m.m med ett program som ändrar filen och inte bara skapar en databas med information, typ programmet phatch: http://photobatch.wikidot.com/
Med phatch går det att sätta nya EXIF/IPTC-taggar på fotografierna och jag tar för givet att taggarna då sätts på fotografierna så att informationen följer med fotografierna om du flyttar korten till en extern hårddisk eller bränner ut på en skiva.
I'm the founder of Yorba, makers of Shotwell. Thanks for your question.

Shotwell 0.7 writes metadata (such as tags and titles) to photos when you export them. The metadata is written in EXIF, IPTC and/or XMP format (depending on which of these were present in the photo to begin with). Most other photo programs can read these formats, so if you export your photos from Shotwell then other programs should be able to read their tags with no problem.

The upcoming Shotwell 0.8 can write metadata to photo files on the fly - to enable this, select the option "Write tags, titles and other metadata to photo files" in the preferences dialog. Once this is selected, Shotwell will update metadata in photo files as soon as you tag them. To use this feature, build the Shotwell trunk from source (see http://yorba.org/shotwell/install/#source), or just wait for Shotwell 0.8 (which we plan to release later in December).
Användarvisningsbild
alfeva

Inlägg av alfeva »

Vet inte riktigt vad jag ska göra med detta.
ubot

Inlägg av ubot »

alfeva skrev:Vet inte riktigt vad jag ska göra med detta.
Lösningen är att ändra filernas taggar i ett program som sätter nya taggar direkt på filerna utan att lagra allt i en databas som är kopplat till ett speciellt program och som kräver att filerna ligger där dom alltid har legat.

När jag läser om F-Spot, ShotWell, digiKam så verkar det som om alla program vill ha fotografierna i Bilder-katalogen på datorn för att allt ska fungera. Det är därför jag är inne på att du helt enkelt lägger in informationen du söker i filerna direkt istället för att använda program som kräver att bilderna ligger i speciella kataloger för att informationen ska stämma.

Jag har inget bättre förslag. Någon annan som har koll på hur man organiserar fotografier i Ubuntu?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag kom på en grej. Det här kanske fungerar. Du lägger fotografierna på en extern hårddisk i katalogen /media/extern_harddisk/Bilder eller något. Sedan ändrar du i Shotwells inställningar så att programmet skannar av mer än bara Bilder-katalogen lokalt på datorns hårddisk. Jag vet inte om inställningen finns men annars har nog digiKam eller Picasa inställningen att även ta med bilder utanför Bilder-katalogen, t.ex. bilder som ligger på en extern hårddisk. Det går nog att ändra sökvägen från Bilder i Hemkatalogen till Bilder på en extern enhet. Då kommer programmet kräva att bilderna ligger där i fortsättningen. Om du ser till att hålla en vettig katalogstruktur på den externa hårddisken, t.ex. /media/extern_harddisk/Bilder/Sommar_2010/ och inte ändrar det här i efterhand så borde Shotwell visa rätt information. Om du gör en säkerhetskopia på alla fotografier på en ny extern hårddisk så behöver man bara ändra i Shotwells databas så att sökvägen /media/extern_harddisk/Bilder blir /media/ny_extern_harddisk/Bilder så borde indexeringen fungera. Det viktiga är att katalogstrukturen är korrekt hela tiden så att du inte helt plötsligt flyttar bilden /media/extern_harddisk/Bilder/Sommar_2010/stranden.jpg till /media/ny_extern_harddisk/Bilder/Midsommar/stranden.jpg för då tror jag inte Shotwell hittar bilden och inte kopplar rätt information till rätt fil.

Varning! Det finns ett problem med det här och det är att jag inte har lyckats öppna filen .shotwell/data/db i Hemkatalogen och därför går det inte att med ett skript korrigera sökvägen till bilderna så att Shotwell letar på en ny hårddisk om man flyttar bilderna. Mitt koncept bygger på att man på något sätt kommer åt att redigera innehållet i Shotwells databas från en texteditor. Om det hade gått att editera Shotwells db-fil så borde det gå att fixa till något som får Shotwell att hitta filerna på en annan plats på datorn än där Shotwell normalt letar.

Edit:
Vad har du för version av Shotwell? I Ubuntu 10.04 är Shotwell 0.5.0 standard. Du ser versionsnumret under sista alternativet i Hjälp i Shotwells meny. I version 0.8 av Shotwell så finns någon ny funktion som gör atyt Shotwell skriver metadata direkt till filerna. Exakt vad det här innebär vet jag inte men det kanske har med hur Shotwell lagrar information till filerna att göra?
Användarvisningsbild
alfeva

Inlägg av alfeva »

Jag har version 0.7.2 och jag tror att jag börjar få kläm på hur det fungerar.
Jag återkommer när det slår stopp nästa gång.
Tack för all hjälp.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

alfeva skrev:Jag har version 0.7.2 och jag tror att jag börjar få kläm på hur det fungerar.
Jag återkommer när det slår stopp nästa gång.
Tack för all hjälp.
Om du vill ha senaste versionen av shotwell så är det enbart lägga till ppa:

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:yorba/ppa

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
alfeva

Inlägg av alfeva »

Tack.
Lätt och smidigt. Nu sitter jag nöjd och glad.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"