Platser 2. Löst

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
alfeva

Platser 2. Löst

Inlägg av alfeva »

Hej Nu är jag tillbaka igen med samma problem som jag redan fått hjälp med en gång.När jag klickar på platser och hemmap får jag meddelandet" Shotwell" och texten "/home/ alf är inte en fil." Det är bara det att det inte hjälper denna gång med de koder som jag använde förra gången.

När jag kör detta:
alf@alf-Aspire-T120E:~$ cat ~/.local/share/applications/mimeapps.list | grep "inode"

Får jag detta:
inode/directory=shotwell-viewer.desktop;f-spot-view.desktop;

Detta hände när jag höll på med att plocka duplicat från mina bilder.Jag använde progr.FSlint och där kan jag ha gjort något fel.
Senast redigerad av 1 alfeva, redigerad totalt 1 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Platser 2.

Inlägg av ubot »

Det ska knappast stå inode/directory=shotwell-viewer.desktop;f-spot-view.desktop; i filen. Men varför ändras innehållet i ~/.local/share/applications/mimeapps.list till annat för dig?

Jag får upp

Kod: Markera allt

inode/directory=nautilus-folder-handler.desktop;vlc.desktop;totem.desktop;
när jag kör kommandot på mitt system. Jag tror ändå att du har fel rad i filen. Vilket kommando kör du för att försöka rätta till problemet och som du säger inte fungerar? Jag misstänker att mitt förra kommando som jag gav dig är väldigt specifikt för raden du hade förra gången och om den är annorlunda än nu så måste man modifiera kommandot lite. Vad gav jag dig för kommando förra gången?

Edit:

Jag hittade den gamla tråden och mycket riktigt så fungerar inte den gamla raden på din nya rad. Jag har moddat kommandot så att lösningen är mer generell. Det här kommandot i Terminalen borde lösa problemet:

sed -i 's/inode\/directory=.*/inode\/directory=nautilus-folder-handler.desktop;/' ~/.local/share/applications/mimeapps.list
MEN ta för säkerhets skull en säkerhetskopia på original-filen innan du kör kommandot OM något skulle gå fel. Du tar en säkerhetskopia på filen så här:

cp ~/.local/share/applications/mimeapps.list ~/.local/share/applications/mimeapps.list.backup.$(date +%y%m%d)
Användarvisningsbild
alfeva

Re: Platser 2

Inlägg av alfeva »

Hej.
Tack-tack. då var det fixat igen men man kan ju undra vad jag gör för fel när det blir såhär??
Det har hänt båda gångerna som jag använt FSlint, antingen är det något konstigt med det programmet eller så är det ett handhavandefel från min sida. Ska akta mig för det i fortsättningen.
Tack igen.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Platser 2

Inlägg av ubot »

alfeva skrev:Hej.
Tack-tack. då var det fixat igen men man kan ju undra vad jag gör för fel när det blir såhär??
Det har hänt båda gångerna som jag använt FSlint, antingen är det något konstigt med det programmet eller så är det ett handhavandefel från min sida. Ska akta mig för det i fortsättningen.
Tack igen.
Det undrar jag också och jag har aldrig använt programmet FSlint så jag vet inte om det ligger bakom problemen. Du kan ju fortsätta att använda programmet. Det är inte något problem. Det är bara det att du får köra kommandot då och då för att rätta till felet. Ett alternativ är att du lägger kommandot i ett skripts om du sedan ställer in så att det startar med datorn. Sedan låter du skriptet kontrollera om filen har ändrats typ 1 gång/minut. Om den har ändrats så körs kommandot automatiskt. Det bli lite knepigt men det är ett sätt att komma runt problemet iaf. Du ska inte behöva ta till fulknep för att fixa det här. Det är någon bugg eller något annat (i FSlint?) som ställer till det.
AndersBrontosaurus

Re: Platser 2. Löst

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Hej!
Hade samma problem och hittade den här tråden som fixade biffen. :-)

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... places+k3b

MVH
Anders
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"