Alla skall ha tillgång till skrivrättigheter.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Alla skall ha tillgång till skrivrättigheter.

Inlägg av Pink Panther »

Det är i mina och säkert många andras ögon en form av diktatur. Där man inte kan skriva i vissa kategorier. Det har inget med demokratiska värderingar eller Ubuntu gemenskapernas riktlinjer. Det handlar om ett sjukt kontroll behov. Att ansöka om medlemskap i olika grupper är en sak. Alla skall få skrivrättigheter så länge de inte missbrukas på ett sätt som skadar gemenskapen.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: Alla skall ha tillgång till skrivrättigheter.

Inlägg av Peetra »

Orsaken till att det krävs medlemskap på LaunchPad för att kunna få skrivbehörighet i vårt LoCo-kkategori är att föregångaren till LoCo-kategoirn missbrukades kraftigt och även bannat folk skapade dubbelkonton och postade väldigt dumma inlägg i den. Vi har en prövoperiod på gång om denna strukturering och det verkar enligt mig fungera mycket bättre mot folk med ont uppsåt än före omställningen.

Det finns beslut från IRC-möte om detta. Efter kort diskussion mellan TL, TC, moddisar och admins, så verkställdes inte det strikta beslutet om noilltolerans ang. LoCo-diskussioner på forumet, utan det valdes en mellanväg, som nu är detta vi har idag.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 05147.html
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 05165.html

hälsn. Peetra.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Peetra skrev:Orsaken till att det krävs medlemskap på LaunchPad för att kunna få skrivbehörighet i vårt LoCo-kkategori är att föregångaren till LoCo-kategoirn missbrukades kraftigt och även bannat folk skapade dubbelkonton och postade väldigt dumma inlägg i den. Vi har en prövoperiod på gång om denna strukturering och det verkar enligt mig fungera mycket bättre mot folk med ont uppsåt än före omställningen.

Det finns beslut från IRC-möte om detta. Efter kort diskussion mellan TL, TC, moddisar och admins, så verkställdes inte det strikta beslutet om noilltolerans ang. LoCo-diskussioner på forumet, utan det valdes en mellanväg, som nu är detta vi har idag.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 05147.html
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 05165.html

hälsn. Peetra.

JA! Det sköter ni dåligt. Jag har medlemskap sedan många år. Men inte varit inloggad på LaunchPad på länge. Men de har tydligen ändrat inloggningen, för tidigare loggade jag in med användarnamn och lösenord. Men nu är tydligen E-post adress och lösenord som gäller. Men jag har skapat en ny användare på LaunchPad och skickat över mitt användare ID till er "stora ledare TL" men inte fått några skrivrättigheter.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Pink Panther skrev:Det är i mina och säkert många andras ögon en form av diktatur. Där man inte kan skriva i vissa kategorier. Det har inget med demokratiska värderingar eller Ubuntu gemenskapernas riktlinjer. Det handlar om ett sjukt kontroll behov. Att ansöka om medlemskap i olika grupper är en sak. Alla skall få skrivrättigheter så länge de inte missbrukas på ett sätt som skadar gemenskapen.

//PP
Nu är du verkligen ute och cyklar! :)
Du kanske vill ha skrivrättigheter i moderatorernas egen tavla också?

Eller så trollar du...
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Pink Panther skrev:jag har skapat en ny användare på LaunchPad och skickat över mitt användare ID till er "stora ledare TL" men inte fått några skrivrättigheter.

//PP
Han har väl inte hunnit, eller så har du inte ansökt till gruppen här, det underlättar jobbet för HåkanS om man fixar även den biten själv.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Nu är du verkligen ute och cyklar!"

Nej! Det är du Rune.K som cyklar.

Till "Peetra". Jag har ansökt till gruppen.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Men jag har skapat en ny användare på LaunchPad och skickat över mitt användare ID till er "stora ledare TL" men inte fått några skrivrättigheter.
Man måste vara medlem i locots launchpad-team https://launchpad.net/~ubuntu-se för att kunna komma med i forumgruppen "LoCo".
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

HakanS skrev:
Pink Panther skrev:Men jag har skapat en ny användare på LaunchPad och skickat över mitt användare ID till er "stora ledare TL" men inte fått några skrivrättigheter.
Man måste vara medlem i locots launchpad-team https://launchpad.net/~ubuntu-se för att kunna komma med i forumgruppen "LoCo".
Det är utfört nu. Tack för informationen. Men jag önskar att ni skrivet ut de lite tydligare för alla medlemmar. Även för en gammal räv kan det vara svårt att hitta information om hur/var.

Ubuntu Sweden LoCo Team

Mitt ID är: Launchpad Id: pinkpan

Your request to join Ubuntu Sweden LoCo Team is awaiting approval.

Tack! HakanS

//PP
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Mitt ID är: Launchpad Id: pinkpan
Varför har du skapat ytterligare ett Launchpad-konto nu?
Du skapade ju kontot max-klurig igår.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

LoCo Sverige

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Står det ju på forumindexet, är väl ändå rätt enkelt att förstå?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

HakanS skrev:
Pink Panther skrev:Mitt ID är: Launchpad Id: pinkpan
Varför har du skapat ytterligare ett Launchpad-konto nu?
Du skapade ju kontot max-klurig igår.

"Man måste vara medlem i locots launchpad-team https://launchpad.net/~ubuntu-se för att kunna komma med i forumgruppen "LoCo"."

Men det dög inte ???????????

:-\ :( >:D :o

//PP
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Men det dög inte ???????????
Jo, men innan du godkänns som team-medlem vill jag ha svar på min fråga.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

HakanS skrev:
Pink Panther skrev:Men det dög inte ???????????
Jo, men innan du godkänns som team-medlem vill jag ha svar på min fråga.
Vilken fråga? Du godkände inte själv min första medlemskap på launchpad. Därför försökt jag följa din anvisningar. Vad har jag nu gjort för fel. Jag ansökte om medlemskap https://launchpad.net/~ubuntu-se för jag trodde att de var så du ville ha förfarandet. Konstigare är det. ???????????????

"Man måste vara medlem i locots launchpad-team https://launchpad.net/~ubuntu-se för att kunna komma med i forumgruppen "LoCo"."

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Till er som redan är medlemmar i Svenska LoCot på launchpad.

Jag hoppas verkligen att ni har lite krav på de som ansöker om att bli medlemmar.
Annars lär det bli en ny diskussionsklubb.

Själv tänker jag inte ansöka om medlemskap i LoCot, jag är inte tillräckligt intresserad av Ubuntu, buggrapportering, sortering av buggrapporter (triage), program eller script skriver jag inte heller.
Marknadsföringsintresserade finns det tillräckligt många redan...

Jag gör min lilla insats för GNU/Linux och Ubuntu i supporten.

Och på Ubuntu.se har jag dessutom fullt upp med att moderera!!! ;)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Vilken fråga?
Den jag ställde till dig alldeles nyss:
"Varför har du skapat ytterligare ett Launchpad-konto nu?
Du skapade ju kontot max-klurig igår."
Pink Panther skrev:Du godkände inte själv min första medlemskap på launchpad.
Jag har inte avslagit någon ansökan. När gjorde du denna ansökan?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

HakanS skrev:
Du uppmanar mig att söka följande. Det går inte att misstolka. Det finns i skrift. När du fick mitt tidigare ID var det bara enligt era nya bestämmelser att godkänna. I stället skriver du följande:

Ganska förvirrande och vilseledande.

Att jag då gör en ny ansökan är enligt mig en helt naturlig följd av din uppmaning. Annars hade jag gärna behållit min NY/gamla som var baserat på mina gamla användare uppgifter som jag haft i årtal på launchpad.

Men nu får det bli följande "Mitt ID är: Launchpad Id: pinkpan" och inget annat.

Jag får en känsla av att du driver med mig. Eller är du hemskt misstänksam av dig. Att utgå ifrån att människor eller medlemmar vill göra gemenskapen illa har nu gått till överdrift. Utgå alltid med en inställning: Att människor är ärliga. Annars hamnar du ganska lätt fel i en dialog med gemenskapens medlemmar.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
KiviE

Inlägg av KiviE »

Pink Panther skrev:
HakanS skrev:
Du uppmanar mig att söka följande. Det går inte att misstolka. Det finns i skrift. När du fick mitt tidigare ID var det bara enligt era nya bestämmelser att godkänna. I stället skriver du följande:

Att jag då gör en ny ansökan är enligt mig en helt naturlig följd av din uppmaning. Annars hade jag gärna behållit min NY/gamla som var baserat på mina gamla användare uppgifter som jag haft i årtal på launchpad.

Men nu får det bli följande "Mitt ID är: Launchpad Id: pinkpan" och inget annat.

Jag får en känsla av att du driver med mig. Eller är du hemskt misstänksam av dig. Att utgå ifrån att människor eller medlemmar vill göra gemenskapen illa har nu gått till överdrift. Utgå alltid med en inställning: Att människor är ärliga. Annars hamnar du ganska lätt fel i en dialog med gemenskapens medlemmar.

//PP
Du behövde inte göra ett nytt launchpad konto för att gå med i ubuntu-se gruppen på lanchpad.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

KiviE skrev:
Pink Panther skrev:
HakanS skrev:

//PP
Du behövde inte göra ett nytt launchpad konto för att gå med i ubuntu-se gruppen på lanchpad.

Jag uppfattade uppmaningen så

Därför är det viktigt att vi försöker vara tydliga och inte utgår ifrån att medlemmen tolkar meningen på de viset som du tänkt.

Jag hakade upp mig på följande "Man måste vara medlem" och tolkade uppmaningen helt fel.

Skriv istället: Anmäl dig i gruppen https://launchpad.net/~ubuntu-se som är en av alla launchpad-team/ eller utvecklingsgrupper.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Pink Panther skrev:...
Jag hakade upp mig på följande "Man måste vara medlem" och tolkade uppmaningen helt fel.

Skriv istället: Anmäl dig i gruppen https://launchpad.net/~ubuntu-se som är en av alla launchpad-team/ eller utvecklingsgrupper.

//PP
Bra påpekande.
Det är viktigt att infon är väldigt tydlig och otvetydig. Det förkommer säkert en del missar när det gäller detta nu i början.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag uppfyller gällande krav för skrivrättigheter efter gällande beslut vid tiden när jag ansökte för mina skrivrättigheter "LoCo Sverige". Därför kan jag enligt allmänt gällande praxis för liknande beslut inte nekas mina skrivrättigheter. Det finns protokoll på fattade beslut som fattades under mötet.

Men har vid skrivandets stund inte fått några skrivrättigheter.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Forum"