titta på en rar/iso-film, går det?[LÖST]
titta på en rar/iso-film, går det?[LÖST]
Om man tankar hem en DVD film som är rar packad (som man packar upp) på ca. 4 Gb och har gjort det till en iso-fil så har jag försökt titta på iso-filmen med VLC men det funkar inte (händer inget alls) , finns det annat sätt att titta på (rar)iso-film eller är jag helt ute och cyklar?
edit: eller hur ska jag kunna packa alla lösa rar-filer till en imagefil som jag kan titta på tex. med VLC?
edit: eller hur ska jag kunna packa alla lösa rar-filer till en imagefil som jag kan titta på tex. med VLC?
Senast redigerad av 3 nisse2, redigerad totalt 9 gång.
- Osprey
- Kontakt:
Re: titta på en iso-film, går det?
Det funkar alldeles utmärkt, bara att montera den och gå in på den med nautilus eller något sådant, så säger den till att den upptäckt att det är en film och undrar om den ska öppna den i filmuppspelaren...
Om du lägger in scriptet nedan i "~/.gnome2/nautilus-scripts" och kallar den för "Mount_ISO" eller "Montera_Film" eller något sådant så fixar sig resten automatiskt om du högerklickar på iso:n och väljer "[Skript]->[namnet-du-gav-filen]"...
Om du lägger in scriptet nedan i "~/.gnome2/nautilus-scripts" och kallar den för "Mount_ISO" eller "Montera_Film" eller något sådant så fixar sig resten automatiskt om du högerklickar på iso:n och väljer "[Skript]->[namnet-du-gav-filen]"...
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
#
gksudo -u root -k /bin/echo "got r00t?"
sudo mkdir /media/"$*"
if sudo mount -o loop -t iso9660 "$*" /media/"$*"
then
if zenity --question --title "ISO Mounter" --text "$* Successfully Mounted.
Open Volume?"
then
nautilus /media/"$*" --no-desktop
fi
exit 0
else
sudo rmdir /media/"$*"
zenity --error --title "ISO Mounter" --text "Cannot mount $*!"
exit 1
fi
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jo nu har då Nautilus sedan länge en inbyggd monterare.
bara att högerklicka på filen och välja öppna med "arkivmonteraren"....
Att dra ISO-filen till VLC ska fungera bra. Annars har du ju XBMC, då behöver du inte packa upp ISO-filen innan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack för infon alla, men om jag säger så här istället, att jag har film med massa rar-filer, hur kan jag titta på dessa (som en film) på bästa sätt?
Senast redigerad av 1 nisse2, redigerad totalt 9 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Aha, ja det funkade ju det med... kul när man får reda på finesser som man missat...pun skrev:Jo nu har då Nautilus sedan länge en inbyggd monterare.

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
Bump
Dum fråga kanske (har aldig hållit på med detta och fått besök av ungt "win" folk) och de har film med massa rar-filer, hur kan jag "titta på/göra till" dessa (som/till en film) på bästa sätt?

Dum fråga kanske (har aldig hållit på med detta och fått besök av ungt "win" folk) och de har film med massa rar-filer, hur kan jag "titta på/göra till" dessa (som/till en film) på bästa sätt?

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Du behöver stöd för rar, det får man genom att installera
unrar och sen ska du kunna packa upp med den vanliga arkivhanteraren.
Det finns även
unrar-free som är en öppen variant, huruvida funktionen skiljer vet jag inte.

Det finns även

Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Ok, men de kom med redan upppackade rar-filer, hur gör man en film av dessa eller hur tittar på dessa som en film?Du behöver stöd för rar, det får man genom att installera unrar och sen ska du kunna packa upp med den vanliga arkivhanteraren
-
- Kontakt:
Att filmer varit packade i rar påverkar inte hur man spelar dem så för att kunna svara behöver vi veta vad det är för format på filmerna.
Re: titta på en rar/iso-film, går det?
Ok, det följde med kort exempelfil med massa rarfiler och den var en vob-fil
-
- Kontakt:
.vob-filen har jag för mig ska gå att spela i vlc. Förmodligen i totem också med rätt gstreamer-plugin installerade.
ja, men det är bara en kort exempelfil och det är inget problem med det, det är de här rarfilerna jag inte hajar, hur man får till en film?
edit: filmen är nedtagen med hjälp av en torrent (inte jag dock) från nätet och det blev massa rarfiler när nedladdningen var klar, hur syr man ihop de till en film? eller är jag dum på något sätt?
edit: filmen är nedtagen med hjälp av en torrent (inte jag dock) från nätet och det blev massa rarfiler när nedladdningen var klar, hur syr man ihop de till en film? eller är jag dum på något sätt?
Är det flera RAR- filer som tillsans bildar en fil, så har de vanligtvis något nummer i filnamnet. exempel12.rar.
I Det fallet så ska filen med lägst numer packas upp. Kan manske heta exempel00.rar. Packar man upp 00 så bör alla andra packas upp automatiskt och de bildar en ISO-fil(?), i det här fallet som jag har förstått det.
I Det fallet så ska filen med lägst numer packas upp. Kan manske heta exempel00.rar. Packar man upp 00 så bör alla andra packas upp automatiskt och de bildar en ISO-fil(?), i det här fallet som jag har förstått det.
Re: titta på en rar/iso-film, går det?[LÖST]
Bingo, tack Sötte, fan har inte hållit på med nedladdning av film/musik och sånt, fast jag är van användare