När jag laddar ner via Transmission så påverkar det hastigheten rejält på övriga datorer i nätverket (mina barn klagar!) TROTS att nedladdningshastigheten är låg, kanske bara ca 100 kB. Är detta ett känt problem?
Finns andra klienter som fungerar bättre?
/Mats
Transmission
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Transmission
Har du koll på att båda upp- och nedhastigheten är låg så det inte är att du delar ut så mycket så alla andra upplever ert nät som segt? Hur snabb uppkoppling har ni? Om du tar 100 kbps så kan det ju vara tillräckligt för att de ska tycka det påverkar om de kollar på streamade grejer eller annat och är flera som samtidigt håller på.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har adsl och när jag använder transmission (har inte testat om det är på samma sätt med andra torrentklienter) så måste jag begränsa just upphastigheten rejält för att undvika lagg. Oftast har jag den på lägsta värdet 5 kb när vi använder nätet till annat. Det går att ställa in schema för olika tider på dygnet/veckan så man slipper pilla hela tiden.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag har kört transmission i över 6 månader nu och jag kör fullt både upp och ner och för mig har det ingen påverkan på andra datorer.. Så kanske kan vara ett problem i routern? Det hade jag förr, så fort jag startade en nedladdning så dog nästan internet på alla datorer, men det var en inställning i routern som löste det.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
DiNozzo!
Det var den tekniskt begåvade sonen som hävdade att "det var ett allmänt känt problem med Transmission" att hastigheten går ner radikalt generellt i nätverket.
Själv är jag inte så övertygad om det utan tror kanske mer på t ex din routerteori.
Det beror inte på hög upp-hastighet för den har jag redan begränsat.
Kommer du ihåg vad för typ av inställning det var du gjorde?
Det var den tekniskt begåvade sonen som hävdade att "det var ett allmänt känt problem med Transmission" att hastigheten går ner radikalt generellt i nätverket.
Själv är jag inte så övertygad om det utan tror kanske mer på t ex din routerteori.
Transmission är tyvärr känt för att vara en börda på nätverket, dåligt optimerad typ. Jag sitter på 100/100 och hade inga problem att ladda ner saker, men att seeda var totalt omöjligt. Provade jag med en annan klient med samma inställningar fungerade det mycket bättre.
Du skulle kunna prova rtorrent och se hur det fungerar då. Rent funktionellt är den bland den bästa. Den är dock textbaserad och alla gillar det inte, men det finns ett och annat web interface till den om så önskas.
Du skulle kunna prova rtorrent och se hur det fungerar då. Rent funktionellt är den bland den bästa. Den är dock textbaserad och alla gillar det inte, men det finns ett och annat web interface till den om så önskas.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
"ip flood detection" ska stängas avGolfkompis skrev:DiNozzo!