Märklig problem med hemkatalogen [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
06-182
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Märklig problem med hemkatalogen [LÖST]

Inlägg av 06-182 »

Idag när jag starta upp datorn så börja ja med att surfa runt lite på nätet och installera lite tillägg till Firefox. När jag senare försökte komma åt min hemkatalog så ville ubuntu ha mitt lösenord. Tyckte det va konstigt så jag avbröt och försökte igen. Frågan stod kvar så jag starta om. Efter boot så kom frågan ytterliggare en gång då jag försökte komma in i hemkatalogen. Skrev slutligen in lösenordet och kom in. Nu behöver jag inte skriva in det igen, har inte testat efter omstart ifs. Dock så har alla ikonerna som tidigare va utmärkande för bilder, hämtningar, musik o.s.v. försvunnit och ersätts med den vanliga katalog-ikonen.

Ingen större grej så klart - men jag har även en liten miss i uppstarten då det inte visas någon splash-screen. Jag har försökt åtgärda detta med "gnome-splashscreen-manager" men utan resultat..

Jag kör 64 bitars versionen av ubuntu för att jag tänkt hålla på lite med 3D modellering. Tänkte kanske att 64 bitarn inte är lika stabil som 32 bitarn?
bör jag överge min 64bitar och testa 32 bitarn?
Tanken e att kanske ha två versionen installerade. En som jag bara använder till 3D modelleringen (64 bit) och en till allt annat (32 bit) ? Låter dock väldigt onödigt krångligt i mina öron!!! Sen kan det ju hända att man vill baka i något dygn, om jag kan få ner baktiden med 64bitarn så är det ju väldigt uppskattat!!!
Senast redigerad av 1 06-182, redigerad totalt 9 gånger.
.....F.A.D.....
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Märklig problem med hemkatalogen

Inlägg av Osprey »

Antagligen är det något som blivit fel med ägare till din hemkatalog, öppna en terminal och kör:

Kod: Markera allt

cd /home
sudo chown -R ditt-användarnamn:ditt-användarnamn ditt-användarnamn
För övrigt har jag kört 64-bitar Ubuntu nu sedan Hardy Heron eller Intrepid Ibex (kommer inte säkert ihåg) och förutom lite krångel med Flash i de första versionerna så har det alltid funkat helt klockrent...

Vad du menar med "baka" och "baktiden" vet jag inte, så där kan jag inte komma med något bra förslag...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
06-182

Inlägg av 06-182 »

Osprey skrev:Antagligen är det något som blivit fel med ägare till din hemkatalog, öppna en terminal och kör:

cd /home
sudo chown -R ditt-användarnamn:ditt-användarnamn ditt-användarnamn
Ja körde:

larje@larje-asus:~$ cd /home
larje@larje-asus:/home$ sudo chown -R larje:larje larje
[sudo] password for larje: 
chown: kan inte komma åt "larje/.gvfs": Åtkomst nekas
Missa ja något eller är det något annat som e fel?
..tack på förhand
Osprey skrev:För övrigt har jag kört 64-bitar Ubuntu nu sedan Hardy Heron eller Intrepid Ibex (kommer inte säkert ihåg) och förutom lite krångel med Flash i de första versionerna så har det alltid funkat helt klockrent...

Vad du menar med "baka" och "baktiden" vet jag inte, så där kan jag inte komma med något bra förslag...
Skönt att höra, känns mer betryggande att stanna kvar i 64 bitarn då..
.....F.A.D.....
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

06-182 skrev:

chown: kan inte komma åt "larje/.gvfs": Åtkomst nekas
Det är fullt normalt, helt naturligt och inget att bry sig om... under .gvfs har du de monteringar du gjort över nätet av utdelade resurser och dem går det av förklarliga skäl inte att ändra på...

Och javisst, det är klart att du ska köra 64-bitars när du nu redan lagt in det, det fungerar helt perfekt och utan problem och det är ju åt det hållet som utvecklingen går... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
06-182

Inlägg av 06-182 »

Problemet med lösenordet uppstår dock fortfarande.
.....F.A.D.....
Användarvisningsbild
06-182

Inlägg av 06-182 »

Nu har jag installerat om hela operativsystemet och fixat och donat. Problemet med att jag skulle behöva skriva in lösenordet för att komma åt hemkatalogen försvann då så klart. Jag ställde in operativsystemet och ladda in de program som jag ville ha och gick tillslut och la mig. Morgonen därpå så är klart samma problem tillbaka. Jag måste återigen skriva in lösenordet för att kunna nå denna mapp samt undermappar.
Jag gjorde en hel formatering på diskarna -förutom windows partitionen, och la om precis allt. Ladda hem allt på nytt, o.s.v..

Jag har dock hunnit forska lite i det hela nu eftersom jag tycker det hela beter sig väldigt märkligt.
Jag har kommit fram till att jag inte alls behöver skriva in lösenordet för att komma åt min hemkatalog. ??? Om jag går via Platser->Dator så jag får upp nautilus så kan jag där klicka mig vidare till hemkatalogen utan problem/frågor om lösenord.
Den enda gången jag behöver göra detta är då jag går via vägen Platser->Hemmap (även hemmappens undermappar som går att komma till via denna meny begär lösenord).

Jag tror att det helt enkeltär så här:
Jag måste på något vis kommit åt att säga till Ubuntu att öppna dessa menyerna med gksudo kommandot. Så hur gör jag för att ställa tillbaka detta?

Jag brukar använda mig av att högerklicka och välja "öppna med" på de ställer då det krävs extra rättigheter. Där skriver jag att det ska öppnas just med detta kommando.
Där finns en liten checkruta längst ner som frågar om man vill komma ihåg valet...

;D ;D ;D ;D ;D
HAHAHAHAHA.. nu löste jag det medan jag skrev ner allt här

Jag gick helt enkelt till hemmappen via nautilus och högerklickade för att välja "öppna med" skrev in kommandot nautilus bara och bad ubuntu komma ihåg mitt val... så nu funkar allt som det ska igen.

;D :D ;D :D ;D
.....F.A.D.....
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"