RAID på adaptec 1430sa

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Jalle_88

RAID på adaptec 1430sa

Inlägg av Jalle_88 »

Hej!

Jag har alltså en burk som jag har tänkt att använda som server, och i den har jag en hårddisk kopplad direkt till moderkortet där ubuntu 10.10 i386 är installerat, och ett adaptec 1430sa-kontrollerkort till vilket är kopplat fyra hårddiskar. I adaptec configuration utitlity har jag satt dessa fyra i raid 10.

Men när jag tittar i disk utility i ubuntu så står de visserligen under sata host adapter 1430sa, men de står som sda, sdb, sdc och sdd. Jag hade liksom hoppats att de skulle komma upp som en enhet...

Ärligt talat så är jag en ren nybörjare, så jag fattar inte mycket av vad som har hänt. Är de en RAID-array över huvud taget?

Hur som helst så behöver jag kortet, för moderkortet har bara fyra sata-ingångar. En tanke jag hade vara att konfigurera dem som JBOD i adaptec-utilityn, och sedan använda linux raid... fast de verkar ju vara jbod som det är...

tja, vad göra?
stelu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: RAID på adaptec 1430sa

Inlägg av stelu »

Det är kanske inte ett direkt svar på din fråga men jag skulle strunta i RAID-funktionen i hårdvaran och låta linux sköta om det. Fördelen är att du har en RAID-konfiguration som är oberoende av din hårdvara ifall du skulle vilja/tvingas att byta hårdvara. Då kan du bara ta dina diskar, flytta in i en ny dator och konfigurera ihop de befintliga diskarna.

Kika på https://raid.wiki.kernel.org/index.php/Linux_Raid
Skriv svar

Återgå till "Lagring"