" Platser"??Löst
" Platser"??Löst
Hej och Gott Nytt Ubuntuår.
Vet inte om detta är rätt ställe att skriva på men hoppas det. Jag vill öppna min hemmapp och då går det inte. Den där trissan snurrar en stund och sedan kommer pilen. Likadant för Dokument , musik,bilder,video,hämtningar.
Vad har jag gjort för fel. Det hela inträffade när jag höll på med att installera Bank-ID. Om jag går till, "senaste dokument": personal-4.15.0.14 så öppnas inte den mappen heller.
Vet inte om detta är rätt ställe att skriva på men hoppas det. Jag vill öppna min hemmapp och då går det inte. Den där trissan snurrar en stund och sedan kommer pilen. Likadant för Dokument , musik,bilder,video,hämtningar.
Vad har jag gjort för fel. Det hela inträffade när jag höll på med att installera Bank-ID. Om jag går till, "senaste dokument": personal-4.15.0.14 så öppnas inte den mappen heller.
Senast redigerad av 1 alfeva, redigerad totalt 15 gånger.
Re: " Platser"??
Gott Nytt Ubuntuår på dig också!
Vad får du om du kör kommandot i Terminalen:
Jag får det här:
Det var någon som hade ett liknande problem och kanske är det samma lösning? Om du får en annan rad så kan du byta ut din rad mot min rad i filen ~/.local/share/applications/mimeapps.list med kommandot Gör en kopia först med kommandot så du enkelt återställer filen om något skulle gå snett.
Vad får du om du kör kommandot i Terminalen:
Kod: Markera allt
cat ~/.local/share/applications/mimeapps.list | grep "inode"
inode/directory=nautilus-folder-handler.desktop;vlc.desktop;totem.desktop;
gksudo gedit ~/.local/share/applications/mimeapps.list
cp ~/.local/share/applications/mimeapps.list ~/.local/share/applications/mimeapps.list.backup
Detta får jag.
alf@alf-Aspire-T120E:~$ inode/directory=nautilus-folder-handler.desktop;vlc.desktop;totem.desktop;
bash: inode/directory=nautilus-folder-handler.desktop: Filen eller katalogen finns inte
vlc.desktop: kommandot hittades inte
totem.desktop: kommandot hittades inte
alf@alf-Aspire-T120E:~$
Är det så illa att jag måste installera om igen. Jag har nyss gjort det för att rätta till f-spot och det blev ju bra men då blev det så här istället. Jag begriper mig inte på det här med att skriva i terminalen så bra. Jo, skriva kan jag men jag vet inte vad det betyder, så får jag bara kommandon utskrivna som nu, så att jag kan kopiera och klistra då går det bra.
alf@alf-Aspire-T120E:~$ inode/directory=nautilus-folder-handler.desktop;vlc.desktop;totem.desktop;
bash: inode/directory=nautilus-folder-handler.desktop: Filen eller katalogen finns inte
vlc.desktop: kommandot hittades inte
totem.desktop: kommandot hittades inte
alf@alf-Aspire-T120E:~$
Är det så illa att jag måste installera om igen. Jag har nyss gjort det för att rätta till f-spot och det blev ju bra men då blev det så här istället. Jag begriper mig inte på det här med att skriva i terminalen så bra. Jo, skriva kan jag men jag vet inte vad det betyder, så får jag bara kommandon utskrivna som nu, så att jag kan kopiera och klistra då går det bra.
Lugna dig!
Du skriver inte det jag skrev utan det jag skrev att jag fick som resultat (output). Du ska skriva kommandot: och posta resultatet här. Jag skrev bara vad jag fick på mitt system när jag körde raden. Kopiera raden som finns i code-rutan här ovanför och klistra in i Terminalen. Sedan postar du resultatet här.
Du ska inte behöva ominstallera hela systemet för det här.

cat ~/.local/share/applications/mimeapps.list | grep "inode"

Skrivandet är det inget fel på men du skrev fel rad bara. Annars gjorde du rätt när du skrev raden i Terminalen. Det är bra att du postar vad Terminalen säger till dig för det hjälper MYCKET för att felsöka problemet.Jag begriper mig inte på det här med att skriva i terminalen så bra. Jo, skriva kan jag men jag vet inte vad det betyder, så får jag bara kommandon utskrivna som nu, så att jag kan kopiera och klistra då går det bra.
Joo... jag blir lite het på gröten när blir vacum i roten.
Så här blev det nu.
alf@alf-Aspire-T120E:~$ cat ~/.local/share/applications/mimeapps.list | grep "inode"
inode/directory=nautilus-autorun-software.desktop;
alf@alf-Aspire-T120E:~$ Hur gör jag sedan ?
Så här blev det nu.
alf@alf-Aspire-T120E:~$ cat ~/.local/share/applications/mimeapps.list | grep "inode"
inode/directory=nautilus-autorun-software.desktop;
alf@alf-Aspire-T120E:~$ Hur gör jag sedan ?

Tja, det står ju inte samma som i min fil iaf. Det skadar ju inte att testa att byta ut raden mot samma rad som finns i min fil. Gör först en säkerhetskopia av filen så det blir lätt att återställa filen om det blir något fel: Därefter kör du det här kommandot (kopiera och klistra in i Terminalen så slipper du skriva allt) för att byta ut raden i din fil mot raden i min fil:
Testa att logga ut och logga in igen för att vara på den säkra sidan. Fungerar det som det ska nu?
cp ~/.local/share/applications/mimeapps.list ~/.local/share/applications/mimeapps.list.backup
sed -i 's/inode\/directory=nautilus-autorun-software.desktop;/inode\/directory=nautilus-folder-handler.desktop;/' ~/.local/share/applications/mimeapps.list
Tack.Tack
Nu går det som smort. Fantastiskt vad kunniga och trevliga människor det finns på detta forum. Jag ska nog lära mig mer om kommandon terminalarbete. Intressant.
Höres.
Nu går det som smort. Fantastiskt vad kunniga och trevliga människor det finns på detta forum. Jag ska nog lära mig mer om kommandon terminalarbete. Intressant.
Höres.
Här är en bra början om du vill få kläm på grunderna i Terminalen: https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal
Terminalen verkar svår i början men när man har börjat få koll på grundläggande kommandon så är CLI (command-line interface) många gånger att föredra framför program med grafiska gränssnitt (GUI).
Edit:
Är det någon som har en förklaring på varför den här lösningen fungerar? Någon annan hade ungefär samma problem och man undrar ju lite vad det här är för bugg som gör att menyerna inte fungerar som dom ska om man inte byter ut en rad i filen som i den här tråden?
Terminalen verkar svår i början men när man har börjat få koll på grundläggande kommandon så är CLI (command-line interface) många gånger att föredra framför program med grafiska gränssnitt (GUI).
Edit:
Är det någon som har en förklaring på varför den här lösningen fungerar? Någon annan hade ungefär samma problem och man undrar ju lite vad det här är för bugg som gör att menyerna inte fungerar som dom ska om man inte byter ut en rad i filen som i den här tråden?
PUH.. där blev det ju lite jobbigt igen. Jag hör ju till en generation som inte fick lära sig Engelska i skolan. Jag har väl lärt lite grand under åren men inte så att jag översätta en såń här text utan stor ansträngning. Då är det lätt att man missar något. Den finns förmodligen inte på Svenska?
Ha dé

Ha dé
Här är några linux-kommandon i urval (på svenska):
http://lix.hisvux.se/martinf/kursinfo/u ... urval.html
http://lix.hisvux.se/martinf/kursinfo/u ... utloggning
Lycka till med terminalen
http://lix.hisvux.se/martinf/kursinfo/u ... urval.html
http://lix.hisvux.se/martinf/kursinfo/u ... utloggning
Lycka till med terminalen

Du kan utgå från kommandona i Ubuntu Documentation och sedan slå upp samma kommandon i länkarna Hylas postade. Annars är Hylas länkar väldigt omfattande och inte så lätt att ta till sig som nybörjare på Terminalen. Ubuntu Documentation går ju igenom dom mest grundläggande programmen.
Tack alla.