Less på Ubuntu-se !!

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Less på Ubuntu-se !!

Inlägg av webaake »

Nu är jag less på klabbet! Jag har varit aktiv här i flera år nu, som supportgivare, moderator, och sett baksidan av den obefintliga organisationen. Eller, rättare sagt, baksidan av den på pappret fina organisationen. Det har gång på gång skissats upp fina organisationsförändringar men de har på mina 3-4 år här aldrig infriats.

Varför?
DET FINNS INTE FOLK OCH ENGAGEMANG ATT FYLLA ALLA GRUPPER! Det finns inte resurser att ta tag i alla arbetsuppgifter och uppfylla de mål LoCo ställer centralt . Eller ens de egna mål vi ställer upp internt genom egna omröstningar eller delegerade beslut.

Mot bakgrund av att vi har en TC som inte kan engelska och ändå skickar potentiellt avgörande brev till LoCo Council med allvarliga språkliga brister, som t ex "want" istället för won't (will not). Som eventuellt är avgörande för hela innehållet i brevet.

En f.d. TL som är ytterligt påstridig och mångordig, ja så påstridig att ingen orkar bemöta honom fullt ut.

En t.f TL som är osynlig och endast verkar i det fördolda.

-> så har klabbet har kollapsat inifrån.

VAD GÖRA??

Jag har efterfrågat mål med vår svenska organisation i termer av målgrupp/målgrupper och därmed möjligheter att verkligen fokusera de magra resurser vi har på några få viktiga punkter. Jag är fortfarande inne på detta resonemang. Ingen lyssnar.

Jag har vid ett flertal tillfällen argumenterat för ett separat supportforum. Jag gör det här igen. Jag vill se typ UBUNTUSVERIGESUPPORT.se - bara teknisk support. Allt annat; LoCo, marknadsföring, Canonical, debatt, socialt, bla bla skall ligga nån annanstans. Det räcker med en domän och två moderatorer. Inget tjafs.

Vi har inte resurser till mer. Så enkelt är det.

Ingen kommer att lyssna nu heller. Ni är för upptagna med att debattera luftslott.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
ycc
Kontakt:

Re: Less på Ubuntu-se !!

Inlägg av ycc »

Klar analys och väldefinierat förslag.

Kommer gissningsvis att falla på att de som har inflytande är "administrationsexperterna" och inte de som sliter i saltgruvorna (=supporttavlorna) ;)

Lite mer allvarligt kan man ju fråga om vi inte behöver en social bit. Men kanske den kan begränsas till Ubuntu Café?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Jag har tidigare varit inne på att enbart ha forumet för support, men många i forumadministrationen vill ha kvar caféet och debattdelen.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Lösningen är kanske att dela upp allt i två delar; ett rent supportforum och ett forum/irc/launchpad för allt annat. Till att börja med. Med tiden kanske man upptäcker att vissa saker fattas i supportforumet. Men tänk vad lätt att moderera i ett uteslutande rent teknikforum!

Verkar som att många inte hänger med på IRC, Launchpad och mailinglistorna ändå. I nuläget har man alltså en ännu tydligare uppdelning mellan toppen i meritokratin och användarna.

Med ett renodlat supportforumt skulle man återigen få fokus på de nya användarna och kanske få dem att hänga kvar. Trenden med att nya användare kommer till, ledsnar och försvinner, kanske kunde brytas.

Personligen är jag bara intresserad av support eftersom jag bestämt tror att god, snabb, kunning support är nyckeln till glada användare. Glada användare är basen för hela ubuntu-se's existens. Glada användare är dessutom rekryteringsbasen för framtida ledare och administratörer.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Ett av dem i särklass bästa trådarna på länge. Jag instämmer med trådskaparen fullt ut. Tyvärr verkar många av våra kunnigare medlemmar mer ivriga på att diskutera meningslös jidder än att fokusera på support delen. Man blir verkligen ledsen när personener som man ser upp till som tex pun beter sig som en tonåring. Han verkar befinna sig i någon pubertet stadie. Gör revolt mot alla som inte faller han i smaken och det främst emot vänster individer. Pun vill även bekämpa den "onda" vänstern här och dess anhängare tex som mig. Jag som trodde en som brydde sig om ubuntu skulle visa upp större tolerans gentemot andra och stå bakom ubuntu andan. Tyvärr verkar hans lilla värld vara alldeles för inskränt. Många av våra höjdare måste ta sig en funderare. Tjänar er agerande ubuntu eller era peronliga intressen? Ubuntu sverige hade mått bättre om varje medlem skulle agera efter ubuntu andan och all krimskrams skrivande kanske skulle upphöra. Hoppas trådskaparens förslag tas på allvar. Mvh kurdistan!
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Analysen du har gjort av nuvarande situation, den tycker jag är klockren.

Att, t.ex. inte skilja på "vill" och "vill inte", i ett brev till våra huvudmän, det kan vara en black om foten. ;)

Sammanfattningen du gör, om hur det borde vara (ett rent supportforum), den delar jag inte.

Det är (kan faktiskt vara) precis så idag. Besökaren väljer själv var hon/han vill klicka in sig på. Du kanske menar att det föreligger en "smittorisk" över delgränserna i forumet? Det tror jag inte. Men förringa inte besökarens förmåga att själv välja var denne vill vara och att denne, utan att vara medveten om det, skulle kunna förledas in i suspekta delar av forumet, där vi andra medlemmar uppehåller oss.

Väldigt många av dem som är där i de övriga delarna på forumet, drar sig undan dit en stund, från supporten, för att hämta mer "krafter" inför nästa stund inne på supporten.

Jag ser inte heller någon direkt fördel med enbart ett supportforum.
När en nybörjare, eller kunskapstörstande, har fått sitt svar, vill denne förmodligen också läsa annat än enbart den typen av innehåll. Skall denne då enbart hänvisas till de två andra svenska ubuntuforumen?

I stort, är jag med dig i analysen men delar också ycc:s synpunkter.

Något mer än bara support bör det finnas.
Idag har forumet alla dessa möjligheter och det har lagts ned ett stort arbete av dem som har lett oss hit. Det är knappast forumets upplägg/struktur, som det är fel på. Snarare vad som förs in till det, av medlemmarna (som jag), i så fall.

Forumets utseende och uppdelning har ju diskuterats ett otal gånger och vid varje tillfälle har vi tillsammans fastnat för det här upplägget. Talet om ett renodlat supportforum har varit uppe till debatt lika många gånger, men fallit på, att vi har ansett oss vilja erbjuda mer, än enbart en initial hjälp för den som har frågor. Ett erbjudande om fortsatt gemenskap kring hela Linux och Ubuntusfären.

Varje besökare kan säkert välja själv, var denne vill vara, för stunden.

Däri ligger knappast problemet.

Mer kanske, i att det har varit mycket tjafs ibland. Men i andra delar av forumet. Men den nytillkomne kommer med stor sannolikhet att kunna söka sig själv till supportdelen och kan förmodligen också skilja på vad som är vad, i forumet olika delar av gemenskap. Bortse inte heller från, att pga tjafs i just supportdelen, kraftsamlar moderatorerna på att städa mer, i den delen. Mindre i övriga delar.

Man är inte garanterad "fri från tjafs", bara för att man satsar på enbart en del, i en större gemenskap. Möjligen bara, att man friskriver sig från att få fler nya medlemmar att stanna kvar en längre stund, om man inte erbjuder dem lite annat också.

Jag hade tänkt att ligga lågt i det mesta, framledes, men att inte göra min röst hörd, gentemot ett upprepat hävdande av det rena supportforumet, det, kan jag inte stillatigande göra. En sådan lösning, för stunden, kommer att ge oss än fler, än bredare svängdörrar. Fort in. Lika fort ut.

Nej . . . det tycker jag inte alls att det är idag.

Annars var ditt inlägg bra. :)

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tycker Tukken skrev bra.

Vi bör ju ha en portal, men nu senast var det ju nästan bara en fråga om tre obetydliga rader css som drog igång ett flamewar.

När admnistrationsviruset slår klorna i oss finns det ingen räddning. Att administrera blir viktigare än den egentliga verksamheten. ;)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av viper »

Började följa tråden om sandlådan för några dagar sedan (lugn, jag tänker inte flytta den hit) och ju mer jag läste och stämde av mot LoCo-reglementet och Ubuntus grundtankar, desto mer frustrerad blev jag (frustrerad är ett under-statement). >:D

Då känns det som en befrielse att läsa denna tråd och se att jag inte är helt vilse i min uppfattning (som nybörjare) om hur det skulle kunna vara.

Jag kan bara hålla med övriga postare; sansad balanserad analys och vettiga slutsatser med ett mått av den ursprungliga Ubuntu-andan. :)

Som relativt nybliven medlem känner jag mycket väl igen mig i kommentarerna om "nybörjare" och "kunskapstörstande".
Och jag tror att det inom detta område finns väldigt mycket att vinna genom att göra det på ett genomtänkt sätt.

För tillfället kan jag bara följa skeendet, då jag har för lite kännedom om vad som skett tidigare (och inte skett).

Men jag håller tummarna för att det löser sig på bästa sätt.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag finner hela ämnet inaktuellt och kontraproduktivt för alla medlemmar. det finns bara en lösning, sök gemenskap och samarbete. Att låta Ubuntu.se gör de är bra på, allt som inte det här forumet inte lyckats med. Att inte motarbeta LJ, återskapa Ubuntu medlemsgemenskap/förening som sysslar med marknadsföring, reklamkampanjer, samlade medlemskampanjer/samlade arrangemang och medlemsförsäljning av Ubuntuprylar. Att svälja allt gammalt bråk och ta ny tag.

Att jag kan inte svara i tråden "Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?" anser jag som sjukdoms syndrom i det här forumet. Det här gynnar ingen, de tyder på en allvarliga problem som skall rapporteras. Men de behövs inte för det var en bedrövlig engelska när nämnda forumet senaste kontaktade Ubuntu:s ledning.

Jag tvingas därför placera min numera sällsynta inlägg här. Ett stort stöd till LJ och respekt trots våra strider. Du får mitt stöd i mina dialoger med Ubuntu.

Pink Panther önskar alla ett GOTT NYTT ÅR. :D

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Angående detta med grupperna som det talas om, varför inte låta grupperna bestämma helt och hållet över hur utvecklingen sker i LoCot. Vem som helst ska kunna anmäla sig till en grupp men detta innebär dessutom att man måste vara aktiv inom den grupp man är intresserad av för annars blir man utslängd.
Detta innebär i princip att man inte har någon talan om man inte tillhör någon av grupperna. Det går att komma med förslag men det är gruppen som bestämmer om detta kan/ska appliceras i LoCot.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vi har alldeles nyligen valt en tf TL. Nu måste vi av respekt mot oss själva och av respekt för demokratin låta honom verka och ge honom vårt stöd. När mandatperioden är över får vi sedan pröva om vi är nöjda med resultatet, men fram till dess gäller hans beslut och arbetssätt.

Förtal, mobbing och tjafs är inte förenligt med Ubuntus CoC, sånt måste upphöra. Antingen genom att folk tar sitt förnuft till fånga eller genom moderatorernas ingrepp. Notoriska bråkstakar gör större skada än nytta.

Vi måste sträva efter att återupprätta medmänsklighet, arbetsglädje och vilja till samarbete. Det kräver tolerans och respekt för att vi är olika. Det kräver mer av beröm och uppmuntran och mindre av kritik.

Vad gäller samarbete med andra organisationer är det önskvärt, men det är nog en fråga som vi får ta upp senare, när vi fått ordning på oss själva. Då ska vi välja samarbetspartners noga och också vara tydliga med vad samarbetet syftar till.

Sen tror jag vi lite till mans kan behöva hjälp med korrekturläsning. Det gäller inte minst när vi försöker formulera oss på främmande språk. Bra tokigt kan det bli annars.

Fokus på det vi har framöver måste ligga på att laga vårt LoCo, där forumet bara är en liten del. Jag tror inte att några stora ändringar i forumet är prioriterade just nu. Däremot ska det hållas ordning och vara trevligt där.

För övrigt bör vi söka stöd i Ubuntus grundtankar och värderingar. Det är vad som gäller här. En bra sammanfattning finns här: http://book.opensourceproject.org.cn/di ... /official/ (Läs det första kapitlet)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Urban Anjar skrev:Vi har alldeles nyligen valt en tf TL. Nu måste vi av respekt mot oss själva och av respekt för demokratin låta honom verka och ge honom vårt stöd. När mandatperioden är över får vi sedan pröva om vi är nöjda med resultatet, men fram till dess gäller hans beslut och arbetssätt.
Då är frågan, vad vill vi att Teamleadern ska utföra?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

ZX Spectrum skrev:Angående detta med grupperna som det talas om, varför inte låta grupperna bestämma helt och hållet över hur utvecklingen sker i LoCot. Vem som helst ska kunna anmäla sig till en grupp men detta innebär dessutom att man måste vara aktiv inom den grupp man är intresserad av för annars blir man utslängd.
Detta innebär i princip att man inte har någon talan om man inte tillhör någon av grupperna. Det går att komma med förslag men det är gruppen som bestämmer om detta kan/ska appliceras i LoCot.
Det är det här vi siktar emot, typ. Vissa större förändringar från en grupp kanske bör röstas om där alla LoCo-medlemmar har rösträtt men i stort ska grupperna vara autonoma.

Angående din fråga om TL så är nuvarande tanke (som jag har uppfattat den) att TL ska vara den som ser till att grupperna kan samverka i de fall det behövs. Låt säga att marknadsföringsgruppen behöver få tillgång till portalen, då kan TL vara med som en länk för att smörja upp det hela. Något som endast kommer behövas om det kärvar grupperna emellan. Om vi lyckas genomföra systemskiftet fullt ut ser jag inte att rollen som TL längre behövs.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Bra skrivet igen, Urban.
Tänkvärda ord och uppmaningar. I det stora hela.

Jag skulle vilja tillföra litet, -ärlighet och sanningsenlighet.

Skriver man t.ex. så som du gör i nedanstående delcitat av ditt inlägg här före, så är det inte sanningsenligt. VI har inte valt någon tillförordnad. Det var den avgående TL som utsåg sin efterträdare. Något som han därtill i annan tråd, nu önskar friskriva sig ifrån.

Det är en viss skillnad i det. Precis som du vill, att rätt skall vara rätt och i Ubuntus anda, så vill även jag, att det skall vara.

Att då skriva något som inte är sant . .
Urban Anjar skrev:Vi har alldeles nyligen valt en tf TL.
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Lao Tzu skrev:
ZX Spectrum skrev:Angående detta med grupperna som det talas om, varför inte låta grupperna bestämma helt och hållet över hur utvecklingen sker i LoCot. Vem som helst ska kunna anmäla sig till en grupp men detta innebär dessutom att man måste vara aktiv inom den grupp man är intresserad av för annars blir man utslängd.
Det är det här vi siktar emot, typ. Vissa större förändringar från en grupp kanske bör röstas om där alla LoCo-medlemmar har rösträtt men i stort ska grupperna vara autonoma.

Angående din fråga om TL så är nuvarande tanke (som jag har uppfattat den) att TL ska vara den som ser till att grupperna kan samverka i de fall det behövs. Låt säga att marknadsföringsgruppen behöver få tillgång till portalen, då kan TL vara med som en länk för att smörja upp det hela. Något som endast kommer behövas om det kärvar grupperna emellan. Om vi lyckas genomföra systemskiftet fullt ut ser jag inte att rollen som TL längre behövs.
Kan vi inte få lite mer reklam för vilka grupperna är och hur man gör för att anmäla sitt intresse om man nu är kunnig i ett område (för det antar jag är ett krav)? Finns något på förstasidan hur man anmäler sig till launchpad men lite mer detaljer hade inte skadat.
Om inte jag har någon större koll på vad som gäller så lär inte andra heller ha det.
Bild
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag ser ett samarbete mellan LJ, Urban och Teamleadern för att vända den här trenden. Urban har sina fördelar om man undviker att tjafsa sönder hans förslag. LJ gör förslag till verklighet genom sina handlingsförmåga. Teamleadern finslipar och knyter ihop trådarna för ett lyckat resultat. För mycket mer kan göras på alla fronter, framför allt för att Ubuntu skall synas "LIVE" för eventuella användare. Inte bara på Internet. Ni måste ut i verkliga livet för nå ett lyckat resultat. Visa upp Ubuntu för allmänenheten.

Under rådande förhållande förordar jag ett omval av ledning. För att åstadkomma en nystart för alla medlemmar.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Pink Panther skrev:Jag ser ett samarbete mellan LJ, Urban och Teamleadern för att vända den här trenden. Urban har sina fördelar om man undviker att tjafsa sönder hans förslag. LJ gör förslag till verklighet genom sina handlingsförmåga. Teamleadern finslipar och knyter ihop trådarna för ett lyckat resultat. För mycket mer kan göras på alla fronter, framför allt för att Ubuntu skall synas "LIVE" för eventuella användare. Inte bara på Internet. Ni måste ut i verkliga livet för nå ett lyckat resultat. Visa upp Ubuntu för allmänenheten.

Under rådande förhållande förordar jag ett omval av ledning. För att åstadkomma en nystart för alla medlemmar.

//PP
Nja, nu är det ju grupper som ska styra ubuntu-se.org och inte enskilda personer. Oavsett om ditt förslag är bra eller dåligt så är det inte realistiskt.
Däremot är det diffust hur grupperna verkligen kan styra i slutändan och vilka kunskaperna bör vara hos den som söker? Jag skulle omöjligen kunna gå med i gruppen Webbplats eftersom jag är usel på webbdesign och allt som har med detta att göra.

https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Projekt
Bild
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

ZX Spectrum skrev:Kan vi inte få lite mer reklam för vilka grupperna är och hur man gör för att anmäla sitt intresse om man nu är kunnig i ett område (för det antar jag är ett krav)? Finns något på förstasidan hur man anmäler sig till launchpad men lite mer detaljer hade inte skadat.
Om inte jag har någon större koll på vad som gäller så lär inte andra heller ha det.
Det hade onekligen varit fördelaktigt. Tyvärr har jag ingen som helst koll jag heller. Det är också något att ta tag i.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Återigen; det finns inte folk att fylla alla grupper. Folk har inte heller tid.

Det finns en liten skara supportinriktade, som försöker ta sig an det de är bra på. Jag räknar mig själv till den gruppen och vi är beroende av paraplyet "ubuntu-se". När den övergripande strukturen inte fungerar och inte har något realistiskt mål överhuvudtaget, blir vi supportfolk lidande, vare sig vi vill eller inte. Visst skall man inte underskatta nya användare, men jag tror de blir påverkade av allt ovidkommande, precis som supportfolket.

Jag tror att support är nr 1, allt annat är nr 2. Det skulle vara bra att fokusera de resurser vi har på det viktigaste. Jag menar, om det verkligen fanns folk och engagemang skulle de där olika grupperna fylla sig själva med eldsjälar.

Någon dag snart hoppas jag att folk äntligen inser hur lite resurser vi har och att VI lägger dem på fel saker. Det behövs något nytt och livskraftigt och ett nytt renodlat SUPPORTFORUM kan initiera en radikal förändring utan att för den skull hindra andra eldsjälar från att jobba vidare med LoCo:t.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Broder Tuck skrev:Bra skrivet igen, Urban.
Tänkvärda ord och uppmaningar. I det stora hela.

Jag skulle vilja tillföra litet, -ärlighet och sanningsenlighet.

Skriver man t.ex. så som du gör i nedanstående delcitat av ditt inlägg här före, så är det inte sanningsenligt. VI har inte valt någon tillförordnad. Det var den avgående TL som utsåg sin efterträdare. Något som han därtill i annan tråd, nu önskar friskriva sig ifrån.

Det är en viss skillnad i det. Precis som du vill, att rätt skall vara rätt och i Ubuntus anda, så vill även jag, att det skall vara.

Att då skriva något som inte är sant . .
Urban Anjar skrev:Vi har alldeles nyligen valt en tf TL.
tukken
Naturligtvis är det som "Broder Tuck" skriver att ett omval skall omedelbart utlysas om en ledare hoppar av sin post. Det finns inget i stadgarna om att en avgående ledar kan utse en efterträdare utan medlemmarnas samtycke. Ett nytt val bör utlysa enligt Ubuntu:s demokratiska värderingar. Allt annat är uteslutet.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Forum"