Problem att se på filmer/serier

Problem med att spela musik, film osv.
MrT76
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem att se på filmer/serier

Inlägg av MrT76 »

Hej !!

Jag har svårt att se avi filmer/serier, de stakar sig mer eller mindre konstant, men ljudet följer med som det ska.
Jag har kopplat ihop datorn och tv'n och kollar helst film på tv'n.

Jag har ett grafik kort som heter ASUS AH3450 HDMI, ska tydligen vara ett agp-kort (köpte det för något år sen när jag ville koppla ihop tv'n och datorn med HDMI-kabel)
Jag har ett nätaggregat på 450W (en del säger att det är för litet, andra att det saknar betydelse.
Jag har 2 GB i ram minne..
och har skärm upplösningen 1440x900
Det går väl något bättre om jag inte maximerar fönstret med filmen/serien i, men det stakar sig ändå... :(

Jag kollade på film utan några problem i något år, men så gick min skärm sönder och jag fick köpa en ny, blev då en wide (hade en vanlig innan) och då var jag tvungen att installera grafik drivrutinerna, vilket gjorde att jag fick problem med dubbla skärmar (nu har jag speglat datorns skärm till tv'n) Jag fick samtidigt problem att kolla på film ordentligt både på datorn's skärm och på tv'ns.

*Tillägg*
Om fönstret är ca 15x15 cm går det hyggligt och kolla på en serie/film, ibland så stelnar vissa delar av fönstret. Men är fönstret större än så, så hackar filmen för mycket för att kunna se den...

Jag kollar helst på några serier på kvällarna och kopplar av på det sättet...
Så jag hoppas någon kan hjälpa mig så att jag kan kolla på filmer/serier igen...
/MrT
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem att se på filmer/serier

Inlägg av ubot »

Jag har ett nätaggregat på 450W (en del säger att det är för litet, andra att det saknar betydelse.
Det tror jag inte är något problem i det här fallet. Nu vet ju inte jag vad datorns hårdvara är i övrigt men det ska ganska mycket till om inte ett 450W ska räcka.

Jag tror sṕontant att det är drivrutinerna till ditt grafikkort som spökar. Du säger att du installerade drivrutiner till grafikkortet när du köpte och kopplade in ny skärm? Hur installerade du drivrutinerna till grafikkortet då?

Edit:

En klassiker är att testa att stänga av 3D-effekterna under System -> Preferences -> Appearance och fliken längst till höger: Visual Effects. Sätt 3D-effekterna till None (Inga) så kanske det hjälper?

Är det bara avi-filmer som laggar eller är det andra filformat också?
MrT76
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av MrT76 »

Jag väntade mig ett mail när jag fått svar, därför jag inte upptäckte svaret förrän nu...

Hur som helst...
Jag satte 3D effekterna till "None" som du sa och nu verkar det fungera...

Anmärkningsvärt... Förvisso rekommenderade en kompis mig och skriva problem med Linux i detta forumet istället för ett annat forum, ett där jag före jul skrev/svarade flera sidor om detta problem utan och komma fram till en lösning.
Men detta var avsevärt mer än jag förväntade mig...

Vet inte om det har någon betydelse nu... men drivrutinerna installerade jag via Administration > Hårdvarudrivrutiner

Ska testa och se om jag kan åstadkomma andra alternativ än att spegla datorskärmen på tv'n...

Tack för hjälpen ubot :D

/MrT
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Du blir ju av med 3D-effekterna om du stänger av Visual Effects men det kanske det är värt för att få filmerna att flyta på utan lagg? Jag misstänker fortfarande att det är drivrutinerna till ditt grafikkort som gör att det inte fungerar att ha 3D-effekterna på samtidigt som du tittar på film. Eller är det så att grafikkortet är så klent att det inte klarar 3D-effekter OCH filmuppspelning samtidigt? Jag vet inte...
Jag har googlat på ditt problem och hittar tyvärr inte någon bättre lösning på ditt problem än att stänga av Visual Effects. Ett alternativ är ju att stänger av och sätter på 3D-effekterna med en tangentbordskombination. Det gör att du bara behöver slå av effekterna just när du ska se på film och att du enkelt startar upp effekterna igen med en knapptryckning. Jag tror att det här kommandot i Terminalen stänger av och sätter på Compiz:

Kod: Markera allt

gconftool-2 --toggle /apps/gdm/simple-greeter/wm_use_compiz
Ett sätt är då att binda kommandot här ovanför till en Keyboard Shortcut under System -> Preferences -> Keyboard Shortcut i Ubuntus meny. När du ska titta på film trycker du då t.ex. SuperKey (Windows-tangenten) + C eller någon annan tangenbordskombination för att stänga av Compiz. När du har tittat klart så trycker du SuperKey + C igen för att sätta på Compiz (3D-effekterna) igen.

Annars är det helt rätt att aktivera drivrutinen till grafikkortet så som du har gjort i Hardware Drivers.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"