idag är det fyra år sedan jag registrerade mig här på forumet och det blev början på något riktigt roligt. Ubuntu och ubuntu-se.org gjorde det enkelt att helt gå över till ett GNU/Linux-baserat system. Jag märker tydligt hur mycket som hänt under dessa år vad det gäller utvecklingen. Det är verkligen skönt att slippa allt extra pillande för att få igång grundläggande funktioner. Jag kommer till exempel ihåg hur jag kämpat med trilskande drivrutiner för grafikkort och NTFS-skrivning. Idag bara fungerar det. Men visst, vill man pilla så finns det möjlighet till det också.
I början var linux mer av ett intresse för mig, idag vill jag bara ha ett bra system som inte är i vägen och som ger mina behov möjligheter. Fri programvara ger mig det. Idag kör jag olika linuxsystem beroende på maskin och behov. Jag blev med Mac i somras och MacPorts gjorde det enkelt att känna sig hemma och få tillgång till de program jag var van med. Den dubbelstartar med Ubuntu som har det bästa Mac-stödet vad jag kan se.
De tre saker som jag uppskattar mest med Ubuntu och ubuntu-se.org är gemenskapen, programförråden och kompetensen.
Gemenskapen som gör det möjligt att få hjälp att komma igång, få tips och nyheter men även att kunna hjälpa andra. Jag har också varit med på en del släppfester sedan 7.04 och det är väldigt skoj att fått träffa några av er andra i en mer fysisk miljö.
Programförråden med så många alternativ för olika uppgifter men främst enkelheten att installera program. Tänk vad skönt det är att slippa klicka i bekräftelse efter bekräftelse över vad som är på väg att ske, slippa mata in långa licensnycklar med hot om böter eller fängelse i upp till två år.
Kompetensen som många har och viljan att dela med sig gör mig smartare.

Tack alla!
Vad gillar Du bäst med Ubuntu och ubuntu-se.org?