Hejsan! Från att alltid varit en windows användare har jag nu tagit steget till linux! :)
Har just installerat ubuntu 10.10, allt gick bra, hade lite problem med internetanslutningen men det löste sig.
Det jag undrar är, allt verkar fungera bra, men jag har ett asus moderkort som inte har några linux drivutiner för nerladdning. Hur vet jag att mitt moderkort fungerar optimalt ? Fixxar ubuntu själv med drivrutinerna eller ? Har även fixat gnome-device-manager men där anges inga namn hårdvaran som är ansluten till dom oilka platserna på moderkortet så jag vet inte om dom är installerade eller inte.
Om någon hade kunnat förklara hur det fungerar med drivrutiner i linux hade jag varit väldigt tacksam!
Värt att nämna är att jag har en installation av windows 7 också, där installerade jag alla drivrutiner till moderkortet osv.
Tack på förhand!
Frågor om drivrutiner/hårdvara!
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Frågor om drivrutiner/hårdvara!
Drivrutiner till moderkortet är inget du behöver bry dig om, det fixar Ubuntu allt som oftast själv. Är bara om du märker att något inte fungerar som de behöver bry dig.
Lite mer djupare så är det då linux-kärnan som fixar det här inkl stödpaket.
Med ett stort undantag så fixar kärnan det här och undantaget är då drivare för nVidia samt ATI kort. (plus vissa trådlösa kretsar)
Meny System > Administration> Hårdvarudrivrutiner bör då ev besökas !
Finns det en sk proprietär drivare så syns den då där !
Med ett stort undantag så fixar kärnan det här och undantaget är då drivare för nVidia samt ATI kort. (plus vissa trådlösa kretsar)
Meny System > Administration> Hårdvarudrivrutiner bör då ev besökas !
Finns det en sk proprietär drivare så syns den då där !
Aha då förstår jag!
Jag får tacka så mycket för svaren!

Jag får tacka så mycket för svaren!