Det är skillnad på folk och folk inom LoCo't!

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Det är skillnad på folk och folk inom LoCo't!

Inlägg av Kirill »

Detta inlägg släpps helt öppet för hela LoCo't eftersom vi har en Team Leader som inte gillar att vi diskuterar interna konflikter och interna saker internt inom ledningen för Ubuntu Sverige!

Inom LoCo't så görs det tydligen skillnad på folk och folk, vilket är helt emot de grundtankar som finns för oss som går att läsa här: http://www.ubuntu.com/community/conduct samt här som förövrigt ska gälla för vår TL: http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct

Inom LoCo't så råder det delade meningar, och speciellt inom ledningen för LoCo't så råder det definitivt delade meningar. Vi jobbar alla för samma mål, men vissa väljer att strunta i gemenskapen och utesluta hela gemenskapen och sätta upp sina egna mål för att nå dit. Inte målen som gemenskapen har satt upp!

Som Team Contact så är mitt ansvar dessa:
Teamets kontaktperson ...

* Är aktiv i, och en del av, dess LoCo-Team. Han eller hon är synlig och tillgänglig.
* Vill kanske följa sändlistorna för ubuntu-devel, ubuntu-announce, och / eller Ubuntu-nyheter.
* Håller reda på vilken gruppmedlem som kan göra vad. (översätta, hjälpa till att installera Ubuntu, organisera möten, ...)
* Har undertecknat CoC och är antingen en Ubuntu-medlem eller strävar efter Ubuntu-medlemskap, se här för detaljer.
* Upprätthåller en lista över regionala kontakter, som en e-postlista eller på webben. Detta är användbart när människor är i behov av hjälp, eller bara vill ha verkliga vänner att prata med över en kopp.
* Bör avgå snyggt om han eller hon inte längre har möjlighet att tjänstgöra. Det finns ingen skam, och inget ont, i att vara för upptagen för att göra ett bra jobb. Men det finns i att vara alltför upptagen, inte säga något, och blockera arbetet i en hel grupp.
* Förväntas se till att informationen flödar:
1. från LoCo-teamet till resten av Ubuntu-världen (Team rapportering)
2. från resten av Ubuntu-världen till LoCo-teamet

Detta behöver inte betyda att teamets kontaktperson utför all rapportering på egen hand, utan detta kan vara ett litet team också.
Bra och enkla regler kan man tycka, men vi har en tf. TL som struntade blankt i en av dessa och gick bakom min rygg. Då vi försökte bli godkända bla. så saknade The LoCo Council att vårt LoCo inte rapporterade på månatlig basis. Då jag efterlyste detta så får jag då reda på att vår tf. TL helt utan min vetskap byggt upp just detta.

Tar vi en titt på vad för regler Team Leadern ska förhålla sig efter:
En LoCo-lagledare bör ...

* Vara aktiva i, och en del av, gemenskapen eller gruppen som de företräder. De bör vara synliga och tillgängliga.
* Föregå med gott exempel, inte genom att berätta för andra vad de ska göra.
* Småningom bli en Ubuntu medlem. Se här för detaljer
* Påminna människorna om Ubuntus uppförandekod, om det behövs. Det är viktigt att nivån av respekt i Ubuntu sträcker sig till alla Ubuntu-gemenskaper.
* När de har på sig sina Ubuntu LoCo-lagledarhattar bör ledarna vara någorlunda opartiska i politiska eller kulturella konflikter. Försök att återspegla Ubuntus opolitiska hållning och inte blanda ihop korten.
* Slutligen bör en ledare avgå snyggt om han eller hon inte längre kan vara en bra gemenskaps-teamledare. Det finns ingen skam, och inget ont, i att vara för upptagen för att göra ett bra jobb. Men det finns i att vara alltför upptagen, inte säga något, och blockera arbetet i en hel grupp.
Mycket enkla regler att förhålla sig till kan tyckas, men görs det då?

Då jag tillträdde som TC för Ubuntu Sverige så var jag Admin här på forumet, den gruppen vart jag utesluten med omedelbar verkan eftersom en TC ska ej ha adminrättigheter och den tidens ledningen accepterade det hela.

Då HakanS tillträdde som tf. Team Leader för Ubuntu Sverige så var han Drupaladmin. Han framförde då inga som helst önskemål att bli kvar i gruppen Drupaladmin och ska då ha blivit utesluten med omedelbar verkan då han fick en ny roll för LoCo't.

Detta hände dock inte, och det görs då tydligen skillnad på folk och folk här inom LoCo't. En Team Leader ska med enkla ord endast se till så att grupperna fungerar som finns inom LoCo't och för dess uppgifter behövs alltså inga som helst adminrättigheter.

amelia klargjorde nu idag att hon avgår med omedelbar verkan eftersom hon vill inte befatta sig med den sandlåda som just nu sköljer över LoCo't.
Jag förstår henne fullständigt och godkänner hennes önskan om avgång! För ärligt, vem fasen vill ingå i ett LoCo som sköts på sandlådenivå där den tf. Team Leadern inte följer de regler som är satta att följa?

Jag ber därför att eventuell diskussion som lär följa mitt inlägg sköts snyggt och med vett samt etikett.

Hälsningar
Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Det är skillnad på folk och folk inom LoCo't!

Inlägg av ZX Spectrum »

Att ni orkar hålla på. Lär väl inte bli fler medlemmar när det kommer upp sådana trådar gång på gång.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Malou

Inlägg av Malou »

ZX Spectrum skrev:Att ni orkar hålla på. Lär väl inte bli fler medlemmar när det kommer upp sådana trådar gång på gång.
Kan bara hålla med "xxxxxxxDraveljönsar"

//Malou
Acer Aspire One D250 Windows XP X-86 / Acer eMachines E525 Windows 7 X-64.
Copyright © 2009 Dator&IT-Säkerhet:
Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals
m!rage

Inlägg av m!rage »

Utanför ämnet: Tycker den här tråden passar mindre dåligt i LoCo Sverige, eftersom den endast berör personer som valt att engagera sig i LoCot, dvs LoCo-medlemmar.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

m!rage skrev:Utanför ämnet: Tycker den här tråden passar mindre dåligt i LoCo Sverige, eftersom den endast berör personer som valt att engagera sig i LoCot, dvs LoCo-medlemmar.
Varför det?! Tråden postades för att ALLA i LoCo't ska ha tillgång till att läsa den. Eftersom vår Team Leader anser att vi ska inte hålla något dolt för LoCot's medlemmar!

Därför ber jag att tråden SNARAST ska flyttas tillbaka till sin ursprungsplats!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Utanför ämnet: Instämmer med m!rage

/mod

ZX Spectrum skrev:Att ni orkar hålla på. Lär väl inte bli fler medlemmar när det kommer upp sådana trådar gång på gång.
Håller med. Ta detta i PM istället.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Detta leder ingen vart. Forumet trasas sönder av interna stridigheter. Exakt vad eventuella belackare önskar.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hylas skrev:Detta leder ingen vart. Forumet trasas sönder av interna stridigheter. Exakt vad eventuella belackare önskar.
Jo det leder någonvart och det är att TL samt TC ska ha rätten att bestämma !!

Mycket enkelt !
Användarvisningsbild
amelia
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av amelia »

Pontus Öhman skrev: amelia klargjorde nu idag att hon avgår med omedelbar verkan eftersom hon vill inte befatta sig med den sandlåda som just nu sköljer över LoCo't.
Jag förstår henne fullständigt och godkänner hennes önskan om avgång! För ärligt, vem fasen vill ingå i ett LoCo som sköts på sandlådenivå där den tf. Team Leadern inte följer de regler som är satta att följa?
Jag uppskattar inte när man lägger ord i mun på mig. Jag vill därför klargöra att jag inte på något sätt har något emot HakanS eller några klagomål på hans arbete. Han är den enda som gör något överhuvudtaget i den här sandlådan medan ni andra tävlar om att skrika högst för att få som ni vill utan att behöva lyfta ett finger själva.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

amelia skrev:Han är den enda som gör något överhuvudtaget i den här sandlådan medan ni andra tävlar om att skrika högst för att få som ni vill utan att behöva lyfta ett finger själva.
Jag hoppas du menar "många andra" eller "vissa andra" och inte ALLA andra.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

pun skrev:
Hylas skrev:Detta leder ingen vart. Forumet trasas sönder av interna stridigheter. Exakt vad eventuella belackare önskar.

Mycket enkelt !
Som jag har fattat det är kritiken att TL toppstyr, vilket jag betvivlar. Däremot ser jag en stridslysten TC.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hylas skrev:
pun skrev:

Mycket enkelt !
Som jag har fattat det är kritiken att TL toppstyr, vilket jag betvivlar. Däremot ser jag en stridslysten TC.
Jo men nu är det ju ett specielt läge...... nuvarande TL blir ju knappast vald längre fram.

Däremot så måste det ju göras helt klart att TL/TC bestämmer oavsett alla icke valda i administrationen ! Rena skömtet egentligen att de ska kunna bestämma någonting !
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

pun skrev:Jo men nu är det ju ett specielt läge...... nuvarande TL blir ju knappast vald längre fram.

Däremot så måste det ju göras helt klart att TL/TC bestämmer oavsett alla icke valda i administrationen ! Rena skömtet egentligen att de ska kunna bestämma någonting !
Nuvarande TL blev vald på riktigt sätt. Dessutom blev han föreslagen av förra TL. Man kan inte störta forumet bara för att galoscherna inte passar. Det här tjafset bör skötas internt.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

amelia skrev:ni andra tävlar om att skrika högst för att få som ni vill utan att behöva lyfta ett finger själva.
Du, om nån försökt få nåt gjort här i åratal är det jag och vad vad vår t.f. TL påstås göra förstår jag inte..? Det händer ju ingenting!

Så jag skriker högt mot bullshit och inkompetens. Jag skriker högre mot de som förespråkar öppenhet och demokrati men vänder på en sekund efter dom själva fått makt.

Jag har bara ett enda krav här och det är att vi får något gjort. Jag har erbjudit mig att göra det själv. Jag skulle kunna tänka mig att bygga en ny sajt från scratch och ge den till LoCo't bara vi slipper alla dj*a buggar och skit som ingen tillåts ta tag i...

Så är det.
Hylas skrev:Nuvarande TL blev vald på riktigt sätt. Dessutom blev han föreslagen av förra TL. Man kan inte störta forumet bara för att galoscherna inte passar. Det här tjafset bör skötas internt.
Vår t.f. TL blev förordad av mig under min tro att han var lämplig att genomföra de förändringar vi kommit överens om, detta har nu visat sig fel. Istället för att göra en övergång till grupper som bestämmer själva så har vi grupper där TL bestämmer. Vansinne.

Vår Drupaladmin har skapat buggarna (jupp, så är det) och lagt layouten på förstasidan. Jag vill få ordning på buggarna och den horribla layouten på LoCot's förstasida, men jag tillåts inte göra detta. Serveradminsen tillåts inte göra detta. Det är inte toppstyre, det är vansinne.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag förslår att stridstupparna sköter den här diskussionen via jabber eller PM. Era motsättningar intresserar ingen annan, dom bidrar bara till dålig stämning. Att börja tjabbla om vem som gör/gjort mest är på sandlådenivå. ::)

Jag låser denna tråden så länge, kommer att låsa upp den om nåt dygn igen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"