Med de nya reglerna väntas abonnemang i högre grad kosta per gigabyte snarare än per månad, för att jämna ut konkurrensen mellan internet och kabel-tv.
Heh, ja de är lite knasiga på andra sidan pölen...
Tror dock inte att det kommer gå igenom, men blir det så, så blir det kul att se vad priserna landar på.
Kikade på min egen statistik och tar man totalt in och ut för de senaste 3 månaderna så har jag använt rätt exakt 125GiB i månaden.
Och då har jag knappt fildelat alls....
Misstänker att youtube/stvplay och liknande streaming som syskonen använder mycket drar en hel del.
Det är ju en smaksak om man ska debitera per GB eller med ett fast pris per månad. Det finns ju fördelar och nackdelar med båda systemen. Det som skrämmer mig är att en avgift per GB öppnar upp för betalsajter som fungerar som betalkanaler i kabel-TV-nätet. Jag vill inte abonnera på webbsajter för att få besöka sajterna. Steg 1 är ju att dom tar betalt per GB. Steg 2 är att dom tar mer betalt för strömmad media (webbtv, webbradio osv) och steg 3 är att dom spärrar ut oss från sidor vi inte abonnerar på, t.ex. BBC, NY Times, TV4 osv. Det går ju att göra så om man tar betalt med en fast avgift per månad också men då reagerar nog folk mer eftersom vi tar för givet att vi får surfa fritt för ett fast pris. Jag vet inte men jag tycker det verkar skumt. Det känns som att regleringar och begränsningar i hur man får använda Internet lurar runt hörnet.