F-spot uppgradering ?
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
F-spot uppgradering ?
Återkommer till problemet med f-spot. Fick ju lite hjälp förut som jag provade men problemet kvarstår. f-spot startar i två blixtsnabba rutor och försvinner. Nu hittade jag en uppgradering på "ftp.gnome.org-Mozilla Firefox" Är det något som jag kan använda och i så fall hur gör jag??
http://ftp.gnome.org/pub/GNOME/sources/f-spot/0.8/
Alf.W
http://ftp.gnome.org/pub/GNOME/sources/f-spot/0.8/
Alf.W
Senast redigerad av 3 alfeva, redigerad totalt 17 gång.
Re: F-spot uppgradering ?
Jag kommer inte ihåg förra tråden men varför ska du uppdatera F-Spot? Det låter inte som något som är nödvändigt i normalfallet? Vad är det som strular?
Edit:
Ok, nu hänger jag med: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... lit=alfeva
Edit:
Ok, nu hänger jag med: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... lit=alfeva
Jag rekommenderar att du lägger till F-Spots PPA till din lista med förråd ur vilka ditt system uppdateras: https://launchpad.net/~f-spot/+archive/f-spot-ppa
Det lägger till F-Spots PPA så här:
1. Öppna en Terminal (Terminalen finns under Tillbehör i Ubuntus meny).
2. Skriv det här i Terminalen (och tryck Enter efteråt) för att lägga till F-Spots PPA till listan med förråd som du hämtar program från:
3. Skriv in lösenordet då Terminalen frågar efter det.
4. Ta bort det gamla F-Spot med kommandot:
5. Uppdatera Ubuntus listor med program med kommandot (i Terminalen):
6. Installera den nya versionen av F-Spot från F-Spots PPA med kommandot (i Terminalen):
Det lägger till F-Spots PPA så här:
1. Öppna en Terminal (Terminalen finns under Tillbehör i Ubuntus meny).
2. Skriv det här i Terminalen (och tryck Enter efteråt) för att lägga till F-Spots PPA till listan med förråd som du hämtar program från:
Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:f-spot/f-spot-ppa
4. Ta bort det gamla F-Spot med kommandot:
sudo apt-get purge f-spot
sudo apt-get update
sudo apt-get install f-spot
Det skulle ju också kunna vara dina drivrutiner till grafikkortet som ställer till det. Har du aktiverat proprietära drivrutiner under System -> Administration -> Hardware Drivers (hårdvarudrivrutiner) i Ubuntus meny. Jag läser i någon buggtråd att dom misstänker att drivrutinerna gör så att F-Spot kraschar.
Tack ska Du ha. Detta ska jag göra med det första i morgon.
Höres.
Höres.
Lycka till. Dock så är versionen i länken du postade lite nyare än versionen i F-Spots PPA. Dessutom står det på PPA-länken att F-Spot-versionen är till 10.04. Det skadar knappast att adda deras PPA till listan med förråd som du hämtar program ur. Förr eller senare dyker nya versioner upp automatiskt om du har deras PPA i listan på förråd i ditt system.
Re: F-spot uppgradering ? Löst
Jaa, så var Julen nästan över och man kan fortsätta med att lära mer om Ubuntu.Jag provade det Du föreslog men fick svaret att det installerade var nyare. Då gjorde jag som så att jag tog hem en ny Ubuntu och brännde en ny skiva. Sedan installerade jag om allt och då fungerar det som det ska med allt, vad jag kan se.
Tack för hjälpen och god fortsättning.
Tack för hjälpen och god fortsättning.
Jaha, jag förstår inte vad som var fel eller hur du fick F-Spot att fungera men men... Det viktigaste är att det fungerar för dig nu. 

Hej.
Jag har plockat fram den gamla tråden om F-spot. Det är så att efter ominstallation fungerade f-spot som den skulle, två importer, sedan blev det så där igen att den startar blixtsnabbt och försvinner. Jag tänkte köra de kommandon som jag fick här i tråden. men fastnar på lösenordet. Skriver man in det på något särskilt sätt? Det blir inga bokstäver i terminalen när jag skriver.
Jag har plockat fram den gamla tråden om F-spot. Det är så att efter ominstallation fungerade f-spot som den skulle, två importer, sedan blev det så där igen att den startar blixtsnabbt och försvinner. Jag tänkte köra de kommandon som jag fick här i tråden. men fastnar på lösenordet. Skriver man in det på något särskilt sätt? Det blir inga bokstäver i terminalen när jag skriver.
Du skriver in lösenordet i Terminalen som vanligt och trycker Enter efteråt. Att bokstäverna inte syns är en säkerhetsfunktion för att det inte ska gå att se lösenordets längd och tecken.
Okej Tack.
- DeepThought
Det är något som blir fel vid inläsningen av datum i bilderna, så F-Spot får för sig att ge bilden ett datum som "inte finns", d.v.s. det ligger utanför det datum-(nummer-)område som är tillåtet i databasen:
Det du kan göra är att manuellt ta bort de bilder som har "fel" datum från din databas (se kommentar #17), men det är ju egentligen ingen lösning. Nåväl, jag har inte löst det här, men jag hopppas att det kommer att lösa sig snart..
Relevant: bugg #653327
System.ArgumentOutOfRangeException: Argument is out of range.
at System.DateTime.DaysInMonth (Int32 year, Int32 month) [0x00000] in <filename unknown>:0
at FSpot.TimeAdaptor.DateFromIndexDescending (Int32 item) [0x00000] in <filename unknown>:0
at FSpot.TimeAdaptor.DateFromIndex (Int32 item) [0x00000] in <filename unknown>:0
Relevant: bugg #653327
Nu fungerar min f-spot som den ska med det undantaget att det bara blir en del bilder som ligger lite hur som helst i f-spot, med öppna fält däremellan. Och detta när jag försökte exportera över mina färdigredigerade bilder från Shotwell. Så jag tror ju att felet ligger i Shotwell?? Om jag nu vill rensa f-spot från bilder, vilket kommando använder jag då?