Hjälp med router

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Jalle_88

Hjälp med router

Inlägg av Jalle_88 »

Efter att ha ägnat ett dygn åt att googla diverse problem har jag tröttnat lite på det och hoppas på en enkel och snabb lösning här.

Problemet är alltså att jag inte får kontakt mellan min dator och min router (netgear, ganska gammal). När jag installerade ubuntu på en annan dator (samma version, samma fil faktiskt) så funkade allt automatiskt. När man startar så kommer det upp en liten skylt "eth0, connection established", och så funkar allt. Så alltså inte med den andra datorn.

Jag är nybörjare och kan ingenting. Jag har sökt lite här och där, men ingen verkar ha samma problem, men som sagt har jag tröttnat lite på att googla... När jag kör lspciså står det något om ethernet, så jag antar att den hittar nätverksanslutningen i alla fall. Det är anslutningen på moderkortet.

Tacksam för all hjälp
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp med router

Inlägg av ubot »

Jag vet inte hur du ska lösa det men lspci säger nog bara att du har ett nätverkskort i datorn. Det ä ju bra men jag tror att kommandot ifconfig säger mer om din uppkoppling.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Det gör det säkert, men inte för mig... interrupt: 26, betyder det något?
Om jag kollar Network tools, network device eth0, så är alla adresser bara nollor, det kan ju bara inte vara bra...

Varför funkade det direkt på den andra datorn? Det är ju exakt samma fil jag har använt för att installera.

Känns som att jag snart borde börja en egen tråd för alla mina problem :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vad händer om du skriver:

Kod: Markera allt

sudo ifup eth0
sudo dhclient
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

sudo ifup eth0 ger utskrift: Ignoring unknown interface eth0=eth0