Hjälp med router

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Jalle_88

Hjälp med router

Inlägg av Jalle_88 »

Efter att ha ägnat ett dygn åt att googla diverse problem har jag tröttnat lite på det och hoppas på en enkel och snabb lösning här.

Problemet är alltså att jag inte får kontakt mellan min dator och min router (netgear, ganska gammal). När jag installerade ubuntu på en annan dator (samma version, samma fil faktiskt) så funkade allt automatiskt. När man startar så kommer det upp en liten skylt "eth0, connection established", och så funkar allt. Så alltså inte med den andra datorn.

Jag är nybörjare och kan ingenting. Jag har sökt lite här och där, men ingen verkar ha samma problem, men som sagt har jag tröttnat lite på att googla... När jag kör lspciså står det något om ethernet, så jag antar att den hittar nätverksanslutningen i alla fall. Det är anslutningen på moderkortet.

Tacksam för all hjälp
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp med router

Inlägg av ubot »

Jag vet inte hur du ska lösa det men lspci säger nog bara att du har ett nätverkskort i datorn. Det ä ju bra men jag tror att kommandot ifconfig säger mer om din uppkoppling.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Det gör det säkert, men inte för mig... interrupt: 26, betyder det något?
Om jag kollar Network tools, network device eth0, så är alla adresser bara nollor, det kan ju bara inte vara bra...

Varför funkade det direkt på den andra datorn? Det är ju exakt samma fil jag har använt för att installera.

Känns som att jag snart borde börja en egen tråd för alla mina problem :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vad händer om du skriver:

Kod: Markera allt

sudo ifup eth0
sudo dhclient
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

sudo ifup eth0 ger utskrift: Ignoring unknown interface eth0=eth0

Det andra kommandot ger utskrift:

Listening on LPF/eth0/blablabla
Sending on LPF/eth0/blablabla
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
sedna interval 15, 13, 15, 12
No DHCPOFFERS recieved
No working leases in persistent database - sleeping

Jag har ingen aning om vad det betyder. Jag kollade dokumentationen ör ubuntu, där står det något i stil med "skriv in lämpliga saker på lämpligt ställe och tryck ok". På netgears hemsida står att linuxanvändare är så tekniskt begåvade att netgear inte erbjuder dem någon support.

Det här är säkert ett jätteenkelt problem att lösa, bara det att jag vet varken vad en IP-adress eller en subnet mask eller något annat är.

Det finns en kurs på KTH som heter internet och dess protokoll. Jag får väl ta den och återkomma om ett par år.
ubot

Inlägg av ubot »

På netgears hemsida står att linuxanvändare är så tekniskt begåvade att netgear inte erbjuder dem någon support.
Haha. Det var ju också en variant.
Det finns en kurs på KTH som heter internet och dess protokoll. Jag får väl ta den och återkomma om ett par år.
Om du inte orkar resa dig ur sängen så finns det en helt och hållet internetbaserad distanskurs i datakommunikation på Umeå universitet. ;)

Vad händer om du kör:

sudo ifconfig eth0 up
och

cat /etc/network/interfaces
Posta resultatet här i forumet. Det löser nog inte problemet men det hade varit intressant att se vad kommandona säger.

Du säger att routern fungerade med en annan datorn som hade samma version av Ubuntu som den du har nu. Är det så att nätverkskortet på datorn som strular inte stöds av Ubuntu? _Har du möjlighet att byta nätverkort i burken för att se om Ubuntu strular med just det kort som sitter i din dator nu? om du växlar nätvekrskort och startar Ubuntu, fungerar det då?
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Det första kommandot ger ingen utskrift, och det andra ger utskrift:

auto lo
iface lo inet loopback

Båda datorerna kör på moderkortets nätverksanslutning, så jag kan inte byta. Men moderkortet i den som inte funkar är ett asus m2a-vm, det är väl inte så obskyrt?
ubot

Inlägg av ubot »

Vad händer om du kopplar nätverkskablen direkt mellan datorn som strular och operatörens modem? Dvs om du kopplar ur routern? Testa att starta om också när du har gjort ändringen. Fungerar Internet då? jag vill bara testa om det är nätverkskortet i datorn som strular med Ubuntu eller om det har med inställningar för routern att göra.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jalle_88 skrev: auto lo
iface lo inet loopback
Om du vill så kan du prova om det hjälper att lägga till en rad i den filen med "iface eth0 inet dhcp", även om jag vet att det egentligen inte ska vara nödvändigt...
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

i vilken fil? Men jag kopplar ner ett tag nu ,och provar med internetkabeln direkt in i burken.
ubot

Inlägg av ubot »

Jalle_88 skrev:i vilken fil? Men jag kopplar ner ett tag nu ,och provar med internetkabeln direkt in i burken.

gksudo gedit /etc/network/interfaces
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Nix, ingenting hjälper.

Hur vet man att nätverksanslutningen inte är paj? Jag försökte med att ställa in manuellt, men det sket sig naturligtvis också.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

I någon mån är det paj, eftersom inget eth0 dyker upp...

Vad får du ut med:

sudo lshw -C network
ubot

Inlägg av ubot »

Det verkar ju skumt att du inte får Internet om du kopplar burken direkt in i modemet utan att gå vägen om routern. Då är det nog bara att skippa att felsöka routern och rikta in sig på datorns uppkoppling i Ubuntu.

Hur är det med datorn, har Internet fungerat på samma dator i Windows eller har du precis byggt ihop datorn och aldrig haft en fungerande Internetuppkoppling på den?

Edit:

Jag har börjat misstänka moderkortet och Ubuntu: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=555523
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 22 gånger.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

*-network
description: ethernet interface
product: RTL8111/8168B PCI express gigabit ethernet controller
vendor: realtek semiconductor

Så jag antar att den finns där i alla fall. Är det något i den utskriften som är extra viktigt? Jag kan liksom inte klippa och klistra mellan datorerna...
ubot

Inlägg av ubot »

Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

hm, tack, det här var intressant... Jag trodde att alla asus-kort skulle funka direkt...
ubot

Inlägg av ubot »

M2A-VM HDMI BIOS 2201
Fix the system may reset when select frame buffer size to 256/512/1024MB in BIOS.
Fix incorrect error beep while Hardware Monitor error.
Fix RTL8111B PCIE lan can't be tetected if power off more than 30 minutes.
Det kanske är BIOS som spökar? Du kanske behöver flasha BIOS?

http://www.asus.se/Search.aspx?SearchKey=M2A-VM%20HDMI
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Jahapp, flashade om bioset med ez flash. Den hävdade att allt hade gått bra och att datorn skulle reboota om 5 sekunder. Så icke.

Nu startar inte datorn alls, inte ens ett POST-blipp
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Jaha, tänkte beskriva kvällens framsteg innan det är dasg att gå till sängs.

Så jag flashade om bioset till senaste (5001, tror jag). Datorn startade inte. Clearade CMOS eller vad det heter. Nu startar datorn, skillnaden mot innan är att nu kommer inte den lilla ikonen i övre högra hörnet på skrivbordet ens upp.

När jag kollar eth0 i Network tools står den som inactive...
det enda jag gjorde efter att ha clearat minnet på moderkortet var att ställa om klockan... måste jag göra något mer i BIOS?

edan kan jag också rapportera att jag har en hel del skumma meddelande under uppstart i stil med "ata link något is slow to respond." "errno -16". Vet inte om det kan vara viktigt i sammanhanget.

Så jag vet inte om det är ett framsteg eller inte, men det är i alla fal annorlunda.
Skriv svar

Återgå till "Internet"