Ange lösenordet för nyckelringen - hur får man bort det?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ange lösenordet för nyckelringen - hur får man bort det?
Hej,
Ange lösenordet för nyckelringen - hur får man bort det? Kommer upp en dialogruta nu varje gång jag startar datorn att jag måste knappa in lösenordet. Hur får man bort det?
//Tobbe
Ange lösenordet för nyckelringen - hur får man bort det? Kommer upp en dialogruta nu varje gång jag startar datorn att jag måste knappa in lösenordet. Hur får man bort det?
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Ange lösenordet för nyckelringen - hur får man bort det?
Jag har för mig man går in under
program > tillbehör > lösenord
och skriver in det gamla lösenordet och sedan lämnar det nya tomt. (Man tillfrågas om man accepterar "osäker lagring")
Om man har lösenord lagrade så kommer dessa nu att kunna läsas av i klartext. Om någon annan har tillgång till datorn så är det alltså absolut inte att rekommendera.
program > tillbehör > lösenord
och skriver in det gamla lösenordet och sedan lämnar det nya tomt. (Man tillfrågas om man accepterar "osäker lagring")
Om man har lösenord lagrade så kommer dessa nu att kunna läsas av i klartext. Om någon annan har tillgång till datorn så är det alltså absolut inte att rekommendera.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ok, ska testa det. En får tacke
//Tobbe
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Hej.
Hoppar in här med samma fråga. I rubriken tillbehör har jag inte "lösenord" Jag använder Ubuntu 10.10 Ska man göra på ett annat sätt där? Jag skulle också vilja starta utan lösenord.
Hoppar in här med samma fråga. I rubriken tillbehör har jag inte "lösenord" Jag använder Ubuntu 10.10 Ska man göra på ett annat sätt där? Jag skulle också vilja starta utan lösenord.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Bra att ni frågar. Jag sitter inte framför Ubuntu just nu. Det verkar dock som om ver. 10.10 har flyttat lösenords-hanteringen till den meny som på engelska heter:
system > preferences
(den övre av de menyer man hittar under system-menyn)
Stämmer det?
system > preferences
(den övre av de menyer man hittar under system-menyn)
Stämmer det?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det stämmer, det finns under System > Inställningar.
Om man högerklickar på raden "Lösenord: login" och väljer "Ändra lösenord" så kommer dialogrutan upp där man kan göra så som du skrev tidigare.
// Peter
Om man högerklickar på raden "Lösenord: login" och väljer "Ändra lösenord" så kommer dialogrutan upp där man kan göra så som du skrev tidigare.
// Peter
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Förmodligen är det din nätveksanslutning som frågar efter lösenordet. Om du klickar på nätverksikonen och väljer "redigera anslutningar" sedan markerar din anslutninng och klickar på knappen "redigera", bocka i rutan "tillgänglig för alla användare". Nu ska det fungera som du vill utan att du behöver nolla lösenordet så du har det kvar för andra säkerhetskritiska funktioner.
Tack för mig och God Jul,Gott Nytt År.
Ja hoppar också in här då.. i mitt fall rör det sig om en applet till en docka som frågar om lösenord. <-- svar på hur man kan få bort detta?
.....F.A.D.....
I mappen ~/.gnome2/keyrings finns filen login.keyring. Döp om den till login.keyring.kop och testa igen. Alltså:06-182 skrev:Ja hoppar också in här då.. i mitt fall rör det sig om en applet till en docka som frågar om lösenord. <-- svar på hur man kan få bort detta?
Menyn Platser->Hemmamapp->Visa->Visa dolda filer->
Navigera till .gnome2/keyrings/ ->högerklicka på login.keyring och byt namn på den.
Nästa gång du startar appleten kommer du att få ange lösenordet, men det ska vara enda gången du behöver ange det.
tack för svar..StefanB skrev:I mappen ~/.gnome2/keyrings finns filen login.keyring. Döp om den till login.keyring.kop och testa igen. Alltså:
Menyn Platser->Hemmamapp->Visa->Visa dolda filer->
Navigera till .gnome2/keyrings/ ->högerklicka på login.keyring och byt namn på den.
Nästa gång du startar appleten kommer du att få ange lösenordet, men det ska vara enda gången du behöver ange det.
fungerade dock inte tyvärr.
ändrade tillbaka till ursprung.
någon som har något annat förslag?
.....F.A.D.....