Få rTorrent att automatiskt skippa *.nfo filer?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
juan

Få rTorrent att automatiskt skippa *.nfo filer?

Inlägg av juan »

Som rubriken antyder; jag är intresserad av att få rtorrent att inte ladda ner filer med filändelsen .nfo. Jag använder xbmc i en htpc som körs med ubuntu, den funkar också som en seedbox och för att få xbmc att scrapa filmerna ordentligt måste jag ibland manuellt editera xml-filen med ändelsen .nfo. Tyvärr innebär det att torrenten blir inkomplett eftersom inte nfo-filen är likadan som den som laddades ner från början. Har sökt och letat men inte hittat något sätt att få rTorrent att bete sig så som jag vill.

Mycket tacksam för svar eller förslag.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Få rTorrent att automatiskt skippa *.nfo filer?

Inlägg av ubot »

Jag har inget direkt svar men går det verkligen att plocka bort en nfo-fil utan att samtidigt skapa en ny torrent? Jag menar, du modifierar ju torrent-filen om du plockar bort en fil i torrenten. Det låter ju konstigt att du då skulle kunna seeda torrenten som original-torrenten? Eller missförstår jag dig?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ubot skrev:Jag har inget direkt svar men går det verkligen att plocka bort en nfo-fil utan att samtidigt skapa en ny torrent? Jag menar, du modifierar ju torrent-filen om du plockar bort en fil i torrenten. Det låter ju konstigt att du då skulle kunna seeda torrenten som original-torrenten? Eller missförstår jag dig?
Han menar att han inte vill ladda hem NFO-filen bara. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Duger det med att automatiskt *ta bort* nfo-filen så fort den har skapats?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
juan

Inlägg av juan »

ubot skrev:Jag har inget direkt svar men går det verkligen att plocka bort en nfo-fil utan att samtidigt skapa en ny torrent? Jag menar, du modifierar ju torrent-filen om du plockar bort en fil i torrenten. Det låter ju konstigt att du då skulle kunna seeda torrenten som original-torrenten? Eller missförstår jag dig?
Nej det går säkert inte att plocka bort den, men man kan däremot välja att inte ladda ner den och seeda 99,9% av den kompletta torrenten så att säga.

dmz:

Nej tyvärr, annars hade det ju varit enkelt. Men om jag bara deletar den så vill rtorrent automatiskt ladda ner den igen eftersom torrenten då inte är komplett. Om man däremot väljer bort den manuellt så struntar rtorrent i att ladda ner den och seedar nöjt på.
ubot

Inlägg av ubot »

Kolla in det här svaret: http://ubuntuforums.org/showpost.php?s= ... ostcount=3

Snubben som har postat tråden vill bara tanka hem en iso-fil av två i en torrent.

Om det fungerar att sätta priority till off automatiskt när torrenten laddas in så kanske det fungerar? Det låter tveksamt men annars så säger dom ju att rtorrent är "all or nothing". :|

Hur är det med transmission-cli då? går det där? Är det ett alternativ för dig?

Det kanske går att spotta ut en lista med innehållet i en torrent med något option i rtorrent och sen starta torrenten med någon flagga som sätter priority till off just för filen som har ändelsen .nfo? Jag menar först luska ut filnamnet från lista med innehållet sedan starta rtorrent med priority off för en typ av fil. Baka ihop det här i ett bash-skript, typ.

http://manpages.ubuntu.com/manpages/luc ... ent.1.html

Edit:

jag har snokat lite i transmission-cli och rtorrents manualsidor och det ser inte ut som det går så lätt. Jag funderar då på en annan sak. Hur håller rtorrent koll på vad i torrenten som har laddats ner och inte? Det kanske går att lura rtorrent att nfo-filen är hämtad trots att den inte är det? Äsch, jag gissar bara...

Jag fortsätter gissa hej vilt. Kan du inte i din brandvägg stoppa utdelning av nfo-filer för rtorrent eller för alla program om det behövs?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Ok. Då kan du ju istället använda on_finished, och automatiskt ta bort nfo-filen den vägen.
http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentCommonTasks
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
juan

Inlägg av juan »

ubot skrev:Kolla in det här svaret: http://ubuntuforums.org/showpost.php?s= ... ostcount=3

Snubben som har postat tråden vill bara tanka hem en iso-fil av två i en torrent.

Om det fungerar att sätta priority till off automatiskt när torrenten laddas in så kanske det fungerar? Det låter tveksamt men annars så säger dom ju att rtorrent är "all or nothing". :|

Hur är det med transmission-cli då? går det där? Är det ett alternativ för dig?

Det kanske går att spotta ut en lista med innehållet i en torrent med något option i rtorrent och sen starta torrenten med någon flagga som sätter priority till off just för filen som har ändelsen .nfo? Jag menar först luska ut filnamnet från lista med innehållet sedan starta rtorrent med priority off för en typ av fil. Baka ihop det här i ett bash-skript, typ.

http://manpages.ubuntu.com/manpages/luc ... ent.1.html

Edit:

jag har snokat lite i transmission-cli och rtorrents manualsidor och det ser inte ut som det går så lätt. Jag funderar då på en annan sak. Hur håller rtorrent koll på vad i torrenten som har laddats ner och inte? Det kanske går att lura rtorrent att nfo-filen är hämtad trots att den inte är det? Äsch, jag gissar bara...

Jag fortsätter gissa hej vilt. Kan du inte i din brandvägg stoppa utdelning av nfo-filer för rtorrent eller för alla program om det behövs?
Hittade precis samma inlägg. Jag vet defacto att det går att sätta off på en fil i en torrent. Och jag skulle gärna göra det med on_finished som du föreslår dmz, men vet inte hur jag skall göra det. Är helt enkelt för okunnig. Är ute efter följande flöde:

1. torrent laddas ner med nfo-fil och allt.
2. on_finished listar filerna i torrenten och taggar alla filer med *.nfo som off för rtorrent.

Om någon har en idé om hur man utför det och har lust att dela med sig vore jag evigt tacksam. Tack också för alla förslag och tankar än så länge.

*Edit:*

ubot: Jag tror att den har koll på allt genom sitt sessions dir men innehållet i filerna där säger inte mig så mycket tyvärr.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

juan skrev:Jag vet defacto att det går att sätta off på en fil i en torrent. Och jag skulle gärna göra det med on_finished som du föreslår dmz, men vet inte hur jag skall göra det. Är helt enkelt för okunnig. Är ute efter följande flöde:

1. torrent laddas ner med nfo-fil och allt.
2. on_finished listar filerna i torrenten och taggar alla filer med *.nfo som off för rtorrent.

Om någon har en idé om hur man utför det och har lust att dela med sig vore jag evigt tacksam.
Jag skrev ihop en guide för två år sedan där jag går igenom hur man gör avancerade saker med rtorrent i stil med det flöde du beskriver här. Del 11 handlade om att sätta nerladdningskatalog utifrån tracker och borde utan större svårigheter kunna anpassas till att sätta prioritet utifrån filnamn istället.

Värt att notera här är att även filer med prioritet off kommer att laddas ner om de ligger helt eller delvis inom en chunk som också innehåller (delar av) andra filer med annan prioritet.
juan

Inlägg av juan »

Konservburk:

Låter jätteintressant! Vart hittar jag den tuten? Och att nfo filen laddas ner i första steget gör absolut ingenting, det viktigaste är att den inte fortsätter delas ut när väl torrenten är nedladdad. Så om den ligger i en chunk med någon annan fil spelar ingen roll som jag förstår det hela.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

juan skrev:Konservburk:

Låter jätteintressant! Vart hittar jag den tuten?
Den bör ligga någonstans under kategorin för Guider och tips. Vi kan ju hoppas på att någon känner sig manad att leta reda på den. Jag orkar inte gräva runt själv just nu. :P
juan

Inlägg av juan »

Grävde rätt på den själv (och ber samtidigt om ursäkt för att jag inte direkt gjorde det själv, så svårt är det inte att använda sök-funktionen ;)). Kanon guide, men aningen avancerad för mig. Får försöka sätta mig in i det hela men det känns lite småsvårt att börja när jag inte riktigt fattar vart jag skall börja.

Hur som helst, sjukt genomarbetad guide. Imponerande.
ubot

Inlägg av ubot »

Var är guiden då? Länka. Jag orkar inte söka.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

juan skrev:Kanon guide, men aningen avancerad för mig.
Jag är medveten om att guiden är väldigt avancerat. Det var lite det som var meningen, att den där guiden skulle ta vid en hel nivå över den allmänt tillgängliga dokumentationen och fylla det tomrum som fanns där.
juan skrev:Får försöka sätta mig in i det hela men det känns lite småsvårt att börja när jag inte riktigt fattar vart jag skall börja.
Varje del i guiden bygger på de tidigare delarna, så börja helt enkelt med del 1 och arbeta dig uppåt. Ställ frågor när du inte förstår. Jag har inget emot att försöka förklara mer grundläggande där det behövs.
juan

Inlägg av juan »

ubot:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... t=rtorrent

Konservburk:

Absolut. Skall försöka få tid att sätta mig och läsa och pilla ordentligt i helgen. Kommer absolut att skriva lite frågor om jag inte får till det.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"