Hej
Behöver felsökningshjälp
Firefox hänger datorn då och då.
Inget går att göra i Firefox och resten av datorn blir också seg.
Har haft systemövervakaren igång, men inga dramatiska värden på processor och minne?
Kör även Chrome, men då går det bra.
AMD 64 X2
4 GiB
Ubuntu 10.10
Firefox 3.6.13
Tacksam för tips
/Thomas
Firefox hänger datorn
Re: Firefox hänger datorn
Vad har du för add-ons?
Prova att stänga av rubbet. Typ de 34 vanligaste som alla tydligen vill köra samtidigt... och se om det blir bättre.
Problemet kan vara grafik-driven oxå. Det kan även handla om Compiz (eller Beryl om det fortfarande finns).
Men jag skulle tippa på add-ons eftersom Chrome funkar för dig.
/Cujo
Prova att stänga av rubbet. Typ de 34 vanligaste som alla tydligen vill köra samtidigt... och se om det blir bättre.
Problemet kan vara grafik-driven oxå. Det kan även handla om Compiz (eller Beryl om det fortfarande finns).
Men jag skulle tippa på add-ons eftersom Chrome funkar för dig.
/Cujo
- Osprey
- Kontakt:
Numera kör jag nästan bara Chrome och har inga sådana problem alls, men när jag körde Firefox så vet jag att för mycket addons kunde få den vansinnigt trög, även om det stora flertalet av dem egentligen bara "låg och vilade".
Jag hade kanske ett 20-tal addons och många av typen "fire-ftp" som inte rimligtvis borde ta några krafter när den inte var igång. Nu vet jag inte om just den gjorde så att Firefox blev trög när den inte var igång, men denna i övrigt mycket fina och trevliga addon, gjorde iallafall att hela burken kröp utmed golvet när den var igång. Kanske berodde det egentligen inte alls på den själv, utan istället något med kombinationen av addons jag hade, jag vet inte...
Problemet med addons är ju att de är inte så att säga framtagna inom projektet och man har inte heller någon riktig garanti för hur välskrivna de är. Firefox eller Mozilla har säkert någon form av kontroll innan en addon kan bli antagen för att vara med i deras addon-lista, men just det där med hur effektiv eller välskriven en addon är, kan vara väldigt svårt att kolla eftersom det ofta inte visar sig förrän i drift under vissa förutsättningar...
Jag hade kanske ett 20-tal addons och många av typen "fire-ftp" som inte rimligtvis borde ta några krafter när den inte var igång. Nu vet jag inte om just den gjorde så att Firefox blev trög när den inte var igång, men denna i övrigt mycket fina och trevliga addon, gjorde iallafall att hela burken kröp utmed golvet när den var igång. Kanske berodde det egentligen inte alls på den själv, utan istället något med kombinationen av addons jag hade, jag vet inte...
Problemet med addons är ju att de är inte så att säga framtagna inom projektet och man har inte heller någon riktig garanti för hur välskrivna de är. Firefox eller Mozilla har säkert någon form av kontroll innan en addon kan bli antagen för att vara med i deras addon-lista, men just det där med hur effektiv eller välskriven en addon är, kan vara väldigt svårt att kolla eftersom det ofta inte visar sig förrän i drift under vissa förutsättningar...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- sontho
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det har jag inte tänkt på!
Skall testa, tack för tips.
Återkommer.
/Thomas
Skall testa, tack för tips.
Återkommer.
/Thomas
Hur gick det, kanske det räckte med att ta bort tilläggena? För min gamla trotjänare med grafikkort från stenåldern hamnade jag att göra mer efter att ha tagot bort tillägg. Men nu mår hon ganska bra. 
Jag hade samma problem med Firefox och försökte övergå till Chromium/Chrome, men vanans makt är stor. Så jag valde att installera ett tillägg, som inte tillåter Flash utan att jag klickar på "Play" (på t.ex Youtube, plus diverse reklam). Det heter Flashblock, klicka på länken för att komma till mozillas egen sida för att installera det.
Man kan också lägga till någon Adblocker (reklamblockerare) för att få Firefox att strunta i de sega reklamladdningarna. Jag har valt att ha all reklam kvar, det räckte med att blockera flash för mig. Då jag är en väldigt lättsint person som springer på onelinespel alltför ofta och glömmer flikarna uppe och malar sin reklam....
Ett bra allmänt tips är att aldrig ha många flikar uppe samtidigt. Stäng en flik då du är klar med den! Trots att man blockerar just flash, så finns det ofta andra resursätare på sajterna, som tuggar mer å mer ju längre de får tugga.
Om du har Personas temaändrare ibruk för FF, så ska du ta bort den. Tråkigt nog drar Personas ibland mera resurser av ditt system än du är vill att betala för.
mvh Peetra.

Jag hade samma problem med Firefox och försökte övergå till Chromium/Chrome, men vanans makt är stor. Så jag valde att installera ett tillägg, som inte tillåter Flash utan att jag klickar på "Play" (på t.ex Youtube, plus diverse reklam). Det heter Flashblock, klicka på länken för att komma till mozillas egen sida för att installera det.
Man kan också lägga till någon Adblocker (reklamblockerare) för att få Firefox att strunta i de sega reklamladdningarna. Jag har valt att ha all reklam kvar, det räckte med att blockera flash för mig. Då jag är en väldigt lättsint person som springer på onelinespel alltför ofta och glömmer flikarna uppe och malar sin reklam....
Ett bra allmänt tips är att aldrig ha många flikar uppe samtidigt. Stäng en flik då du är klar med den! Trots att man blockerar just flash, så finns det ofta andra resursätare på sajterna, som tuggar mer å mer ju längre de får tugga.
Om du har Personas temaändrare ibruk för FF, så ska du ta bort den. Tråkigt nog drar Personas ibland mera resurser av ditt system än du är vill att betala för.
mvh Peetra.
- sontho
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Nja nu har jag ju inte så många tillägg, typ 3.
2 pane bookmarks, xmarks och ubuntus firefox modifications.
Och det kan hända när som helst, nu till exempel och då var bara denna forumsida uppe.
Nja jag fattar inte riktigt.
Och som Peetra säger, vanans makt är stor jag har också försökt att använda bara chrome.

2 pane bookmarks, xmarks och ubuntus firefox modifications.
Och det kan hända när som helst, nu till exempel och då var bara denna forumsida uppe.
Nja jag fattar inte riktigt.
Och som Peetra säger, vanans makt är stor jag har också försökt att använda bara chrome.

- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jävlar!!! Jag tror det fungerade! Jag har också i omgångar noterat att Firefox är helt oförlåtligt seg - värre i Ubuntu än i Windows av nån anledning, och faktiskt segare än Explorer. Men alltså... den där add-blockaren verkar ha ökat hastigheten helt överdrivet mycket. Jag har märkt motståndet framför allt när man går in på en dagstidningssida, då tas processorkapaciteten i anspråk till hundra procent, men nu var det bar en kort stund som den blev sådär galen.Peetra skrev:Hur gick det, kanske det räckte med att ta bort tilläggena? För min gamla trotjänare med grafikkort från stenåldern hamnade jag att göra mer efter att ha tagot bort tillägg. Men nu mår hon ganska bra.
mvh Peetra.
Trots segheten är och förblir Firefox huvudwebbläsare. Bortsett från den i och för sig rätt viktiga hastighetsfaktorn så tycker jag den är helt klart bäst - just för att man kan skräddarsy den så katastrofalt. Fast jag har försökt begränsa antalet tillägg. Vissa av dom är dessutom såna att dom borde vara standard. Varför ska man ha separata knappar för Uppdatera och Stoppa laddning? Varför ska man visa laddningen i statusfältet i st f i adressfältet? Varför ska man ha separata fält för adress och sökning?