Hur återinstallerar jag network manager?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
lovet
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Hur återinstallerar jag network manager?

Inlägg av lovet »

Hej, har gjort något dumt på min ubuntu dator, kör med version 10.4 och har varit dum nog att avinstallera network manager så nu kommer jag inte ut på internet med den, för det går inte att köra via kabel heller (nätverkskortet eller va de är är trasigt!) så min fråga är ifall det går att ladda ner network manager från en annan dator, lägga in på en usb sticka och sen installera på ubuntu?

//MVH Niklas
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur återinstallerar jag network manager?

Inlägg av ubot »

Det ska nog gå så här:

1. Öppna en Terminal.
2. Gör en backup på /etc/network/interfaces genom att skriva så här i Terminalen: sudo cp /etc/network/interfaces /etc/network/interfaces.old
3. Kontrollera att filen finns: ls -l /etc/network/interfaces.old
4. Öppna /etc/network/interfaces genom att skriva kommandot: gksudo gedit /etc/network/interfaces
5. Lägg till dessa tre rader i filen:
# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
6. Spara och stäng filen /etc/network/interfaces.
7. Starta om networking med kommandot: sudo /etc/init.d/networking restart
8. Testa om Internet fungerar med kommandot: ping -c 5 google.com
9. Om internet fungerar så installera Ubuntus network-manager igen med kommandot: sudo apt-get install network-manager-gnome
10. Logga ut och logga in igen.
11. Fungerar Network Manager? Om ja - ersätt /etc/network/interfaces med /etc/network/interfaces.old: sudo mv /etc/network/interfaces.old /etc/network/interfaces

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=10
Skriv svar

Återgå till "Internet"