Automatisk start av mythbackend

maqe

Automatisk start av mythbackend

Inlägg av maqe »

Jag har precis installerat mythtv på min nyinstallerade ubuntu edgy. mythbackend startas automatiskt med något script som ligger i /etc/init.d men när jag sedan startar mythfrontend som mythtv användaren så verkar det som att jag inte har rättigheter att använda backend? SJälvklart vill jag att allt ska startas automatiskt så hur kan jag göra för att mythbackend ska startas som mythtv användaren så att jag har rättigheter att connecta till servern?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Automatisk start av mythbackend

Inlägg av Lars »

Hm, jag tycker själv att MythTV är ganska förvirrande när det gäller rättigheter och sådant, så jag har inget direkt svar.

Om jag kollar i init-skriptet så finns det en rad USER=mythtv där, men det är inget som jag har ändrat på. Och jag kör alltid mythfrontend som vanlig användare och mythbackend som mythtv. Du kan ju alltid kolla med "ps aux|grep myth" för att se om mythbackend körs som mythtv-användaren. Sedan måste ju MySQL-databasen ha rätt rättigheter också.

Vad får du för felmeddelanden?
maqe

Inlägg av maqe »

När jag försöker kolla på tv efter att jag startat mythfrontend så får jag något i stil med "kunde inte ansluta till inspelningsservern, är den startad?" Det enda sättet jag lyckas få det att fungera på är när jag startar mythbackend och frontend manuellt i en terminal. När jag använder scriptet i /etc/init.d verkar det som att den startas annorlunda än när jag startar den manuellt i teminalen. Jag har provat att lägga sudo -u mythtv -c "/usr/bin/mythbackend > /dev/null" i rc.local men det fungerar inte det heller. Jag loggar in automatiskt i gnome som mythtv användaren och startar mythfrontend via .gnomerc.
Lars

Inlägg av Lars »

Jag har också sett det felmeddelandet, men bara då mythbackend faktiskt inte har startat. Om du försöker starta via init-skriptet kan du då gå till http://localhost:6544/? Kika i /var/log/mythtv/mythbackend.log och se om du kan hitta någon ledtråd.
maqe

Inlägg av maqe »

Jag kan starta mythbackend via init-scriptet och då fungerar det bra att starta mythfrontend efteråt. Problemet uppstår när init-scriptet http://s91928265.onlinehome.us/hfamily/mythtv/mythtv-backend körs vid boot. Jag ser att mythbackend körs om jag kollar med ps aux | grep mythbackend men när jag startar mythfrontend så får jag det felet att troligen körs inte mythbackend. Så någon skillnad blir det när det körs vid boot mot när jag kör /etc/init.d/mythtv-backend start i en terminal.
Lars

Inlägg av Lars »

Jag ser att start-stop-daemon är bortkommenterat i init-skriptet, varför det? Och vad är mtd? Vad händer om du kör följande som root:

Kod: Markera allt

start-stop-daemon --start --pidfile /var/run/mythtv/mythbackend.pid --chuid mythtv --nicelevel 0 --exec /usr/bin/mythbackend -- --daemon --logfile /var/log/mythtv/mythbackend.log --pidfile /var/run/mythtv/mythbackend.pid
Får du några felmeddelanden då? Fungerar det att ansluta efter det? Som du startar nu (med su) så skapas det ingen logfil, och då blir det svårare att se vad som är fel.
maqe

Inlägg av maqe »

Anledningen till att jag kör med det där startscriptet är att jag läst att det som följer med inte fungerar och att man var tvungen att göra sådär. mtd är en deamon man måste starta för att kunna göra backup på dvd ner till disk direkt i mythtv. Jag ska prova att köra den raden efter jobbet idag, återkommer senare.
maqe

Inlägg av maqe »

Lars skrev: Jag ser att start-stop-daemon är bortkommenterat i init-skriptet, varför det? Och vad är mtd? Vad händer om du kör följande som root:

Kod: Markera allt

start-stop-daemon --start --pidfile /var/run/mythtv/mythbackend.pid --chuid mythtv --nicelevel 0 --exec /usr/bin/mythbackend -- --daemon --logfile /var/log/mythtv/mythbackend.log --pidfile /var/run/mythtv/mythbackend.pid
Får du några felmeddelanden då? Fungerar det att ansluta efter det? Som du startar nu (med su) så skapas det ingen logfil, och då blir det svårare att se vad som är fel.
Nu har jag provat att köra den koden med sudo innan och då startar mythbackend och jag kan starta mythfrontend efter och titta på tv utan problem. Jag förstår inte vad som kan vara fel?
maqe

Inlägg av maqe »

När jag kör startscriptet jag fick vid installationen av mythtv så får jag detta http://pastebin.se/6510 meddelande. Verkar som att något blir annorlunda när man kör startscriptet. Som jag sagt tidigare så fungerar det utmärkt om jag startar backend och frontend manuellt som mythtv usern. När jag kollar dmesg så registreras mitt dvb-kort korrekt. Jag har en idé om vad som kan vara galet. I min rc.local så registrerar jag en dvb loopback adapter och sedan startar jag en stand alone software cam. Kan det vara så att startscripten i /etc/init.d körs innan dom prylarna i rc.local för i så fall så förstår jag varför den säger att det inte finns någon device eftersom min loopback adapter inte startat ännu. Någon som vet om man kan fördröja init-scriptet på något sett eller kan jag köra dom prylarna jag har i rc.local tidigare än init-scripten?
Lars

Inlägg av Lars »

Eftersom det långa kommandot jag föreslog fungerade tycker jag att du ska avkommentera raden med start-stop-daemon i ditt initskript, det ska resultera i samma sak.

Dvb loopback adapter vet jag inte vad det är, men det låter ju som en rimlig förklaring. Det snyggaste sättet att lösa det på är nog att skapa ett ordentligt init-skript och lägga in det i lämplig startordning under /etc/rc2.d/
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"