Söker billig Android-smartphone. HTC Wildfire?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Söker billig Android-smartphone. HTC Wildfire?

Inlägg av ubot »

Jag har lite lösa planer på att köpa en billig smartphone. Jag läste ett test någonstans (minns inte var) där man recenserade billiga smartphones och jag har för mig att HTC Wildfire fick bra betyg. Det kanske fanns en Samsung också bland "vinnarna". Jag minns inte säkert. Jag har som sagt lite planer på att ersätta min 2-3 år gamla Sony-Ericsson-telefon (som stänger av sig lite när den känner för det) med en Android-lur. Jag vill inte lägga särskilt mycket pengar på telefonen men vill ändå ha en telefon som gör det möjligt att läsa bloggar (RSS), läsa- skicka mail m.m. Tanken med telefonen är också att jag ska bekanta mig lite med smartphones.

Är det någon som har lite synpunkter på det här och som har lite tips på telefoner 2000-2500 kr (om man köper utan abonnemang) eller abonnemang som är fördelaktiga. Jag hade tänkt att ha telefonen som en "mini-netbook" och mobiltelefon i ett. Det hade varit häftigt att ansluta till en hemdator och och köra typ IRC, mail, chatt osv i Screen eller något. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag undrar också lite hur skillnaden i prestanda mellan en HTC Desire och en HTC Wildfire (för att ta två exempel) visar sig i praktiken då man använder telefonen?

Hur fungerar det att ssh:a in på en hemdator med en Android-telefon?
Hur fungerar det att skriva ett mail på telefonen, är det knivigt att skriva på smartphones? Externt tangentbord?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Söker billig Android-smartphone. HTC Wildfire?

Inlägg av Hund »

Jag har lite lösa planer på att köpa en billig smartphone. Jag läste ett test någonstans (minns inte var) där man recenserade billiga smartphones och jag har för mig att HTC Wildfire fick bra betyg.
För den pengen får du en bra telefon. Den har rätt liten skärm dock.
Det hade varit häftigt att ansluta till en hemdator och och köra typ IRC, mail, chatt osv i Screen eller något. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har använt SSH en del på min Hero och det fungerar utmärkt. Jag har dock inte använt screen men det bör fungera bra med.
Jag undrar också lite hur skillnaden i prestanda mellan en HTC Desire och en HTC Wildfire (för att ta två exempel) visar sig i praktiken då man använder telefonen?
Som natt och dag. Men du får ju som sagt vad du betalat för. Wildfire är en budgetlur.
Hur fungerar det att ssh:a in på en hemdator med en Android-telefon?
Kanon! Inga problem om du har nycklar med.
Hur fungerar det att skriva ett mail på telefonen, är det knivigt att skriva på smartphones? Externt tangentbord?
Standardtangentbordet är bra. Men jag tycker att Swiftkey är bättre (Kika på Youtube).
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ubot

Inlägg av ubot »

Ok, tackar. Jag har gått igenom lite recensioner på Nätet nu och just skärmens upplösning är ju något det klagas på. Men klart när priset är hälften av Desire så måste ju något vara sämre. Tråkigt, men man får vad man betalar för. Hur är det annars på smartphone-marknaden, dyker det upp några spännande nyheter snart som sopar banan med telefonerna som finns idag eller håller det i sig något år? När kommer HTC med nya lurar t.ex.?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Google Nexus S kommer ju snart. Den skeppas med Android 2.3 och verkar allmänt kickass! :) Det är Samsung som ligger bakom den luren.

Annars har du ju ZTE Blade för typ 1700 kr hos Telia. Den har rätt bra hårdvara med tanke på priset.

Båda dessa lurar skeppas med en vanilla version av Android, dvs inget sliskigt UI som HTC SenseUI och massa omgjorda apps som slöar ner och äter utrymme helt o onödan. Iofs finns det ju alltid andra romar att lägga in, själv kör jag med en vanilla ROM med Android 2.2 på min gamla Hero. :) Den blir dock ersatt av Nexus S när plånboken tillåter det.
ubot

Inlägg av ubot »

Så det går inte att uppgradera från Android 2.1 till Android 2.2 hur som helst? Som med Ubuntu typ. :)

Edit:

Var hittar du ZTE Blade för 1700 kr? Jag hittar bara telefonen för 1900 kr eller något åt det hållet på Telias hemsida. GLÖM DET! Jag ser att den kostar 1695 kr nu.

Skärmen på ZTE Blade har ju högre upplösning och är större 3,5" (mot 3,2" Wildfire) men batteritiden är bara 4h på Blade enligt Telias specifikationer. Det är ju hälften av batteritiden på HTC Wildfire. :(

En annan grej. Det står på Telias villkor för abonnemang att ip-telefoni inte ingår i datatyperna som sötds. Men om jag kopplar upp mig genom ssh och ringer med Skype på min hemdator då? Typ med ssh -X eller något åt det hållet?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Hund skrev:Google Nexus S kommer ju snart. Den skeppas med Android 2.3 och verkar allmänt kickass! :) Det är Samsung som ligger bakom den luren.

Annars har du ju ZTE Blade för typ 1700 kr hos Telia. Den har rätt bra hårdvara med tanke på priset.

Båda dessa lurar skeppas med en vanilla version av Android, dvs inget sliskigt UI som HTC SenseUI och massa omgjorda apps som slöar ner och äter utrymme helt o onödan. Iofs finns det ju alltid andra romar att lägga in, själv kör jag med en vanilla ROM med Android 2.2 på min gamla Hero. :) Den blir dock ersatt av Nexus S när plånboken tillåter det.
Är det värt att jailbreaka sin Legend för att få vanilj-Android? Vad är problemet med HTC Sense förutom en massa extra program som gör samma sak som Androids?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag läser att ZTE Blade som säljs i Sverige har LED-skärm och inte OLED-skärm. Hur mycket påverkar det kvalitén på skärmen?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

m!rage skrev:
Hund skrev:Google Nexus S kommer ju snart. Den skeppas med Android 2.3 och verkar allmänt kickass! :) Det är Samsung som ligger bakom den luren.

Är det värt att jailbreaka sin Legend för att få vanilj-Android? Vad är problemet med HTC Sense förutom en massa extra program som gör samma sak som Androids?
Jailbreaka är något man gör med sin iPhone. Med Android kallas det att roota sin lur. :) Även om det egentligen är ett ganska lustigt namn för det.

Och ja, det är lätt värt det! SenseUI är väl enligt många bloat. En Sense ROM till min lur ligger på strax över 100MB, medans en vanilla ROM ligger på runt 50MB. SenseUI är märkbart slöare (Speciellt om du inte har den snabbaste luren på marknaden) och det följer med en massa program och moddade sådana, t.ex en annan telefonbok etc som jag inte gillar. Men det är ju en smaksak som sagt. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Titta på processortyp mer än mhz när du tittar på billiga lurar. ARM v7 (helst v8 imo) eller högre bör det vara, annars får man det struligt med kommande programvara... Google Earth på HTC Hero har t.ex. kan inte uppdaterats längre eftersom högre versioner än 4kräver ARM v7 eller högre.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det där med processorer är en djungel tycker jag. :)

Jag har ju en HTC Hero med en Qualcomm MSM 7200A (ARMv6) CPU på 528 MHz (Standardklock, min är överklockad till 693Mhz!) och polaren har en HTC Legend med en Qualcomm MSM 7227 (ARMv6) CPU på 600 MHz (Standardklock). Han kör med standard ROMen med Android 2.1 och SenseUI. Jag med en Vanilla ROM med Android 2.1. Hans mobil är sjukt mycket snabbare än min lur! Ändå är min lur snabbare än aldrig förr med den ROMen jag kör nu, ändå hänger jag inte med honom.

Det är väl lite som HTC Desire (Qualcomm Snapdragon QSD8250) på 1GHz och HTC Desire HD (Qualcomm Snapdragon QSD8255) på 1GHz. Sistnämna är ju märkbart snabbare.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Hund

Spelar fortfarande ingen roll hur snabb den är sett till en sån sak som Google Maps dock, det är versionen det hänger på ju... :(
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:@Hund

Spelar fortfarande ingen roll hur snabb den är sett till en sån sak som Google Maps dock, det är versionen det hänger på ju... :(
Var yrar du om? Jag har inte nämnt Google Maps. ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hehe, nä, jag gjorde det. Du kommenterade att processorer var en djungel och jag påminde då om att just det jag skrev om Google Maps inte hängde på CPU-hastighet utan version... Det var ett klargörande och mer allmänt än till dig. Jag skulle inte satt ett "@Hund" typ, sry. ;)
ubot

Inlägg av ubot »

Ja, det känns som när man skulle köpa en dator första gången. Noll koll på olika processor-modeller, klockfrekvenser, minne osv. Tack för tipsen så här långt!

Jag läser en väldigt positiv recension om Nexus S i Engadget. Nu gissar jag att prislappen på Nexus S kommer att ligga på betydligt med än 2 000 kr men är det någon som vet vad Nexus S kommer kosta i Sverige?

http://www.engadget.com/2010/12/10/nexus-s-review/

$529 i USA ser jag när jag googlar lite efter pris.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Hund skrev:
m!rage skrev:

Jailbreaka är något man gör med sin iPhone. Med Android kallas det att roota sin lur. :) Även om det egentligen är ett ganska lustigt namn för det.

Och ja, det är lätt värt det! SenseUI är väl enligt många bloat. En Sense ROM till min lur ligger på strax över 100MB, medans en vanilla ROM ligger på runt 50MB. SenseUI är märkbart slöare (Speciellt om du inte har den snabbaste luren på marknaden) och det följer med en massa program och moddade sådana, t.ex en annan telefonbok etc som jag inte gillar. Men det är ju en smaksak som sagt. :)
Jag tycker starkt illa om telefonboken i min, särskilt när man ska skicka sms och den defaultar till fasta telefonnummer när man söker efter kontakter, utan möjlighet att ändra detta. Är detta alltså ett påhitt från HTCs sida, som inte finns med i vanilla Android?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ubot skrev: [...] någon som vet vad Nexus S kommer kosta i Sverige?

http://www.engadget.com/2010/12/10/nexus-s-review/

$529 i USA ser jag när jag googlar lite efter pris.
Som vanligt - oavsett var relationen krona/dollar ligger i dagsläget - så kan man räkna ggr 10 på priset, så som billigast 4995:-

Själv hade jag gått på vilka lurar som går att roota. Går luren att roota kan man slaska in Vanilla rätt - eller vad annars som finns. Största valfrihet helt enkelt. ;D

Hade jag gått ut och shoppat en här & nu? Desire HD är lockande trots storleken - den är allt lite för bred för att ligga bra i handen... Samsung Galaxy S är en höjdare - fortfarande högst specade dessutom - men hal som en tvål (eller Iphone) i näven. Lite svårt val men nån av dom. Minst 4" skärm iaf.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Japp, så brukar jag med räkna. Dollarn brukar ligga på mellan 7 och 8 kr och multiplicerar man det med 1.25 för svensk moms blir det cirka 10 kr.
farmfield skrev: Hade jag gått ut och shoppat en här & nu? Desire HD är lockande trots storleken - den är allt lite för bred för att ligga bra i handen... Samsung Galaxy S är en höjdare - fortfarande högst specade dessutom - men hal som en tvål (eller Iphone) i näven. Lite svårt val men nån av dom. Minst 4" skärm iaf.
De här nya telefonerna är ju så jobbiga att plocka upp ur fickan med när det ringer, så bredrövade som de är... :P
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

LG optimus one, verkar vara en bra telefon i den prisklassen du är ute efter. http://reviews.cnet.co.uk/mobile-phones ... -50001460/
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

m!rage skrev:De här nya telefonerna är ju så jobbiga att plocka upp ur fickan med när det ringer, så bredrövade som de är... :P
LOL

Nä, bilkörning, halka, silikonskal & tajta jeans är ingen höjdare... ;D
mcNisse skrev:LG optimus one, verkar vara en bra telefon [...]
+1

Verkar vara väääldigt mycket för pengarna. Vi får se när den kommer till sverige bara.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag får nog lugna mig lite. Jag har inte råd med en Android-lur (annan än Wildefire eller ZTE Blade) nu. Jag får hålla koll på nyheterna. vilka är dom bästa nyhetskällorna för att hålla koll på Android-lurar? Engadget, Swedroid?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"