Det innebär i princip att man startar upp Linux via ett flashat chip på moderkortet, vilket ska gå tokfort. Uppstartstid på under 10 sekunder räknar man med åtminstone. Jag hoppas på instant-on-effekt.

Jag har då hittat ett moderkort som stödjer Coreboot (som hette LinuxBIOS förut). Det är ett Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
Det verkar ha stöd för AMDs nya 6-kärnorsprocessor AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz som drar 125W enligt spec.
Till detta hade jag tänkt mig en SSD-disk av något slag och en schysst 4Gbytes DDR3-minnesmodul, det går tydligen att utöka minnet till 16 Gbyte på moderkortet och det kommer att räcka för mig ett tag framöver.
Vad för SSD-disk ska man satsa på? Intel X-25 E funderade jag på. Jag behöver inte så stor, det räcker med operativsystemet egentligen så 32Gig lär ju räcka långt, /home kör jag på enskild disk.
Övrig utrustning? Jag antar att jag behöver kyla, men hur mycket? Vad behövs det för nätaggregat?
Det var typ 10 år sedan jag var intresserad av att bygga dator så I've lost that lovin' feelin'.