Dualboota Linux Mint 10

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Swedish Berserk

Dualboota Linux Mint 10

Inlägg av Swedish Berserk »

Hej! Far inte alternativet install alongside another operating system nar jag ska fixa dualboot med Linux Mint. Nagon som har en aning om varfor. Kan inte skriva ordentligt skriver fran Mint live cdn.....

Hjalp uppskattas!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Dualboota Linux Mint 10

Inlägg av Osprey »

Om du får alternativet som motsvarar "Manuell partitionering", så är det ju inget svårt att skapa "Install alongside" utifrån det... Vilka alternativ får du upp..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Swedish Berserk

Osprey skrev:Om du får alternativet som motsvarar "Manuell partitionering", så är det ju inget svårt att skapa "Install alongside" utifrån det... Vilka alternativ får du upp..??
Tack for ditt svar underbart snallt av dig att svara! Anvand hela disken och manuell partionering avancerat far jag upp.

Har ar en kille med samma problem som mig. Har att gora med HP bloatware antagligen.....

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=59956
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jo precis, som i din länk så kan du se hur disken ser ut med "fdisk -l" eller för den delen med "parted -l" eller också med den partitionerare du får upp om du väljer "Manuell partitionering"... sedan är det ju bara att ha koll på läget och tala om var du vill att den ska lägga Mint isåfall, så att du inte skriver över något som du vill ha kvar...

Så det enda du behöver veta för att åstadkomma "install alongside" med "manuell partitionering" är vad som redan finns på disken och i vilka partitioner det ligger... oftast ser man detta ganska enkelt genom storlek och typ av filsystem för en partition... :)
Swedish Berserk

Osprey skrev:Jo precis, som i din länk så kan du se hur disken ser ut med "fdisk -l" eller för den delen med "parted -l" eller också med den partitionerare du får upp om du väljer "Manuell partitionering"... sedan är det ju bara att ha koll på läget och tala om var du vill att den ska lägga Mint isåfall, så att du inte skriver över något som du vill ha kvar...

Så det enda du behöver veta för att åstadkomma "install alongside" med "manuell partitionering" är vad som redan finns på disken och i vilka partitioner det ligger... oftast ser man detta ganska enkelt genom storlek och typ av filsystem för en partition... :)
Haha ja man vill ju inte gora fel.

Sahar ser det ut
sda1 208.7MB NTFS
sda2 623.2GB NTFS
sda3 16.6GB NTFS
sda4 108.4MB FAT32

Antar att Windows 7 bootloader ar sda1 och sda2 ar dar Windows 7 ligger. Sen ar val sda3 och sda4 HP grejer.

Eller vad tror du. Och hur ska jag gora. Jag kan inte skriva inom parantes sa ni far halla tillgoda med detta skrivandet salange. ;D

EDIT Funderar pa att ta bort Windows 7 helt. Om man gor det och vill ha tillbaka Windows 7 sen kan man fa tillbaka det via sina systematerstallningsskivor. Jag kan inte skriva fragetecken iheller..... :(
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Antagligen är det som du skriver, även om 208,7 MB är onödigt stort för en Win7 bootloader, min är 100 Mb varav bootloadern använder ~34 MB... men eftersom Windows har sådana där hyss för sig med att den måste ha en primär partition som ligger först på disken för att kunna boota, så är det nog så...

Att sda2 är själva Win7 verkar också logiskt... men de andra kan jag inte svära på vad de är och vad du menar med "HP grejor" vet jag inte säkert...

Om du vill vara helt säker så startar du upp Windows, går in under startknappen, högerklickar på "Den här datorn" och väljer "hantering"... då får du upp ett program där du kan välja "Diskhantering" och se precis hur Windows tycker att diskarna/partitionerna ser ut... lägg märke till storlekarna för det indentifierar diskarna och ha koll på vad som ligger var...

Anledningen till att du inte får upp "install alongside" när du försöker installera nu, är antagligen att det inte finns något "alongside"... :)
Swedish Berserk

Osprey skrev:Antagligen är det som du skriver, även om 208,7 MB är onödigt stort för en Win7 bootloader, min är 100 Mb varav bootloadern använder ~34 MB... men eftersom Windows har sådana där hyss för sig med att den måste ha en primär partition som ligger först på disken för att kunna boota, så är det nog så...

Att sda2 är själva Win7 verkar också logiskt... men de andra kan jag inte svära på vad de är och vad du menar med "HP grejor" vet jag inte säkert...

Om du vill vara helt säker så startar du upp Windows, går in under startknappen, högerklickar på "Den här datorn" och väljer "hantering"... då får du upp ett program där du kan välja "Diskhantering" och se precis hur Windows tycker att diskarna/partitionerna ser ut... lägg märke till storlekarna för det indentifierar diskarna och ha koll på vad som ligger var...

Anledningen till att du inte får upp "install alongside" när du försöker installera nu, är antagligen att det inte finns något "alongside"... :)
Tack for all din hjalp. Det jag menar med andra grejor ar HPs recovery partioner och allt vad det heter. Far ga in i Windows igen och kolla.

Hur satter man annars upp en dualboot med manuell partionering ar det svart.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Annars kan du ta bort sda4 (jag antar att den är HP tools) efter att ha gjort en backup samt krympa sda2 så du får bra utrymme för LinuxMint . Gör detta inifrån windows. Sen kan du installera LinuxMint via Live-CD:n

Här är en guide som kanske funkar för dig:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1400095
Managing partitions in Windows 7:

We now have a backup of the HP_TOOLS partition and we can now make some changes.

* Reboot in Windows 7
* Start menu > Right-click Computer, Manage
* Go to Disk Management
* Here's a panel with all the partitions on your hard-disk
* We're going to do two things: shrink the OS partition and delete the HP_TOOLS partition.
* Right-click the second partition with Windows 7 and use Shrink Volume. This is going to create free space where we can install Ubuntu 9.10 later on. How much space you want for Windows 7 and how much for Ubuntu 9.10 is up to you.
* Right-click the HP_TOOLS partition and delete it.

It should now look like this: [ SYSTEM ][ OS ][ unallocated ][ RECOVERY ][ unallocated ]

Reboot to let Windows 7 update its configuration files.
Edit: Osprey hade bra tips där :)
Senast redigerad av 1 Hylas, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Swedish Berserk skrev:Det jag menar med andra grejor ar HPs recovery partioner och allt vad det heter. Far ga in i Windows igen och kolla.

Hur satter man annars upp en dualboot med manuell partionering ar det svart.
Jag tycker inte att HP borde ha så mycket recovery som finns i de två sista partitionerna, men jag vet inte...

Att sätta upp en dualboot med manuell partitionering är jättelätt, när du bara angivit var var (i vilken partition) du vill installera systemet så sköter sig resten av sig själv och nästa omboot kan du välja mellan Mint och Windows...
Swedish Berserk

Hej igen. Sitter vid Windows igen. Och jag har enligt den här datorn:

Recovery D: 15.4GB
HP_TOOLS E: 99.3MB

Antar att det är dom två som stör. Om någon här kan förklara för mig om/hur man installerar Mint i dualboot utan att ta bort HP:s partioner skulle jag vara extremt tacksam.

Tack för all er hjälp Osprey och Hylas.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

För att installera utan att ta bort något så måste det antingen finnas fritt oanvänt utrymme, eller också får du minska ner utrymmet för något av det som redan finns...
Swedish Berserk

Osprey skrev:För att installera utan att ta bort något så måste det antingen finnas fritt oanvänt utrymme, eller också får du minska ner utrymmet för något av det som redan finns...
Så med andra ord får jag krympa Windows partionen och sen installera Linux Mint? Och om jag gör detta kan man välja install alongside another operating system då? Vill helst inte hålla på att göra egna partioner..... Med den oturen man har får man väl ett kritiskt fel och så måste man böka runt med datorn i flera timmar.

Vad blir konsekvenserna om man tar bort HP:s partioner?

Jag bifogar en bild så det blir enklare för er.
Bilagor
Disk.png
Disk.png (89.43 KiB) Visad 3496 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

HP:s partitioner är trots allt relativt små, så egentligen kan du låta dem ligga kvar... jag hade nog satsat på att krympa ned C: (sda2) och sedan flytta ner D: (sda3) och e: (sda4) så att de ligger kloss an mot den för att få ett fritt urymme i slutet av disken för Mint...

Men sedan så är antagligen alla dina nuvarande partitioner primära och eftersom det bara går att ha max 4 på en disk så hade jag gjort så att:

1) Krymp ned C: (sda2) till vad som nu behövs, jag vet inte hur mycket du använder idag...
2) Skapa en Utökad partition i det mellanrum som blir...
3) Klipp-o-klistra in D: (sda3) och E: (sda4) i den utökade partitionen...
4) Rensa utrymmet efter den utökade partitionen...
5) Skapa partition där och installera Mint...

I övrigt har jag ingen aning om ifall D: (sda3) och E: (sda4) behöver vara bootbara och isåfall kanske måste ligga i en egen primär partition, men det är ju bara att chansa och något direkt farligt kan ju inte hända av den anledningen... även om du skulle hamna i ett läge där du inte kan få liv i Windows, så kan du ju alltid komma åt all data där från Mint...
Swedish Berserk

Osprey skrev:HP:s partitioner är trots allt relativt små, så egentligen kan du låta dem ligga kvar... jag hade nog satsat på att krympa ned C: (sda2) och sedan flytta ner D: (sda3) och e: (sda4) så att de ligger kloss an mot den för att få ett fritt urymme i slutet av disken för Mint...

Men sedan så är antagligen alla dina nuvarande partitioner primära och eftersom det bara går att ha max 4 på en disk så hade jag gjort så att:

1) Krymp ned C: (sda2) till vad som nu behövs, jag vet inte hur mycket du använder idag...
2) Skapa en Utökad partition i det mellanrum som blir...
3) Klipp-o-klistra in D: (sda3) och E: (sda4) i den utökade partitionen...
4) Rensa utrymmet efter den utökade partitionen...
5) Skapa partition där och installera Mint...

I övrigt har jag ingen aning om ifall D: (sda3) och E: (sda4) behöver vara bootbara och isåfall kanske måste ligga i en egen primär partition, men det är ju bara att chansa och något direkt farligt kan ju inte hända av den anledningen... även om du skulle hamna i ett läge där du inte kan få liv i Windows, så kan du ju alltid komma åt all data där från Mint...
Detta låter hur rörigt som helst och riskfyllt. :( Blir lite ledsen nu. Får kanske ta och installera Mint på hela hårddisken istället? Alternativt ta bort HP:s partioner. Grejen är att jag inte vet vad de fyller för funtion.....

Vad tycker ni att man ska göra? Jag är inte så bra på att partionera även om Osprey förklarar så jag förstår. Men jag blir osäker på om jag vill göra detta.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Verktyget för att fixa detta och som jag tänker på är Gparted... om du bootar från en Ubuntu Live-CD så kan du installera den och köra den och det borde vara samma med en Mint-CD tycker jag eftersom det ligger så nära...

För övrigt bör du lägga även Mint i en utökad partition för att dessutom kunna skapa en swap-partition och kanske en home-partition... :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Swedish Berserk skrev:Detta låter hur rörigt som helst och riskfyllt. :( Blir lite ledsen nu. Får kanske ta och installera Mint på hela hårddisken istället? Alternativt ta bort HP:s partioner. Grejen är att jag inte vet vad de fyller för funtion.....
Egentligen är det ganska enkelt och inte särskilt riskfyllt, inte så länge du har koll på var du har olika saker och ser till att inte formatera något du vill ha kvar... men som vanligt, en backup innan är alltid att rekommendera...
Swedish Berserk

Osprey skrev:Verktyget för att fixa detta och som jag tänker på är Gparted... om du bootar från en Ubuntu Live-CD så kan du installera den och köra den och det borde vara samma med en Mint-CD tycker jag eftersom det ligger så nära...

För övrigt bör du lägga även Mint i en utökad partition för att dessutom kunna skapa en swap-partition och kanske en home-partition... :)
Jag blir snurrig i huvudet bara tyvärr. Jag kan mycket om datorer men partionering är inte min starka sida..... Jag vet inte hur jag ska göra ärligt talat. :'(

EDIT: Här är lite om HP TOOLS partionen: http://h30434.www3.hp.com/t5/Hardware/H ... m-p/228360

Om man tar bort den kan man installera Mint då via den enklare "alongside another operating system" funktionen? För då har man ju bara 3 primära partioner eller måste både HP TOOLS och HP RECOVERY bort vad tror ni?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ja om du tar bort en av de partitioner du har nu, så borde "Install alongside" dyka upp, men E: (sda4) är för liten så det blir både D: (sda3) och E: som måste bort isåfall...

Men... vill du göra det enkelt och inte behöva ta bort något, så skaffar du en enkel liten billig disk till och ansluter till datorn och lägger Mint på den... så kan du ha kvar allt för Windows och det mycket mindre risk att göra fel... Du kan t.o.m installera Mint på ett USB-minne om du skulle vilja... :)
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Du kan ta bort sda4, krympa sda2 och installera LinuxMint på det skapade utrymmet. Det gjorde jag med Ubuntu 10.04 på min bärbara HP. Funkar utmärkt. Om du har eller kan skapa recovery-disks så kan du även ta bort recovery-partitionen, och du får Linux-operativet samlat i slutet av hårddisken. Inte för att det spelar nån roll så länge du vet vad som ligger på vilken partition.

Alltså:

I windows: högerklicka på den andra partitionen från vänster (C:) och krymp ner till 400 GB kanske (beroende hur mycket utrymme du vill ha för Mint.

Högerklicka på den fjärde partitionen från vänster (HP_TOOLS) och deleta den.

Reboota Windoze

Installera LinuxMint på det frilagda utrymmet (180 GB kanske)

Glöm inte att göra backup samt skapa recovery-disks innan dessa operationer ifall du inte har gjort det.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hylas skrev:I windows: högerklicka på den andra partitionen från vänster (C:) och krymp ner till 400 GB kanske (beroende hur mycket utrymme du vill ha för Mint.
Klarar Win7:an av att krympa ned C: samtidigt som den är igång..??
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"