Konstig grafik efter ny Ubuntuversion

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
krisofferor
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Konstig grafik efter ny Ubuntuversion

Inlägg av krisofferor »

Hej,

Grafiken på min dator blev konstig när jag nyligen uppdaterade från Ubuntu 9 till 10. Framför allt är det ikonerna som strular.

Just nu har jag Ubuntu, versionsnummer 10.04. Även med den senaste versionen blir det konstigt och strular redan när jag stoppar in installations-skivan. Då går det inte ens att komma vidare eftersom jag inte ser vad som står på skärmen.

När jag går in och söker efter hårdvarudrivrutiner hittar den "Accelererad grafikdrivrutin för NVIDIA", men när jag försöker aktivera den kommer ett felmeddelande:
SystemError: Failed to fetch cdrom:[Ubuntu 10.10_Maverick Meerkat - Release i386 (20101007)]/pool/main/d/dkms_2.1.1.2-3ubuntu1_all.deb Disk not found.
Jag är nybörjare på Ubuntu, så det är möjligt att detta är ett vanligt fel med en enkel lösning. Men hoppas ni kan hjälpa mig! Jag trivs bra med operativsystemet.

Här finns bilder på problemet:
http://img600.imageshack.us/img600/6672/skrmbild.png
http://img708.imageshack.us/img708/3771/skrmbild1.png

Datorn är fyra år gammal:
Dell Inspiron 8600
Pentium M 1.50 GHz/600MHz
NVIDIA GeForce4 4200 - 64 MB
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Konstig grafik efter ny Ubuntuversion

Inlägg av ubot »

När jag tittar på dina screenshots så ser jag inte något fel på just ikonerna? Vad menar du med att det framförallt är ikonerna som strular? Jag tycker hela Skrivbordet har störningar i bilden eller har jag missuppfattat dig? Hur som helst så tycker jag att det ser ut som en klassisk grafikbugg pga drivrutinen till grafikkortet. Jag tror helt klart att du behöver få in en fungerande drivrutin i systemet.

Det lutar åt den här buggen tycker jag: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/573682