Konstig grafik efter ny Ubuntuversion

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
krisofferor
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Konstig grafik efter ny Ubuntuversion

Inlägg av krisofferor »

Hej,

Grafiken på min dator blev konstig när jag nyligen uppdaterade från Ubuntu 9 till 10. Framför allt är det ikonerna som strular.

Just nu har jag Ubuntu, versionsnummer 10.04. Även med den senaste versionen blir det konstigt och strular redan när jag stoppar in installations-skivan. Då går det inte ens att komma vidare eftersom jag inte ser vad som står på skärmen.

När jag går in och söker efter hårdvarudrivrutiner hittar den "Accelererad grafikdrivrutin för NVIDIA", men när jag försöker aktivera den kommer ett felmeddelande:
SystemError: Failed to fetch cdrom:[Ubuntu 10.10_Maverick Meerkat - Release i386 (20101007)]/pool/main/d/dkms_2.1.1.2-3ubuntu1_all.deb Disk not found.
Jag är nybörjare på Ubuntu, så det är möjligt att detta är ett vanligt fel med en enkel lösning. Men hoppas ni kan hjälpa mig! Jag trivs bra med operativsystemet.

Här finns bilder på problemet:
http://img600.imageshack.us/img600/6672/skrmbild.png
http://img708.imageshack.us/img708/3771/skrmbild1.png

Datorn är fyra år gammal:
Dell Inspiron 8600
Pentium M 1.50 GHz/600MHz
NVIDIA GeForce4 4200 - 64 MB
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Konstig grafik efter ny Ubuntuversion

Inlägg av ubot »

När jag tittar på dina screenshots så ser jag inte något fel på just ikonerna? Vad menar du med att det framförallt är ikonerna som strular? Jag tycker hela Skrivbordet har störningar i bilden eller har jag missuppfattat dig? Hur som helst så tycker jag att det ser ut som en klassisk grafikbugg pga drivrutinen till grafikkortet. Jag tror helt klart att du behöver få in en fungerande drivrutin i systemet.

Det lutar åt den här buggen tycker jag: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/573682
Problem exists both in Live-CD and clean install for my Dell Latitude D800 notebook with NVIDIA Geforce4 32MB video card using the default nouveau video driver. Enabling the NVIDIA 96 series restricted driver fixed the problem for the installed version.
Testa att installera drivrutinen från Terminalen med det här kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install nvidia-96
och starta om datorn.

Edit:

DET HÄR ÄR FÖR UBUNTU 10.10 (inte 10.04):

Jag har googlat lite på problemet och det verkar som om drivrutinen för ditt grafikkort är lite buggig:
Per bug 616394, xorg-1.9 is incompatible with the nvidia-96 and nvidia-173 driver packages that are currently in Maverick. These are the proprietary drivers in Ubuntu for Nvidia hardware prior to the GeForce 6000 series.
Det ska ha kommit en ny version av 96-drivrutinen enligt nVidias hemsida: http://www.nvidia.com/object/linux-disp ... river.html

Den nya drivrutinen kom 16 november 2010 och passar ditt grafikkort:
GeForce 4 Ti series:
Ti 4600, Ti 4200 (AGP 8X), Ti 4200, Ti 4800 SE, Ti 4800, Ti 4400
'
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Konstig grafik efter ny Ubuntuversion

Inlägg av CryingFreeman »

Hej och välkommen till forumet! :D

krisofferor skrev:
När jag går in och söker efter hårdvarudrivrutiner hittar den "Accelererad grafikdrivrutin för NVIDIA", men när jag försöker aktivera den kommer ett felmeddelande:
SystemError: Failed to fetch cdrom:[Ubuntu 10.10_Maverick Meerkat - Release i386 (20101007)]/pool/main/d/dkms_2.1.1.2-3ubuntu1_all.deb Disk not found.
Jag vet inte om du har nätverksuppkoppling än på den dator du försöker köra detta ifrån, men om du har det så är det lika bra att inaktivera cd-skivan som programvaruförråd. Detta gör du genom att gå in på

System -> Administration -> Programkällor (ange ditt användarlösenord) och klickar ur

Cd-rom med Ubuntu 10.04 "Lucid Lynx"

som borde finnas under Installerbara från cd-rom/dvd som återfinns längst ner i fönstret.

Du bör också klicka i alla kryssrutor ovanför, dvs
  • (main)
  • (universe)
  • (restricted) och
  • (multiverse)
om de inte redan är förkryssade. Se också till att det står
"Hämta från: Server för Sverige" så går hämtningarna snabbt.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"