GlobalMenu bar i Firefox

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

GlobalMenu bar i Firefox

Inlägg av Svento »

Jag fick för mig att jag skulle testa den grejen som visar i panelen vilket programfönster som är i förgrunden, samt menyerna Arkiv, Redigera, Visa, etc. Den känns som en bra installation, eftersom man skulle spara en dryg halvcentimeter vertikalt skärmutrymme. Med nya bredbildsskärmar och Ubuntus två paneler känns det som en bra besparing, med tanke på att man redan under normala omständigheter har en rad - d v s titelraden - som mest är tomrum. Efter att ha installerat tillägget Global menu bar fungerar tillägget även med Firefox, men för att det ska vara nån poäng skulle jag gärna få bort menyraden i Firefox. Går det och finns det nåt motsvarande tillägg för Thunderbird?

Ett annat irritationsmoment är, att jag öppnar Nautilus står det CD-/DVD-skaparen, går det att fixa?
Användarvisningsbild
Svento

Re: GlobalMenu bar i Firefox

Inlägg av Svento »

Vad firefox beträffar, löste jag det med det här tillägget: https://addons.mozilla.org/firefox/down ... src=search.

Det tar bort titelraden och placerar en kompaktmeny i verktygsraden, menyknappen tog jag dessutom bort, eftersom jag nu har menyerna i panelen.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag vill dock utfärda en varning... GlobalMenu kräver visuella effekter för att fungera. Jag kan använda dom en liten stund, sen avaktiveras dom och GlobalMenu slutar fungera. Firefox menyer, som då sitter i panelen är därmed oanvändbara. Då kan jag alltså inte längre anpassa verktygsfältet och få tillbaka menyraden, och jag kan heller inte komma åt Verktygsmenyn och avaktivera tillägget Compact Menu. Jag fick starta om maskinen, och under den halva minut som skrivbordseffekterna var aktiverade, och GlobalMenu fungerade, använde jag den menyn att ändra tillbaka Firefox. Rätt jobbigt...

Åt helvete med GlobalMenu.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Global-Meny har väl alltid varit rätt halvdyngigt sett till stabilitet har jag för mig, men Ubuntu har ju ett eget projekt (och jag nanar att det just är för att GlobalMeny är så apakasst)... Så testa sök efter (och ev. då installera indicator-meny - tror jag det heter) som då är Ubuntu's panelmenyprogram och utvecklas under Ayatana-projektet ihop med alla dom här nya grejerna som indicator, indicator-me o.s.v...

Första ggn jag installerade det så avinstallerade jag det efter en timme typ, sen testade jag igen efter nån månad (läste nåt om att det var stabilt) och körde med det några dagar. Men trots att jag ju kommer från Mac/OS X så föredrar jag att ha menyerna i fönstren - iaf på en 22" skärm som jag ju har vid arbetsstationen, på en 10" netbook hade jag kanske tänkt annorlunda.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag hittade lite bilder på "Indicator-menu", men det verkar ju vara nåt helt annat. Den lverkar ju inte alls visa menyradsmenyerna i panelen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ber om ursäkt. Paketen är: indicator-appmenu samt appmenu-gtk (för gnome) eller appmenu-qt (för KDE).

Och för att installera klickar du enklast på något av appmeny-***-paketen eftersom både det för Gnome och det för KDE automatiskt installerar paketet indicator-appmenu. :)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Det ser ju ut att vara nåt liknande den menyrad som är i Mac's panel. Fungerar det med alla program? Alltså att det döljer menyraden och visar menyerna i panelen?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Svento skrev:Det ser ju ut att vara nåt liknande den menyrad som är i Mac's panel. Fungerar det med alla program? Alltså att det döljer menyraden och visar menyerna i panelen?
Ja och kanske. Den löser alla GTK-programmen iaf och jag har för mig att det är på g med nån automagi runt iaf Firefox... Det beror ju på vad det är för appar då.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

När jag klickar på länken får jag bara beskedet "Kan inte hitta paketet appmenu-gtk".
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Svento skrev:När jag klickar på länken får jag bara beskedet "Kan inte hitta paketet appmenu-gtk".
Sök efter paketen i Synaptic.

// Peter
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Gjorde det. Ingen träff.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Svento skrev:Gjorde det. Ingen träff.
Jag provade att söka på paketen i Lucid och det verkar som att dom inte finns där. Du får uppgradera till Maverick för där finns dom. :) Något annat förslag har inte jag.

// Peter
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Nej, nu fungerar allt i 10.04, så jag tänker inte utmana ödet och börja krångla med uppgraderingar.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"