Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki?

Inlägg av Peetra »

Enligt en väldigt massiv punkt, som nu håller på att diskuteras på e-postlistan, så vill jag starta förljande tråd, för det kan lätt bli för mycket för ett IRC-möte. Vi kan väl ha lite diskussion här, så att alla har en chans att läsa andras åsikter och bilda en uppfattning. Att ta det via sändlistan känns lite som att stänga ute alla forummedlemarna, tycker jag.

Frågeställning från https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/M%C ... M%C3%B6te2
Hur, och till vad, ska vi använda IRC-kanalen, sändlistan, forumet och loco-wiki. (HakanS)
Nedan sändlistans diskussion hittills, jag tog bort e-postadresserna.
[edit] la till senaste från sändlistan
Gömt innehåll: Visa!
Jag kan inte annat än hålla med föregående. Vi bör vara sparsamma med e-posten och hellre ta diskussioner i forumet eller IRC. Enligt mig bör e-postlistan endast användas för allmän information och kallelser till möten som berör alla, samt att vi förstås svarar på supportärenden om någon medlem föredrar support via e-post.
Under första IRC-mötet användes #ubuntu-se som slaskhink för saker som dök upp men inte var direkt relaterade till någon av mötets punkter. Detta gjorde att ett par supportfrågor som ställdes i #ubuntu-se drunknade i mängden. I fortsättningen kanske vi istället borde använda #ubuntu-se-offtopic eller en annan kanal för denna typen av diskussioner? Amelias förslag om att Launchpad-användare ska premieras med att de får mer att säga till om tycker jag låter som en mycket bra idé för övrigt.

mvh m!rage

>Håller med martin ang caféet och håller med Amelia ang
>diskussioner på sändlisatan och tycker fö att hennes idé om en
>särskild grupp för dom som också är medlemmar på LP är helt lysande.

Den 25 november 2010 13:45 skrev Emil @
> > Håller med om att guider passar bra på wikin.
> > I övrigt har jag bara åsikter om att det vore najs med en
> > ubuntu-se-announcment maillista, då alla inte är intresserade av
> > mailsupporten/vice versa.. jag t.ex. bryr mig inte så mkt om LoCot längre
> > men tycker att det är kul att hjälpa folk på maillistan där jag kan :)
> > --
> > Emil
> > ~~~~~~~~~~
> >
> >
> > 2010/11/25 bittin@
>> >>
>> >> förutom att jag hemskt gärna tycker cafét måste vara kvar och att
>> >> guiderna passar bättre på wikin så verkar det bra och att det inte
>> >> står något om #ubuntu-se-offtopic (ser jag som en nackdel)
>> >>
>> >> On 11/25/10, Håkan S @yahoo.se> wrote:
>>> >> > Detta är mitt förslag till strukturering av informationskanalerna:
>>> >> >
>>> >> > IRC-kanalerna
>>> >> >
>>> >> > #ubuntu-se används för support och allmänt ubuntu-prat.
>>> >> > #ubuntu-se-mote används för LoCo-möten (t.ex planering och uppföljning
>>> >> > av
>>> >> > projekt, omröstningar etc., som berör hela locot.
>>> >> > Denna kanal är ju även lämplig att använda för enskilda projekt inom
>>> >> > locot.
>>> >> >
>>> >> > Sändlistan (https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-se)
>>> >> >
>>> >> > Används för att gå ut med LoCo-information, exempelvis kallelser till
>>> >> > möten.
>>> >> > Används för diskussion runt punkter som ska tas upp på LoCo-mötet.
>>> >> > Används även för supportärenden
>>> >> >
>>> >> > LoCo-wikin (https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam)
>>> >> >
>>> >> > Används för dokumentation av projekt och aktiviteter
>>> >> >
>>> >> > Forum
>>> >> >
>>> >> > Används för ubuntu-support + ev. café
>>> >> >
>>> >> > Portalen
>>> >> >
>>> >> > Används för att informera om Ubuntu och LoCot.
>>> >> > Ev. flyttas guiderna från wikin hit.
>>> >> >
>>> >> > Verkar det bra?
>>> >> >
>>> >> >
>> >>
>> >> --
>> >> ubuntu-se mailing list
>> >> ubuntu-se@lists.ubuntu.com
>> >> https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-se
> >
> >
Utanför ämnet: Detta är nu i kategori, som inte syns för oinloggade, men Ubuntu Sverige är den rätta kat. för tråden ivarjefall. Hmmss.... ???
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: Hur ska vi använda IRC, sändlista, forumet och LoCo-wiki

Inlägg av Peetra »

Jag flyttade ut denna till synlig kategori, då det kom anmälan från en medlem på sändlistan som inte är medlem på forumet.

Jag vet itne om det fattas några mail från inlägget ovan, men de finns ju någonstans på nätet väl? :)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Peetra skrev:Jag vet itne om det fattas några mail från inlägget ovan, men de finns ju någonstans på nätet väl? :)
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 05064.html
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Min åsikt om sändlistan kom väl fram redan i öppningsinlägget. Diskussionsforum lämpar sig mycket bättre för diskussion än sändlistor. t.ex är det svårt att hänga med i varven och om man kommer hem från jobbet och har 37 nya brev, så är det liksom lite jobbigt. Att det skulle skickas ut en notis (med uppmaning att ta del i diskussionen) via sändlistan om att någon LoCo-diskussion är startad i forumet, tycker jag skulle vara mera vettigt. IRC-möten skulle kunna annonseras både i forumet, wiki och via sändlistan, ifall vi ska ha mötena som beslutande organ, så får det gärna ramla in påmimnelser via alla möjliga kommunikationskanaler.

Kan HakanS ge någon annan orsak, till att vi skulle ha behov av att diskutera via sändlistan, än att LoCo-rådet tycker att vi använder fel fora att diskutera i, då vi använder ett fora som är ämnat för diskussion till att diskutera i? ??? Jag fick det intrycket av dagens brev att ingen av oss är direkt förtjust i iden med sändlista som diskussionsfora.

En bra sak med dagens kedja i brevformat var att det blev ganska klart att det inte är så behändigt. :)

högaktningsfullt Peetra.

[edit] flyttar hem tråden till rätt kategori igen, nu syns den för alla igen.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Peetra skrev:Kan HakanS ge någon annan orsak, till att vi skulle ha behov av att diskutera via sändlistan, än att LoCo-rådet tycker att vi använder fel fora att diskutera i, då vi använder ett fora som är ämnat för diskussion till att diskutera i? ??? Jag fick det intrycket av dagens brev att ingen av oss är direkt förtjust i iden med sändlista som diskussionsfora.
Jag vet inte om LoCo-rådet hade några synpunkter på detta, men min syn är att det blir lättare med redahållning om diskussionerna sker på sändlistan.

För en månad sedan var jag på semester i en vecka. När jag kom tillbaks var det omöjligt att se vilka saker som hade diskuterats i forumet. När jag tryckte på "Visa alla nya" så fick jag nog 8-10 sidor med trådar. Eftersom jag då inte hade tid att läsa dessa så kollade jag nästa dag. men då var det bara en sida med inlägg, eftersom forumet visar nya inlägg sedan tidigare besök.
Hade LoCo-diskussionerna skett via sändlistan skulle jag haft dem lätt åtkomliga i min inkorg.

Syftet är också att man ska få något gjort och inte behöva sitta vid forumet och bevaka om det gjorts några forumtrådar eller -inlägg.
Samma sak har ju ibland diskuterats i 3 olika trådar i 3 olika forumkategorier av personer som egentligen inte är loco-medlemmar.
Detta fixar vi ju i och för sig med Amelias lösning.

/ Håkan
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@HakanS

Jag har full förståelse för hur du tänker men det är en rutinförändring från en dag till nästa som kan uppfattas på fel sätt.

Sett till just sändlistan har Amelia en idé som vi rent tekniskt skulle kunna implementera direkt. Även den också innebär är en ordentlig rutinförändring så tillgängliggör den iaf vad som diskuteras på samma sätt som tidigare. Visst skulle en implementation av idén även den kanske ge starka reaktioner, men som jag då skrev i mitt mail (i listan) så kan vi relativt lätt ta tag i dylik problematik utan några förändrade regler o.s.v...

Sen är sändlistan - iaf i sin nuvarande form och med medlemmar i den som vant sig vid ett visst informationsflöde - inte lämplig att diskutera i på detta sätt. Ett alternativ är istället att skapa en separat lista för LoCo-medlemmar (enl. LoCoCouncils definition) kopplat till medlemskapet på launchpad/~ubuntu-se men då vi ännu inte officiellt har förändrat definitionen på LoCo-medlem är ju det nåt som måste göras först.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

HakanS skrev:min syn är att det blir lättare med redahållning om diskussionerna sker på sändlistan.

För en månad sedan var jag på semester i en vecka. När jag kom tillbaks var det omöjligt att se vilka saker som hade diskuterats i forumet. När jag tryckte på "Visa alla nya" så fick jag nog 8-10 sidor med trådar. Eftersom jag då inte hade tid att läsa dessa så kollade jag nästa dag. men då var det bara en sida med inlägg, eftersom forumet visar nya inlägg sedan tidigare besök.
Hade LoCo-diskussionerna skett via sändlistan skulle jag haft dem lätt åtkomliga i min inkorg.
phpBB har en utmärkt funktion för oss som loggar ut och in och ändå vill hålla reda på trådarna. :) Forumet prickar våra sessioner och därför kan vi via länkarna upp i forumet använda Visa olästa och Visa obesvarade inlägg.
Syftet är också att man ska få något gjort och inte behöva sitta vid forumet och bevaka om det gjorts några forumtrådar eller -inlägg.
Jag beställer meddelande till e-posten från kategorier, som intresserar mig mest, denna funktion hittar du i samma rad som den övre knappen [Ny tråd] ligger och den beställningen har namnet "Bevaka denna kategori" Den sänder ut ett meddelande tills du har besökt kategorin. Sedan sänder den ett till nästa gång det har dykt upp något nytt. Man kan även bokmärka trådar och lätt nå dem via sin UCP.
Samma sak har ju ibland diskuterats i 3 olika trådar i 3 olika forumkategorier av personer som egentligen inte är loco-medlemmar.
Detta fixar vi ju i och för sig med Amelias lösning.

Hörr-hörr för den! :glad: Här är hennes e-post-inlägg för de som inte är med på listan, ej heller vill grotta i arkiv.
Amelia skrev:Jag tycker att LoCo-diskussioner ska vara kvar i forumet. Att ta långa diskussioner via e-postlistor är jag emot, blir så mycket mail. Risken är då att de som vill ha support och faktiskt är engagerade i LoCo't väljer att gå ur maillistan för att det kommer för mycket mail de inte är intresserade av. Maillistan bör givetvis användas för information och kallelser till möte.

Mitt förslag är att skapa en grupp för LoCo-medlemmar i forumet där man läggs in om man är med i ubuntu-se-gruppen på Launchpad. Då får man tillgång att skriva till LoCo-tavlorna och kan vara med att diskutera och rösta om LoCo't. Dock ska dessa tavlor vara öppna för alla att läsa.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det har vid något tidigare tillfälle skapat irritation bland medlemmarna på sändlistan över att den använts till en massa diskussioner som inte har med support att göra. Jag tycker att Amelias idé är den bästa, då blir det sannolikt lite mindre att hålla ordning på i forumet än med nuvarande system.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Även jag tror på Amelias idé och skrev så här i sändlistan...
Farmfield skrev:Med en sån lösning kan vi också lätt hålla ordning i dessa medlemstavlor. Allt tjafs i dessa tavlor knoppas bara av direkt och läggs i debattavlan. Sen kan dom som vill gapa ihjäl sig där om vad dom nu vill. Då kan vi få bort alla otrevliga diskussioner från den 'öppna' delen av forumet men utan att behöva moderera hårdare, ändra regler för forumet med allt vad det leder till i diskussioner om censur á la Nord Korea o.s.v...
Och innan ni börjar kasta dynga på mig ber jag er läsa http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 31&start=0

Det måste helt enkelt bli ett slut på det här. Vill ni ha det högt i tak, håll skiten i debattavlan. Vill ni istället vara med att driva gemenskapen framåt och under kontrollerade former, engagera er - men då skall det också vara ett seriöst engagemang.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Vår LoCo-Wiki ska endast innehålla sånt som har med LoCo't att göra.

Inga guider eller nå sånt tjaffs ska finnas på den Wikin!
Däremot så kan de finnas på vår egen wiki 8)

Jag håller på och bygger upp vår nya LoCo-wiki och ska försöka hålla den så clean som möjligt, eftersom The LoCo-Council lutar sig lite mot den också då det ska bedöma oss...
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Hej!

Vad jag förstått kan det vara svårt att få till sändlistor på er server? Av den anledningen erbjuds ni att få hur många sändlistor ni vill på "min" server. Givetvis får ni möjligheten till roller som admin och moderatorer på dessa!

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
amelia
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av amelia »

@No1Viking Jag vet inte var du har fått detta ifrån men det är inte något problem, om vi vill sätta upp sändlistor finns det inget hinder för det vad jag kan se. Det skulle väl isåfall vara att mailman inte är installerat ännu, men det har nog de flesta av oss installerat både en och två gånger tidigare.

Du kanske blandar ihop det med att vi bara får en sändlista som LoCo på @lists.ubuntu.com? Tack för erbjudandet iaf. :)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

När jag skrev att sändlistan skulle användas "för diskussion runt punkter som ska tas upp på LoCo-mötet" så menade jag inte att man skulle långtgående och stora diskussioner om innehållet i mötespunkten, på sändlistan.
Det var väl snarare diskussioner om mötespunkten som såda. Typ: Lämpligheten att ta upp punkten på detta möte, Är detta något för locot diskutera eller besluta?, kommer personer som ska rapportera något att kunna närvara?, etc.

Själva diskussionen om innehållet i mötespunkten kommer ju ända att ske på IRC-mötet, så den hade jag inte räknat med skulle ske på sändlistan.
Fördelen med att ha diskussionerna på IRC-mötet istället för i forumet är för att man snabbare kan komma till beslut. Man kan bestämma att "nu diskuterar vi punkten i max 1 timme och sedan tar vi beslut".
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

amelia skrev:@No1Viking Jag vet inte var du har fått detta ifrån men det är inte något problem, om vi vill sätta upp sändlistor finns det inget hinder för det vad jag kan se. Det skulle väl isåfall vara att mailman inte är installerat ännu, men det har nog de flesta av oss installerat både en och två gånger tidigare.

Du kanske blandar ihop det med att vi bara får en sändlista som LoCo på @lists.ubuntu.com? Tack för erbjudandet iaf. :)
Så bra!
Då har ni inga problem.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag tycker att loco diskutioner ska hållas i maillistan. Det tar bort brus från forumet och med en bra mailklient fås informationen fint trådat och organiserat, mycket bättre än i ett forum.
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Det finns många starka viljor...om allt. Jag har följt diskussionerna via sändlistan/maillistan och följt med en sväng senaste tiden på forumet. Själv föredrar jag sändlistor framför forum men som sagt det är min vilja och hur jag har konfigurerat mitt informationsflöde jag tar emot varje dag. Vi har alla olika varianter och det finns säkert lika många fler.

Istället för att anpassa LoCos informationsflöde efter våra viljor(76st, 10-tal aktiva i diskussionen just nu) bör ett steg tillbaka tas och fundera vad syftet är.

För mig är det två saker:
  • En tydlig struktur där alla engagerade vet vad som gäller och det svenska LoCot blir accepterat "officiellt". Hur fungerar andra LoCos? Kan vi fungera likadant så underlättar det från centralt håll. För nog är det andra som har ställt sig samma fråga tidigare, det bästa är att dra lärdom från dem.
  • En enkel struktur där nya medlemmar uppfattar gemenskapen som välkomnande och enkel att förstå sig på. Så att fler och fler ansluter sig och deltar aktivt. Här är det vettigt att prova olika varianter och sedan efter något halvår undersöka vilka varianter som har fungerat bäst. Fungerar ett forum eller mailinglistan bäst för nya medlemmar? (det är inte vi själva som ska svara på denna fråga)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

christoffer skrev:det är inte vi själva som ska svara på denna fråga
+1
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pontus Öhman skrev:Vår LoCo-Wiki ska endast innehålla sånt som har med LoCo't att göra.

Inga guider eller nå sånt tjaffs ska finnas på den Wikin!
Däremot så kan de finnas på vår egen wiki 8)

Jag håller på och bygger upp vår nya LoCo-wiki och ska försöka hålla den så clean som möjligt, eftersom The LoCo-Council lutar sig lite mot den också då det ska bedöma oss...
Vår egen wiki tycker jag skall skrotas och det värt och behållas skall flyttas till Portalen. Skönt att bli av med en CMS/avdelning också sett till att vi inte löser ens det vi har igång idag som är det viktiga - portel/forum/dukumentation (som då fortfarande har ett ton buggar + dokumentationen som helt saknar tema)
christoffer skrev:
  • En tydlig struktur där alla engagerade vet vad som gäller och det svenska LoCot blir accepterat "officiellt". Hur fungerar andra LoCos? Kan vi fungera likadant så underlättar det från centralt håll. För nog är det andra som har ställt sig samma fråga tidigare, det bästa är att dra lärdom från dem.
  • En enkel struktur där nya medlemmar uppfattar gemenskapen som välkomnande och enkel att förstå sig på. Så att fler och fler ansluter sig och deltar aktivt. Här är det vettigt att prova olika varianter och sedan efter något halvår undersöka vilka varianter som har fungerat bäst. Fungerar ett forum eller mailinglistan bäst för nya medlemmar? (det är inte vi själva som ska svara på denna fråga)
+1

Dock hänger jag inte med på din sista parantes - men det är i sammanhanget en parantes. ;)
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

farmfield skrev:
christoffer skrev:
+1

Dock hänger jag inte med på din sista parantes - men det är i sammanhanget en parantes. ;)
Det är de presumtiva och nya medlemmarna som ska avgöra vilka kanaler som lämpar sig bäst för dem. Om vi anstränger oss att lämna alla vägar öppna kommer det tillslut visa sig vilket kommunikationssätt som är bäst lämpat för nya medlemmar då det är där vi kommer se mest trafik(IRC, forum eller mailingslista). Med andra ord, det är inte vi själva som svarar på denna fråga utan det är trafiken från nya medlemmar.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

christoffer skrev:Det är de presumtiva och nya medlemmarna som ska avgöra vilka kanaler som lämpar sig bäst för dem. Om vi anstränger oss att lämna alla vägar öppna kommer det tillslut visa sig vilket kommunikationssätt som är bäst lämpat för nya medlemmar då det är där vi kommer se mest trafik(IRC, forum eller mailingslista). Med andra ord, det är inte vi själva som svarar på denna fråga utan det är trafiken från nya medlemmar.
Nja, det måste ju fungera för de som redan redan är medlemmar också.

Låt säga att vi har 30 aktiva personer inom gemenskapen. 27 av dessa har varit med i flera år och tycker att mail-listan är det bästa sättet att kommunicera. Sedan har vi 3 personer som tillkommit det senaste halvåret. De tycker att forumet är bättre och gör sina inlägg där istället.
Menar du att de 27 personer som har ett väl inarbetat arbetssätt ska ändra detta?
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"