Tack för alla svar. Några saker som jag inte förstod:
Konservburk skrev: Funder även lite över hur du tänker göra med boot-loadern? Någonstans ska du ju välja vilken dist som ska bootas. Ska den boot-loadern skötas om av någon av distarna, och isf vilken? Eller ska den vara fristående från alla distarna och att du sköter om den helt på egen hand?
Vad är boot-loadern, och vilken partition lägger sig den på? Ska man göra en (eller flera) /boot-partition(-er) för det?
Jag skulle vilja kunna välja när jag startar datorn vilken dist som ska startas, även om en av dem startas automatiskt om jag inte inom en viss tid väljer nån annan. (Dvs som det funkar på laptopen, att jag kan välja om jag vill starta Windows eller Ubuntu, om jag inte väljer nåt, så startas Ubuntu.)
Osprey skrev:Jag kör just nu 64-bitars Ubuntu och 32-bitars Fedora mot samma /home och swap och det fungerar förvånansvärt klockrent!
Det enda som krånglat
lite, är ett par stycken appletar i Gnome-panelen plus att låsningen av placeringen av dem inte funkar helt jättebra.
Sedan finns det givetvis några få saker i program-menyerna, som bara finns i det ena systemet och där jag får till svar att "programmet finns inte" om jag försöker köra det i fel system. Men med detta vill jag egentligen ha sagt att de två systemen är förvånansvärt bra på att hålla reda på vilka saker som ska vara med i menyerna och inte.
Olika /home verkar lämpligt, för att slippa krångel med det.
Osprey skrev:Så mellan Ubuntu och Fedora är det inga som helst problem, men när det gäller andra distar så kan det vara idé att ta backup/kopior på ~/.config, ~/.gconf, ~/.gnome2 och ~/.local i huvudsystemet innan man startar upp dem...
Det här förstod jag inte riktigt, men det gäller väl bara om man har gemensam /home? Så med olika /home, behöver jag väl inte tänka på det nu?
Till att börja med är jag nyfiken på att prova olika skrivbord. Läste nånstans att man kunde installera flera skrivbord, och sen välja vilken man vill använda. Det verkar vettigare än att installera Kubuntu, Lubuntu och Xubuntu, när jag redan har Ubuntu... (Då skulle man även kunna använda de applikationer, som annars bara funkar för ett av skrivborden, oavsett vilket man för tillfället använder.)
Men jag vill även prova lite andra distar också, se vad det är för skillnad på dem, och lära mig hur de fungerar, även om jag senare kanske inte kommer att vilja ha kvar alla jag testar.
ronnylov skrev:Sedan kan ju grub ha diverse fallback-alternativ till olika kärnor med mera så jag brukar vilja installera en grub i respektive / partition för respektive dist och sedan länka till dessa i den grub som startas först (får alltså flera grubbar att hålla reda på). Genom att göra sin primära / partition till aktiv så blir det den som bootas när man startar hårddisken.
Hur gör man när man installerar grub? Och för att länka till den?
Hm, är det för avancerat, det jag tänker ge mig in på...

(Men jag tänker inte ge upp för det! Om inte annat så är det misstagen man lär sig av...)