Behöver hjälp med partitioner för multiboot

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Lennie

Behöver hjälp med partitioner för multiboot

Inlägg av Lennie »

Hej. Jag "upptäckte" Ubuntu för ca 3 veckor sen, och är redan helfrälst! :D Nu vill jag testa lite olika linuxdistar, så jag köpte en netbook för att kunna experimentera fritt. (Har även en laptop med dualboot Windows Vista och Ubuntu, men den vill jag inte vill experimentera för mycket med...) Netbooken är en Asus EeePC 1015PN, med en hårddisk på 250 Gb, så det finns gott om plats. Jag tänker att jag vill kunna installera t ex 4 distar samtidigt. (Och lätt kunna ta bort de jag inte vill ha kvar...)

Så det första jag undrar över är vilka partitioner jag behöver?
Kan man använda gemensam /home och swap? Hur gör man då när man installerar de nya distarna, för att de ska använda samma partitioner, utan att skriva över dem?
Är det lämpligt att ha fler partitioner än bara / , /home och swap?
Måste partitionerna ligga i nån bestämd ordning?
Jag läste nånstans att bootpartitionen(?) måste ligga inom de 1024 första cylindrarna, så jag antar att jag måste lämna plats i början av hårddisken för alla distarna. Är det då bäst att ha en separat boot-partition, eller ska man (för att göra det enklare att avinstallera) ha olika bootpartitioner för varje dist, i början av hårddisken?

Jag tänker att det är bäst att planera innan jag installerar den första disten, så jag sen lätt kan installera de andra, utan att behöva installera om den första, om det blir fel...

(Windows 7, som för tillfället finns på den, tänker jag slänga ut, så jag ska alltså bara köra linux på den.)
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Behöver hjälp med partitioner för multiboot

Inlägg av Konservburk »

Lennie skrev:Så det första jag undrar över är vilka partitioner jag behöver?
Kan man använda gemensam /home och swap?
Ja det ska gå bra, med reservation för att du kanske vill ha en swap till varje dist om du har tänkt använda viloläge eller motsvarande.
Lennie skrev:Hur gör man då när man installerar de nya distarna, för att de ska använda samma partitioner, utan att skriva över dem?
Det beror helt på de olika distarna, men det brukar finnas ett val för manuell partitionering och där brukar det gå att välja vilka partitioner som ska användas till vad och det brukar gå att kryssa för om det ska skapas ett nytt filsystem eller inte. Väljer du att inte skapa något nytt filsystem så kommer inget att skrivas över.
Lennie skrev:Är det lämpligt att ha fler partitioner än bara / , /home och swap?
Det finns fall när det av en eller annan anledning är lämpligt med fler partitioner, men det är inget som en nybörjare behöver fundera över.
Lennie skrev:Måste partitionerna ligga i nån bestämd ordning?
Nej.
Lennie skrev:Jag läste nånstans att bootpartitionen(?) måste ligga inom de 1024 första cylindrarna, så jag antar att jag måste lämna plats i början av hårddisken för alla distarna.
Det ska inte vara nödvändigt för någorlunda moderna distar. Exakt vilka som är någorlunda moderna kan jag inte svara på, men jag skulle tippa på att det gäller alla distar du har tänkt dig att installera.
Lennie skrev:Är det då bäst att ha en separat boot-partition, eller ska man (för att göra det enklare att avinstallera) ha olika bootpartitioner för varje dist, i början av hårddisken?
Jag tror inte det behövs, men du kan ju alltid lämna plats för en extra partition i början av disken för att vara på den säkra sidan. Det räcker mer än väl, och du kan i nödfall låta flera distar använda samma boot-partiton om det kniper.
Lennie skrev:Jag tänker att det är bäst att planera innan jag installerar den första disten, så jag sen lätt kan installera de andra, utan att behöva installera om den första, om det blir fel...
Det låter klokt. Funder även lite över hur du tänker göra med boot-loadern? Någonstans ska du ju välja vilken dist som ska bootas. Ska den boot-loadern skötas om av någon av distarna, och isf vilken? Eller ska den vara fristående från alla distarna och att du sköter om den helt på egen hand?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Konservburk skrev:
Lennie skrev:Så det första jag undrar över är vilka partitioner jag behöver?
Kan man använda gemensam /home och swap?
Ja det ska gå bra, med reservation för att du kanske vill ha en swap till varje dist om du har tänkt använda viloläge eller motsvarande.
Jag kör just nu 64-bitars Ubuntu och 32-bitars Fedora mot samma /home och swap och det fungerar förvånansvärt klockrent! :)

Det enda som krånglat lite, är ett par stycken appletar i Gnome-panelen plus att låsningen av placeringen av dem inte funkar helt jättebra.

Sedan finns det givetvis några få saker i program-menyerna, som bara finns i det ena systemet och där jag får till svar att "programmet finns inte" om jag försöker köra det i fel system. Men med detta vill jag egentligen ha sagt att de två systemen är förvånansvärt bra på att hålla reda på vilka saker som ska vara med i menyerna och inte.

I det stora hela så funkar det fantastiskt bra iallafall när det är Ubuntu och Fedora som delar på en /home där jag loggar in som samma användare i båda systemen, tänk dock bara på att för att det ska funka så måste du ha samma UID i dem...

Så mellan Ubuntu och Fedora är det inga som helst problem, men när det gäller andra distar så kan det vara idé att ta backup/kopior på ~/.config, ~/.gconf, ~/.gnome2 och ~/.local i huvudsystemet innan man startar upp dem...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ronnylov
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ronnylov »

Det lagras ju en hel del personliga inställningar i dolda mappar och dolda filer i /home så det kan ju möjligen orsaka en del konflikter. Ett alternativ är att skapa separata /home för varje dist men låta dessa vara relativt små och sedan ha en gemensam lagringspartition dit man symlänkar sina Dokument-mappar, Video, musik o.s.v i respektive /home.

Sedan kan ju grub ha diverse fallback-alternativ till olika kärnor med mera så jag brukar vilja installera en grub i respektive / partition för respektive dist och sedan länka till dessa i den grub som startas först (får alltså flera grubbar att hålla reda på). Genom att göra sin primära / partition till aktiv så blir det den som bootas när man startar hårddisken. Har man flera hårddiskar får man i bios ställa in vilken disk som ska bootas först.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

ronnylov skrev:Det lagras ju en hel del personliga inställningar i dolda mappar och dolda filer i /home så det kan ju möjligen orsaka en del konflikter. Ett alternativ är att skapa separata /home för varje dist men låta dessa vara relativt små och sedan ha en gemensam lagringspartition dit man symlänkar sina Dokument-mappar, Video, musik o.s.v i respektive /home.

Sedan kan ju grub ha diverse fallback-alternativ till olika kärnor med mera så jag brukar vilja installera en grub i respektive / partition för respektive dist och sedan länka till dessa i den grub som startas först (får alltså flera grubbar att hålla reda på). Genom att göra sin primära / partition till aktiv så blir det den som bootas när man startar hårddisken. Har man flera hårddiskar får man i bios ställa in vilken disk som ska bootas först.
Det går att under installationen ställa in vilken hårddisk man ska bota ifrån, under fliken avancerat efter partioneringen kan man välja var grub ska installeras och om man har den sist installerade operativsystemet på sdb1 så ska grub installeras på sdb
Lennie

Inlägg av Lennie »

Tack för alla svar. Några saker som jag inte förstod:
Konservburk skrev: Funder även lite över hur du tänker göra med boot-loadern? Någonstans ska du ju välja vilken dist som ska bootas. Ska den boot-loadern skötas om av någon av distarna, och isf vilken? Eller ska den vara fristående från alla distarna och att du sköter om den helt på egen hand?
Vad är boot-loadern, och vilken partition lägger sig den på? Ska man göra en (eller flera) /boot-partition(-er) för det?

Jag skulle vilja kunna välja när jag startar datorn vilken dist som ska startas, även om en av dem startas automatiskt om jag inte inom en viss tid väljer nån annan. (Dvs som det funkar på laptopen, att jag kan välja om jag vill starta Windows eller Ubuntu, om jag inte väljer nåt, så startas Ubuntu.)
Osprey skrev:Jag kör just nu 64-bitars Ubuntu och 32-bitars Fedora mot samma /home och swap och det fungerar förvånansvärt klockrent! :)

Det enda som krånglat lite, är ett par stycken appletar i Gnome-panelen plus att låsningen av placeringen av dem inte funkar helt jättebra.

Sedan finns det givetvis några få saker i program-menyerna, som bara finns i det ena systemet och där jag får till svar att "programmet finns inte" om jag försöker köra det i fel system. Men med detta vill jag egentligen ha sagt att de två systemen är förvånansvärt bra på att hålla reda på vilka saker som ska vara med i menyerna och inte.
Olika /home verkar lämpligt, för att slippa krångel med det.
Osprey skrev:Så mellan Ubuntu och Fedora är det inga som helst problem, men när det gäller andra distar så kan det vara idé att ta backup/kopior på ~/.config, ~/.gconf, ~/.gnome2 och ~/.local i huvudsystemet innan man startar upp dem...
Det här förstod jag inte riktigt, men det gäller väl bara om man har gemensam /home? Så med olika /home, behöver jag väl inte tänka på det nu?

Till att börja med är jag nyfiken på att prova olika skrivbord. Läste nånstans att man kunde installera flera skrivbord, och sen välja vilken man vill använda. Det verkar vettigare än att installera Kubuntu, Lubuntu och Xubuntu, när jag redan har Ubuntu... (Då skulle man även kunna använda de applikationer, som annars bara funkar för ett av skrivborden, oavsett vilket man för tillfället använder.)

Men jag vill även prova lite andra distar också, se vad det är för skillnad på dem, och lära mig hur de fungerar, även om jag senare kanske inte kommer att vilja ha kvar alla jag testar.
ronnylov skrev:Sedan kan ju grub ha diverse fallback-alternativ till olika kärnor med mera så jag brukar vilja installera en grub i respektive / partition för respektive dist och sedan länka till dessa i den grub som startas först (får alltså flera grubbar att hålla reda på). Genom att göra sin primära / partition till aktiv så blir det den som bootas när man startar hårddisken.
Hur gör man när man installerar grub? Och för att länka till den?

Hm, är det för avancerat, det jag tänker ge mig in på... :-\ (Men jag tänker inte ge upp för det! Om inte annat så är det misstagen man lär sig av...)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Lennie skrev:
Osprey skrev:Så mellan Ubuntu och Fedora är det inga som helst problem, men när det gäller andra distar så kan det vara idé att ta backup/kopior på ~/.config, ~/.gconf, ~/.gnome2 och ~/.local i huvudsystemet innan man startar upp dem...
Det här förstod jag inte riktigt, men det gäller väl bara om man har gemensam /home? Så med olika /home, behöver jag väl inte tänka på det nu?
Det är i huvudsak de mapparna som du har dina egna användarens konfigurationer, men om du kör olika /home så behöver du inte alls bry dig om det...
Lennie skrev:Till att börja med är jag nyfiken på att prova olika skrivbord. Läste nånstans att man kunde installera flera skrivbord, och sen välja vilken man vill använda. Det verkar vettigare än att installera Kubuntu, Lubuntu och Xubuntu, när jag redan har Ubuntu... (Då skulle man även kunna använda de applikationer, som annars bara funkar för ett av skrivborden, oavsett vilket man för tillfället använder.)
Ja precis, här har jag Ubuntu, Kubuntu och Lubuntu installerat och vilken jag ska köra väljer jag vid inloggningen, får jag lust att byta så är det inga problem alls att bara logga ut och byta till en annan, det är ju samma operativsystem med lite olika utseende...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"