Hej!
Har lite frågor kring det här med partitionering i Ubuntu.
Bakgrund
Jag har kört Ubuntu på min bärbara sedan i mitten av augusti i år. Betecknar mig fortfarande som en nybörjare inom Ubuntu, men har lärt mig väldigt mycket genom detta forum och ju mer jag lär mig, desto roligare blir det att använda Ubuntu. Av den anledningen börjar min stationära PC som kör Windows XP snart vara redo för uppgraderas till Ubuntu genom att göra en helt ren installation utan Windows. Dock har denna maskin 2 hårddiskar i sig, därav mina frågor kring detta med partitionering
Genomförda tester
Innan jag ger mig på att göra detta skarpt, har jag skapat en virtuell Ubuntu installation i VirtualBox, där jag också lagt in en andra hårddisk för att kunna testa och se vad som händer. Följde de instruktioner som fanns hos Lathund avseende montering av partitioner och det gick utmärkt att montera den 2:a hårddisken i Ubuntu. Jag valde att skapa en utökad partition för den 2:a hårddisken och det gick även att komma åt den från terminalen vida /media/<monteringsnamn>. Känner mig ganska redo att testa detta skarpt, men har några frågor inför detta.
Frågor och funderingar
I guiden för att partitionera hårdisken som jag läst på denna plats är samtliga 3 partitioner (root, home och swap) skapade som primära partitioner. Jag antar att root partitionen måste vara primär, då jag antar att Ubuntu bootar från denna. Om så är fallet, kan jag då skapa home och swap i en utökad partition istället? Finns det en bra anledning att göra root, home och swap till primära?
Jag kommer inte att ha någon Windows installation på min stationära, utan köra med en ren Ubuntu installation. Av den anledningen hade jag tänkt mig att ha den 2:a hårddisken som en utökad partition och i denna partition använda hela utrymmet för att lagring av div. olika dokument, bilder etc. Är det rätt tänkt eller är det något ytterligare jag borde tänka på i samband med detta?
Jag har noterat att i min virtuella Ubuntu installation syns den utökade partitionen som en hårddisk på skrivbordet. Är det normalt? Antog att den bara skulle synas om jag valde "Platser -- Dator".
Tacksam för svar. Säg gärna till om jag varit otydlig i min beskrivning eller i mina frågor.
Mvh Nemo
Fråga om val av Primär eller Utökad Partition
- Konservburk
Re: Fråga om val av Primär eller Utökad Partition
Det spelar egentligen ingen roll. Du kan sätta alla som utökade, eller alla som primära, eller blanda bäst du vill.Nemo skrev:I guiden för att partitionera hårdisken som jag läst på denna plats är samtliga 3 partitioner (root, home och swap) skapade som primära partitioner. Jag antar att root partitionen måste vara primär, då jag antar att Ubuntu bootar från denna. Om så är fallet, kan jag då skapa home och swap i en utökad partition istället? Finns det en bra anledning att göra root, home och swap till primära?
Med två diskar så har du en partitionstabell per disk, vilket innebär att du kan ha upp till fyra primära partitioner på varje disk.Nemo skrev:Jag kommer inte att ha någon Windows installation på min stationära, utan köra med en ren Ubuntu installation. Av den anledningen hade jag tänkt mig att ha den 2:a hårddisken som en utökad partition och i denna partition använda hela utrymmet för att lagring av div. olika dokument, bilder etc. Är det rätt tänkt eller är det något ytterligare jag borde tänka på i samband med detta?
Jag är inte riktigt med på vad du menar med uttökad partition här? Jag antar att du har monterat den extra disken som ett extra filsystem. Det är så man oftast gör. Men det går också att slå ihop båda diskarna så att ubuntu ser allting som en enda stor disk istället. Då skulle du kunna använda säg 20G till root och 1G till swap från första disken, samt resten av första disken och hela andra disken till /home. Nackdelen med en sådan lösning är att det blir lite krångligere om någon av diskarna skulle gå sönder.Nemo skrev:Jag har noterat att i min virtuella Ubuntu installation syns den utökade partitionen som en hårddisk på skrivbordet. Är det normalt? Antog att den bara skulle synas om jag valde "Platser -- Dator".
Re: Fråga om val av Primär eller Utökad Partition
Tack för svaren, skall göra lite olika tester på min virtuella maskin för att se hur det fungerar.
Mvh Nemo
Mvh Nemo