Hej där ute,
Har nu under ett års tid kört Ubuntu på "hemmadatorn" som används för lite surfning, bankärenden och andra diverse små göromål.
Försöker vara lite ambassadör och sprida Ubuntu till vänner och bekanta som vill köra ett gratis, snabbt och stabilt OS utan virus.
När dessa vänner frågar mig om vad som strular, så måste jag tyvärr hela tiden svara att det är när USB minnen/USB hårddiskar används. Dessa montera allt som oftast skrivskyddade och ger upphov till stor irritation. Brukar ibland hjälpa att formatera dem i Ubuntu, men ändå........
Varför kan detta inte fixas? Hur svårt kan det vara? Till och med Windows klarar detta bättre! Är det någon som har botmedlet??
Största problemet med Ubuntu = montering av USB minnen......
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Re: Största problemet med Ubuntu = montering av USB minnen..
Jag har använt Ubuntu sedan 6.06 och aldrig haft problem med externa lagringsmedium, inte heller mina vänner. Om man bortser från dom otåliga användarna som vägrar fatta att man måste korrekt avmontera minnet. Men så är det ju för Windows med, skillnanden är väl att Windows monterar det som vanligt utan att förvarna användaren att data kan gå förlorad. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Gå in på användare & grupper och se till att rutorna "Kom åt externa lagringsenheter automatiskt" och "Montera filsystem i användarrymden(FUSE)" är kryssade för de användare som ska kunna montera enheterna.
Och använd alltid en LTS version(10.04), de mellan liggande versionerna är så buggiga att det kan hända att det inte fungerar som det ska. De är bara till för att testa saker som ska komma i framtida LTS versioner, och ska inte användas av personer som saknar stor kunskap om Linux uppbyggnad.
//Joker
Och använd alltid en LTS version(10.04), de mellan liggande versionerna är så buggiga att det kan hända att det inte fungerar som det ska. De är bara till för att testa saker som ska komma i framtida LTS versioner, och ska inte användas av personer som saknar stor kunskap om Linux uppbyggnad.
//Joker
pettan_69 skrev:Hej där ute,
Har nu under ett års tid kört Ubuntu på "hemmadatorn" som används för lite surfning, bankärenden och andra diverse små göromål.
Försöker vara lite ambassadör och sprida Ubuntu till vänner och bekanta som vill köra ett gratis, snabbt och stabilt OS utan virus.
När dessa vänner frågar mig om vad som strular, så måste jag tyvärr hela tiden svara att det är när USB minnen/USB hårddiskar används. Dessa montera allt som oftast skrivskyddade och ger upphov till stor irritation. Brukar ibland hjälpa att formatera dem i Ubuntu, men ändå........
Varför kan detta inte fixas? Hur svårt kan det vara? Till och med Windows klarar detta bättre! Är det någon som har botmedlet??
Lite mer om USB montering, det Joker skriver om finns under User Privileges.
Kommer inte ihåg att det inte automountats för mej i ubuntu, men saker glöms.
Kommer inte ihåg att det inte automountats för mej i ubuntu, men saker glöms.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
- pettan_69
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Hej Joker,
Har tyvärr haft samma problem på samtliga 9.10, 10.04 och nu 10.10.
Kollade att det var kryssat enligt vad du föreslog, men det stämmer.
Kollar jag rättigheterna, så monteras lagringsenheterna som strular med ägare "root". Kör jag "sudo nautilus", så får jag rättigheter att skapa mappar och hantera filerna. Men detta skall väl inte vara meningen? Går det ställa om så jag som normal användare får fulla rättigheter. Försökte göra detta när jag kört sudo nautilus, men det vill sig inte. Sorry för okunskapen...
/Peter
Har tyvärr haft samma problem på samtliga 9.10, 10.04 och nu 10.10.
Kollade att det var kryssat enligt vad du föreslog, men det stämmer.
Kollar jag rättigheterna, så monteras lagringsenheterna som strular med ägare "root". Kör jag "sudo nautilus", så får jag rättigheter att skapa mappar och hantera filerna. Men detta skall väl inte vara meningen? Går det ställa om så jag som normal användare får fulla rättigheter. Försökte göra detta när jag kört sudo nautilus, men det vill sig inte. Sorry för okunskapen...
/Peter
Joker skrev:Gå in på användare & grupper och se till att rutorna "Kom åt externa lagringsenheter automatiskt" och "Montera filsystem i användarrymden(FUSE)" är kryssade för de användare som ska kunna montera enheterna.
//Joker
pettan_69 skrev:Hej där ute,
- pettan_69
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Har kommit ett steg närmre en lösning. Kan någon förklara varför detta händer:
Jag körde sudo nautilus och avmonterade USB minnet. Gick sedan in på platser och monterade manuellt "ny volym" där, så har jag fulla rättigheter. Är det den automatiska monteringen som inte fungerar?
Tacksam för hjälp!
/Peter
Jag körde sudo nautilus och avmonterade USB minnet. Gick sedan in på platser och monterade manuellt "ny volym" där, så har jag fulla rättigheter. Är det den automatiska monteringen som inte fungerar?
Tacksam för hjälp!
/Peter
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ska leta vidare. Sitter själv med en installation av 10.04 och har inte några som helst problem med usb minnen.
pettan_69 skrev:Har kommit ett steg närmre en lösning. Kan någon förklara varför detta händer:
Tacksam för hjälp!
/Peter