Ogg eller Wma - Audacity vill inte öppna filen

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ogg eller Wma - Audacity vill inte öppna filen

Inlägg av Lao Tzu »

Hallå.

Jag har konverterat ett ljudklipp med hjälp av mediaconverter.org. Jag konverterade en mp3-fil till ogg. Nu tänkte jag klippa det i Audacity men när jag ska öppna filen får jag följande felmeddelande:
Audacity recognized the type of the file '/home/emil/Skrivbord/Crickets.ogg'. Importers supposedly supporting such files are:
Ogg Vorbis-filer, FFmpeg-kompatibla filer,
but none of them understood this file format.

Hjälp OK
Klickar jag på "Hjälp" får jag upp en ruta med rubriken "Format som inte stöds" (det står alltså i listen överst). I rutan står det sedan wma-proprietary. Vad ska det betyda och hur får jag Audacity att öppna filen?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ogg eller Wma - Audacity vill inte öppna filen

Inlägg av ubot »

Testa att konvertera fråm mp3 till ogg med soundconverter istället? Det kanske inträffar något skumt när då konverterar på sajten.
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Jo, så kan man ju också göra. Tack för tips om programmet. Jag kommer göra så om jag inte kan lösa det på annat sätt. Men jag vill försöka förstå om det är något skumt med filen (den funkar att spela upp med Totem så det är inget problem med den så.)
Om jag högerklickar och går in på Egenskaper står det Ogg FLAC-ljud (audio/x-flac+ogg) under filtyp.
Jag har för mig att man kan med hjälp av terminalen kan kolla vad det är för filtyp (om det står samma sak där) men jag kan inte kommandot för det.

(&?)
ubot

Inlägg av ubot »

Ett tips i felsökningen då: Konvertera den ursprungliga filen med soundconverter från mp3 till ogg och jämför sedan Egenskaper i soundconverters konverterade fil med Egenskaperna för din fil från sajten. Då kanske du ser någon intressant skillnad?
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Jag provade att konvertera till mp3 och ser inget intressant. När jag listade filerna i terminalen står filen som .ogg (alltså den jag konverterade via nätet och inte den kopian som blev av soundconverter).
Oh well. Nu kan jag iaf. öppna mp3-filen i Audacity och klippa i den.

(&?)
ubot

Inlägg av ubot »

Där ser man. Jag vet inte vad som är knas.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"