Wow mycket lägre framrates i Ubuntu 10 o Wine än i XP

För spelentusiaster !
M60HAKAN
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Wow mycket lägre framrates i Ubuntu 10 o Wine än i XP

Inlägg av M60HAKAN »

Har experimenterat med Ubuntu 10 en del för att jämföra med Windows XP. Installerade Wine och provade spel och då f f a World of Warcraft. Fungerar ju utmärkt i Ubuntu 10 förutom att framerates är mycket lägre (vi pratar alltså om halvering mot Windows XP). Grafikkortet är GeForce 9500 GT som i Ubuntu 10 körs med rekommenderad drivrutin. Wow ligger med en installation på datorn (installerad under Windows XP). Jag kör med exakt samma config-fil och exakt samma videoinställningar i spelet. Springer runt på exakt samma ställe (Dalaran) med samma gubbe. Kör jag med std (dvs DirectX) blir skillnaden i framerates MYCKET stor (XP typ 30, Ubuntu/Wine typ <10). Men även om jag kör med OpenGL blir skillnade STOR (XP typ 35, Ubuntu10/Wine 12 -20). Varför?? Borde inte OpenGL hanteras lika bra i grafikkortets drivrutiner för XP reps Ubuntu 10????
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Wow mycket lägre framrates i Ubuntu 10 o Wine än i XP

Inlägg av pun »

En viktig sak som alla riktiga "gamers" gör är att slå av skrivbordseffekterna.

Enklast då via Meny System > Inställningar > Utseende.... fliken skrivbordseffekter

Sen kör då oftast gamern den senaste drivaren från nVidia eller ATI

Det fixas enklast via X-Swats ppa
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates

Inte uppdaterad med den allra senaste nVidia-drivaren men den kommer nog om någon dag eller två.....
M60HAKAN

Inlägg av M60HAKAN »

Hej
Skrivbordseffekterna är avslagna (gav bara marginell effekt för övrigt). Jag kör Nvidia driver 195.36.24. Ändrade NVIDIAs PowerMizer inställningarna till "Prefer Maximum Performande", detta gav också någon liten marginell förbättring tror jag (svårt att jämföra när det idag inte är riktigt lika många spelare inne i Dalaran). Det ligger en senare drivrutin på den sida du hänvisade till, kan den ge mig en förbättring? Är inte riktigt vän med terminalkommandon utan vill helst installera grafiskt via Programcentralen.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo nu är jag ingen gamer men kollade i Ubuntus wiki.

Så här dår du till opengl som de flesta föredrar

https://help.ubuntu.com/community/World ... 20Direct3D

Sen efter att ha kollat fps-problemet så ligger det då hos Wine som det ser ut så en nyare drivare påverkar bara marginellt.
M60HAKAN

Inlägg av M60HAKAN »

Jepp, precis så har jag fixat OpenGL :). Förstår dock inte varför det ska bli så stor skillnad mellan Windows XP och Linux när jag kör Wow på exakt samma sätt (d v s OpenGL i både XP och Ubuntu och samma grafikinställningar i spelet). Inte så att jag egentligen förväntar mig exakt lika men skillnaden är för stor tycker jag.

Så då är frågan Wine-problem eller Nvidias Linuxdrivare? Allt annat är ju lika som jag ser det.
M60HAKAN

Inlägg av M60HAKAN »

Så där. Nu orkar jag inte leta i forum mm och inte heller testa mer. Oavsett vad jag prövat har inget gett någon märkbar effekt. Nu sist installerade jag Wine 1.3.6 utan att få någon märkbar förbättring. Ställde in virtuellt skrivbord i Wine och fick då upp framerates något från 12-20 till 15-25 vilket ju är en förbättring men fortfarande lååångt ifrån vad XP presterar med OpenGL (se mitt första inlägg). Återstår alltså bara nya drivrutiner för mitt Nvidia kort. Lyckas inte ladda ner dem från Nvidia, är inte så hemma i terminalen. Så om ingen annan har några bra förslag, eller kan lämna en bra instruktion hur jag installerar nya drivrutiner i Ubuntu 10.04 LTS, så fortsätter jag spela wow i XP tyvärr.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo jag kollade lite mer igår och det verkar vara svårt att få fart på fps:en

X-swat har hursomhelst uppdaterat ppa't med nVidias senaste idag.

Du kopierar och klistrar in de här kommandona i terminalen

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates 

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade
Så får du ver 260.19.21
Alleinsora
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

För att installera de senaste nVidiadrivarna grafiskt går man tillväga såhär:

1. Ladda ner nyckelfilen till repon genom att gå in på: http://keyserver.ubuntu.com:11371/pks/l ... 97AF1CDFA9
Och kopiera allt från och med

-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
till och med

-----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
Klistra in i en textedito (exempelvis gedit) och spara den på en bra plats (exempelvis skrivbordet, den går att ta bort efter installationen) med namnet "repo.key"

2. Öppna Pakethanteraren Synaptic (System → Administration → Pakethanteraren Synaptic)

3. På menyraden klicka på inställningar och sedan Förråd

4. Gå in under fliken Övrig programvara och klicka på knappen Lägg till.

5. Klistra in följande rad i textrutan och avsluta med ok:

deb http://ppa.launchpad.net/ubuntu-x-swat/x-updates/ubuntu lucid main 
6. Gör samma sak för denna rad:

deb-src http://ppa.launchpad.net/ubuntu-x-swat/x-updates/ubuntu lucid main
7. Gå in under fliken Autentisiering och klicka på Importera nyckelfil. Leta upp filen repo.key som sparades i steg 1 och tryck på OK.
Därefter kan du stänga dialogrutan.

8. Klicka på knappen Läs om.

9. Klicka på Markera alla uppgraderingar och välj OK i rutan som dyker upp. Klicka därefter på Verkställ för att ladda ner och installera.

Efter installationen se till att starta om datorn, nVidia-uppdateringarna har inte alltid sagt till om det trotts att det måste göras för att de nya ska börja användas (egentligen borde det väll räcka med en omstart av X men det skadar inte att starta om helt).

Sen är det inte att rekommendera att ladda ner drivrutinerna från nVidia direkt. Det ställer till mer elände än det löser problem.

Ifall du tycker att de ovanstående nio stegen är för många kan steg 1-7 ersättas med ett kommando i terminalen:

sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
*edit* Såg i samma ögonblick som jag postade att pun hade visat kommandot ovan. men men..
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Alleinsora skrev: *edit* Såg i samma ögonblick som jag postade att pun hade visat kommandot ovan. men men..
Jo nu innehåller också ditt inlägg en "mina" som pekar på lucids version.... inte så bra om man kör Maverick ;)
M60HAKAN

Inlägg av M60HAKAN »

Tack för hjälpen. Det gick utmärkt att installera via terminalen :)
Har nu Nvidia 260.. Tjänade nog några fps på detta. Tycker nog (men skillnaderna är små) att jag får bäst fps genom att köra med virtuellt skirvbord i Wine och sätta Powermizer i Nvidia X Server till "Maximimum performance". Fortfarande är dock skillnaderna mot XP stora (jo jag har jämfört löpande) och jag har svårt att förstå detta. OpenGL ska ju var helt OK för Linux. Svårt att förstå att Nvidia skulle tjäna något på att "hålla igen" på prestandan för OpenGL i Linux-drivarna. Kanske är det så att mitt lite äldre grafikkort spelar in. Det skulle vara intressant att vet om någon jämfört fps mellan Windows och Ubunut/Wine på detta sätt fast med ett nyare grafikkort.

Tack för all hjälp ändå. Om ingen kommer på något annat som kan öka prestandan i Linux så tror jag att jag ändå behåller XP på maskinen ett tag.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Wine är ju trots allt ett kompatibilitetslager ovanpå Linux för att kunna köra Windows-spel. Det blir alltså en del overhead för varje beräkning som görs.

Vill du ha jämförbara prestanda måste du ha spel som kan köras native i Linux och inte via någon form av översättningsprogramvara, tyvärr. Dock tycker jag att det borde gå lite snabbare än det verkar göra för dig. Har du kollat minnesutnyttjandet medan du kör WoW?
Registrera dig på våra lokala epostlistor
M60HAKAN

Inlägg av M60HAKAN »

Ja det är jag helt med på, och jag förväntar mig inte heller helt samma prestanda. Jag tycker dock precis som du CryingFreeman att skillnaden blir lite väl stor i OpenGL. Ditt förslag om att kolla minnesutnyttjande antyder att det finns avgörande skillnader (observera jag är ny i Linux och desssutom inte tekniker) i hur Linux och Windows hanterar minnet, eller är det mer just det faktum att Linux + Wine kräver mer minne än bara XP?

(Klockan är lite mycket just nu ska kolla minnesutnyttjande i morgon i både XP och Ubuntu)
Alleinsora
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

pun skrev: Jo nu innehåller också ditt inlägg en "mina" som pekar på lucids version.... inte så bra om man kör Maverick ;)
M60HAKAN skrev:....Så om ingen annan har några bra förslag, eller kan lämna en bra instruktion hur jag installerar nya drivrutiner i Ubuntu 10.04 LTS, så fortsätter jag spela wow i XP tyvärr.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
M60HAKAN

Inlägg av M60HAKAN »

Kollade minnesutnyttjandet som faktiskt var något lägre i Ubuntu/Wine (1,3 GB) än i XP (1,4). Passade också på att kolla CPU-utnyttjande som däremot var rejält mycket högre i Ubuntu än i XP (Ubunut 75-90% oftast drygt 80 % med toppar upp till 100, XP 55%). Alla siffror då medans WOW gick och tagna från systemövervakaren i resp miljö.

Nu är ju mitt grafikkort inte precis nytt. Kan det vara så att skillnaden blir så stor på grund av att Nvidas Linuxdrivare inte är så bra på gamla kort?

Någon som gjort motsvarande jämförelse med ett nyare kort?
Skriv svar

Återgå till "Spel"