ATI radeon x1650, drivrutinsproblem

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
Hyptony
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

ATI radeon x1650, drivrutinsproblem

Inlägg av Hyptony »

Tjena! laddade ner nyaste versionen av ATI's drivrutiner från deras hemsida. Läste instruktionerna, och när jag skulle starta filen (sudo sh ./ati-driv...) så är det ända jag får fram är:

kim@kim-desktop:~/Skrivbord$ sudo sh ./ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
Created directory fglrx-install.XUiR4q
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.593...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
==================================================
ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager
==================================================

Error: ./default_policy.sh does not support version
default:v2:x86_64:lib32::none:2.6.32-25-generic; make sure that the version is being
correctly set by --iscurrentdistro

Removing temporary directory: fglrx-install.XUiR4q

Någon som kan tyda detta?

Tack på förhand,,

kim
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: ATI radeon x1650, drivrutinsproblem

Inlägg av ubot »

Så här kanske: http://www.linuxquestions.org/questions ... ost3542628

Vad har du för grafikkort?

Du får en utskrift med kommandot lshw -html > hardware.html

Öppna filen hardware.html i din webbläsare och leta upp grafikkortet så blir det lättare att felsöka.

Edit:

Jag håller med pun. Det står samma sak längre ner i tråden jag länkar till. Drivrutinen fungerar inte med Ubuntu 10.04, 10.10 och inte med några äldre varianter heller (tror jag).
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo.... ATI stödjer inte längre ditt kort och man "redirectas" då till den senaste version som gjorde det vilket är 9.3, senaste är 10.10 för kort som stöds.

Allt om detta:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide

Vilka kort stöds inte
http://wiki.cchtml.com/index.php/9.4

Varningen från wikin
ATTENTION RADEON USERS

NOTE: If you enter your card information on AMD/ATI's driver page, it will offer you the Catalyst 9-3 driver to download. However, the Catalyst 9-3 driver doesn't support X servers past 1.5, and it will not work with Maverick! !!!SO BE CAREFUL!!! If you tried to install Catalyst on a system with one of these cards, see the 'Removing the Driver' section to restore the default/pre-installed drivers.

Dvs Xorg-versionen är fel för 9.3 versionen och det kommer INTE att funka !
Användarvisningsbild
Hyptony
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Hyptony »

pun skrev:Jo.... ATI stödjer inte längre ditt kort och man "redirectas" då till den senaste version som gjorde det vilket är 9.3, senaste är 10.10 för kort som stöds.

Allt om detta:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide

Vilka kort stöds inte

Varningen från wikin
ATTENTION RADEON USERS

NOTE: If you enter your card information on AMD/ATI's driver page, it will offer you the Catalyst 9-3 driver to download. However, the Catalyst 9-3 driver doesn't support X servers past 1.5, and it will not work with Maverick! !!!SO BE CAREFUL!!! If you tried to install Catalyst on a system with one of these cards, see the 'Removing the Driver' section to restore the default/pre-installed drivers.

Dvs Xorg-versionen är fel för 9.3 versionen och det kommer INTE att funka !

Om jag läste rätt på din länk så funkar alltså INTE mitt kort med dessa drivrutiner, då det är för gammalt. Har ett Radeon x1650. allt funkade jättebra vid 9.10. Jag har ett nvidia 8400gs på 256mb fast det har inte lika mycket minne som mitt radeon(512 mb), och kan då inte ge lika hög upplösning. Antar att jag får köpa ett nytt kort då mitt radeon inte har fungerande drivrutiner och mitt nvidia har för dåligt prestanda.
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

nVidia 8400GS ska så vitt jag ser fungera med Ubuntu 10.04 och nVidias proprietära drivrutin. Om nu 256MB i minne räcker.

Vad är problemet egentligen? Fungerar inte Ubuntus fria drivrutin bra med Radeon-kortet?

Jag läser lite här och var på olika forum att Ubuntu 10.10 ska innehålla en buggfix som ska få Radeon x1650 att fungera med Compiz mer eller mindre felfritt. Du kanske ska satsa på 10.10?

Edit:

Det verkar som om du kör med Mint. Mint 10 kanske är något för dig?
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hyptony skrev: Om jag läste rätt på din länk så funkar alltså INTE mitt kort med dessa drivrutiner, då det är för gammalt. Har ett Radeon x1650. allt funkade jättebra vid 9.10. Jag har ett nvidia 8400gs på 256mb fast det har inte lika mycket minne som mitt radeon(512 mb), och kan då inte ge lika hög upplösning. Antar att jag får köpa ett nytt kort då mitt radeon inte har fungerande drivrutiner och mitt nvidia har för dåligt prestanda.
Ubuntu har bytt Xorg-version med de senaste utgåvorna och ATI har då sedan skrotat stödet för dessa kort enligt tidigare länk.

Sen att köra Ubuntu med 256MB grafikminne är inga problem. Problemet är mer när du kör appar som har 3D rendering som spel.

Sen är den öppna drivaren inte så tokig heller numera.

Slutligen är det en plånboksfråga om man vill ha ett bättre kort........
Användarvisningsbild
Dennis
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Dennis »

Mitt kort slutade helt att fungera efter uppgradering till 10.10. Så drivare till denna fick iaf inte jag med vid uppdateringen. Jag har iof ett ATI Radeon X1650Pro men fick igång det med följande kommando i terminalen:

sudo sh ./ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run --Ubuntu/9.04

Trots att det är version 10.10 så måste jag "påstå" för installations programmet att jag kör 9.04 annars funkade det inte. Har inte full 3D rendering, men jag kan leva med det.

Nu funkar kortet bättre än det gjorde tidigare, trots att jag inte får ut mina 512Mb är jag nöjd ändå :)

EDIT:
För Ubuntu 10.10 fungerar senaste versionen, Hämta filen:
ati-driver-installer-10-5-x86.x86_64.run

gå till Hämtkatalogen via terminalen och skriv sedan:

"sudo sh ./ati-driver-installer-10-5-x86.x86_64.run --buildandinstallpkg Ubuntu/maverick" (skriv utan apostrofer)

Vänta tills programmet är klart.

..//Dennis
Ubuntu Linux
Registered Linux User # 450012
Using Linux on & off seens 1993
----------------------------------------
SimonLindberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av SimonLindberg »

Dennis skrev:Mitt kort slutade helt att fungera efter uppgradering till 10.10. Så drivare till denna fick iaf inte jag med vid uppdateringen. Jag har iof ett ATI Radeon X1650Pro men fick igång det med följande kommando i terminalen:

sudo sh ./ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run --Ubuntu/9.04

Trots att det är version 10.10 så måste jag "påstå" för installations programmet att jag kör 9.04 annars funkade det inte. Har inte full 3D rendering, men jag kan leva med det.

Nu funkar kortet bättre än det gjorde tidigare, trots att jag inte får ut mina 512Mb är jag nöjd ändå :)

EDIT:
För Ubuntu 10.10 fungerar senaste versionen, Hämta filen:
ati-driver-installer-10-5-x86.x86_64.run

gå till Hämtkatalogen via terminalen och skriv sedan:

"sudo sh ./ati-driver-installer-10-5-x86.x86_64.run --buildandinstallpkg Ubuntu/maverick" (skriv utan apostrofer)

Vänta tills programmet är klart.

..//Dennis

Körde det senare kommandot och fick felmedelande:
fglrx/libfglrx_gamma.so.1.0 returned exit code 2
make[1]: *** [override_dh_shlibdeps] Error 9
make[1]: Leaving directory `/tmp/fglrx.Lp65DD'
make: *** [binary-arch] Error 2
dpkg-buildpackage: error: debian/rules binary gave error exit status 2
Removing temporary directory: fglrx-install.tyx7AG
:
Plus en hel del text före det.
Körde då senaste filen ati-driver-installer-10-12-x86.x86_64.run
Har 64-bitars. 10.10.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

SimonLindberg skrev:
Körde det senare kommandot och fick felmedelande:
fglrx/libfglrx_gamma.so.1.0 returned exit code 2
make[1]: *** [override_dh_shlibdeps] Error 9
make[1]: Leaving directory `/tmp/fglrx.Lp65DD'
make: *** [binary-arch] Error 2
dpkg-buildpackage: error: debian/rules binary gave error exit status 2
Removing temporary directory: fglrx-install.tyx7AG
:
Plus en hel del text före det.
Körde då senaste filen ati-driver-installer-10-12-x86.x86_64.run
Har 64-bitars. 10.10.
Jo men vad har du för grafikkort ??

Observera länken jag tidigare postade på grafikkort som INTE längre stöds av ATIs drivare.

Skriv svar

Återgå till "Bild"