LÖST: Kan man ha egen mappstruktur i Digikam?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

LÖST: Kan man ha egen mappstruktur i Digikam?

Inlägg av viper »

Jag har prövat lite olika fotohanterare och kör just nu Digikam som fotohanterare och importgränssnitt för överföring från kameror.

Mitt bekymmer är att Digikam envisas med att lägga bilderna i en kronologisk mappstruktur, men jag vill ha en egen struktur med egna mappnamn.

Jag inte hittat inställningen för att få varje överföring att lägga sig i en angiven mapp, fortfarande med med möjlighet att tagga filerna och att de sedan kan hanteras i Digikam.

Har jag missuppfattat något? För man skall ju inte behöva vara beroende av ett program för att hitta bland bildfilerna.
Senast redigerad av 1 viper, redigerad totalt 10 gånger.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Kan man ha egen mappstruktur i Digikam?

Inlägg av HakanS »

viper skrev:Mitt bekymmer är att Digikam envisas med att lägga bilderna i en kronologisk mappstruktur, men jag vill ha en egen struktur med egna mappnamn.
Se till att avmarkera alternativet Datumbaserade delalbum när du hämtar bilderna från kameran
skaermdump10.png
skaermdump10.png (28.16 KiB) Visad 2127 gånger
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kan man ha egen mappstruktur i Digikam?

Inlägg av viper »

Bugar och tackar. Jag klarmärker och skrider till verket.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"