Den hopplösa Gnome-meny-redigeraren…

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Den hopplösa Gnome-meny-redigeraren…

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Någon som sett något värdelösare än denna? Alltså den som man får fram genom att högerklicka på menyn och välja ”Redigera menyer”.

Tyckte att jag hade det lite väl rörigt i ”Program → Ljud och video” med en massa program som gör i princip samma sak och så vidare. Tänkte då lägga till lite mappar och skit där så att det blir lite överskådligare, så jag började med en som jag kallade ”CD/DVD”. Drog lite program dit och det var inga problem. DeVeDe la sig snällt där, så även AcidRip och Thoggen samt Brasero, men så skulle jag dra dit Gnomebaker dit och det gick ju inte. Det hände faktiskt inte ett jävla jota när jag släppt musknappen. Försökte så där en 300 000 gånger eller så, men nej. Okej, kanske bara försökte typ 20 gånger, men ändå…

Så vad är det här för pajas-skit egentligen? Och varför har man en meny-redigerare över huvud taget? Är det inte bara en fråga om någon sorts ”genvägar” eller liknande som ligger någonstans och dräller och då borde man väl kunna göra samma sak i Nautilus istället, fast enklare och mer flexibelt, eller hur?

Så min fråga är enkel och koncis samt kan ej missuppfattas:

Var ligger länkarna som representeras i Gnome-menyn?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Re: Den hopplösa Gnome-meny-redigeraren…

Inlägg av farmfield »

Infot ligger troligtvis i nån xml-fil nånstans... Och jag håller med, jag hade faktiskt föredragit ett mapp/fil-baserat menysystem som i Windows startmeny.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Om du kör strace <program> så ser du de systemcalls som används, kika efter vilka filer den öppnar med open().
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Substrata
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Substrata »

Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

farmfield skrev:Infot ligger troligtvis i nån xml-fil nånstans... Och jag håller med, jag hade faktiskt föredragit ett mapp/fil-baserat menysystem som i Windows startmeny.
He he he… mot alla odds har vi råkat hitta något som är bra med Windows. Ödets ironi…
dmz skrev:Om du kör strace <program> så ser du de systemcalls som används, kika efter vilka filer den öppnar med open().
Tack för tipset!

Apropå GnomeBaker så löste jag det även om jag inte riktigt fattar hur… Vad jag gjorde var att byta namn till bara ”GnomeBaker”. Kommer inte ihåg exakt vad den hette innan, men det var betydligt längre. Trodde först att det inte bar bra att namnet innehöll ett ”/” (som i ”CD/DVD nånting”), men å andra sidan fanns andra program som också gjorde det och de kunde jag ju flytta utan problem, så lite märkligt känns det i alla fall. Efter namnbytet (på ”länken” eller avd det är för något) så kunde jag flytta den till min nya mapp och röran i menyn är nu konverterad till ordning och reda…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Substrata skrev:~/.config/menus
/etc/xdg/menus
http://standards.freedesktop.org/menu-spec/latest/
Tack, det visade sig ju vara en XML-liknande fil, precis som gissats tidigare. Dock är det en sak jag inte förstår: Var framgår det var mina nya mappar heter? Där mappens namn borde stått (enligt mig) står det bara så här:
<Name>alacarte-made-1</Name>
<Directory>alacarte-made-1.directory</Directory>
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"