pun skrev:Ett till klart positivt utspel som rör om i grytan

...... Xorg har ju fastnat i gamla inkörda spår som härstammar från "stenåldern"...inget tyder heller på att Xorg utvecklarna verkar ha förmåga att kasta ut gammalt junk och göra en modern tappning en grafisk hantering.
Jo, det är jag helt med på. Och att basera en 3D-baserad wm som Compiz på ett OpenGL-acceleretat fönstersystem känns bara logiskt.
Eftersom nu Wayland huvudsakligen hanterar OpenGL så ska det inte vara några trubbel för tex nVidia och ATI, utmaningen är nog mer om Wayland är för primitiv och det visar sig snabbt vid test som enkelt då kan göras under Nattys utveckling.
Nu skriver ju iof Mark som om grejen är att öppna drivare har kernel modesettings, men det har ju Nvidias stängda också om jag fattat det rätt... Så kanske är han fel ute, eller?
Nu är jag tämligen säker på att det här med största sannolikhet enbart är ett utspel mot "linuxhögadeln".....jag tvivlar på att man i Natty kan göra Wayland stabil.
Jo, eller både och. Först detta att man tar beslutet att köra sitt eget race, gå ifrån standardmallen för en 'vanlig GNU/Linux-dist. Detta kan ju vara sett till att GNU/Linux ju inte slår igenom och att detta är ett av skälen. Ett annat skäl kan ju vara att skilja sig från mängden ytterligare.
Sen är det inte alls otroligt att det, som du säger, är ett utspel mot old-school-folket inom GNU/Linux...
Lustigt hur man kan säga att det handlar om frihet men samtidigt inte tillåter friheten att välja. Windows eller OS X kan knappast anses vara 'frihet' sett ur en FOSS-synvinkel, men att inte få välja Windows eller OS X om man vill är knappast frihet ur någon synvinkel...
Sen vet jag för lite om Wayland för att ha en åsikt om hur mycket jobb det är att ersätta X, men det känns som att den allmänna åsikten är att Wayland är rätt 'ofärdigt'... Då kan man undra om inte Canonical/Ubuntu är på väg att ta sig lite vatten över huvudet. Man kämpar som katten med stödet för ARM och Utouch. Sen skall man ha egen skrivbordsmiljö och man meklar ihop ett eget ikontema. Utöver det skall man då dessutom byta en av dom absoluta grundpelarna i systemet, Xorg, mot något helt nytt - och som det verkar, nåt rätt ofärdigt...
Dänns som en hel del att ta tag i...