Har problem med ett litet Windowsprogram, ett client/server epostprogram som heter Popcorn. Det är inget problem med att köra det om jag går in i mappen där det ligger lagrat och klicka på programmet, men det fungerar inte om jag försöker länka till det till skrivbordet, sannolikt beroende på att det kräver en vidhängande INI-fil, Popcorn.ini för att fungera, som det inte hittar från skrivbordet. När jag kollar egenskaperna i länkikonen finner jag till min förvåning att det till skillnad mot hur ikonerna ser ut i Windows det inte verkar att gå att ange startvillkor för ett program, t ex att ange vilken mapp programmet skall köras i. Har man verkligen missat denna grundläggande funktion i Wine för Windowsprogram eller har jag missat något?
Det hjälper f ö inte heller att lägga en kopia av den nyssnämnda INI-filen på skrivbordet, jag har testat detta också.
EDIT: Skall förtydliga det jag sade ovan: Med fungera menar jag att programmet inte kan hitta de kontouppgifter som ligger lagrade i INI-filen, inte att det vägrar starta från skrivbordet. Men om det inte klarar av att läsa in kontouppgifter blir det tämligen meningslöst att köra det...
Problem med Windowsprogram
- Osprey
- Kontakt:
Re: Problem med Windowsprogram
Det du kan ställa in för en Wine-länk är i stort sett det du ser med "man wine" under "Environment variables". Programmet borde om det inte är mycket dåligt skrivet, kunna hitta sin egen INI-fil. Jag tror mer på att det är länken som inte är korrekt utformad, hur ser din länk ut om du tittar på Kommando under Egenskaper..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Re: Problem med Windowsprogram
Har börjat rota i det här gamla problemet igen. Länken på skrivbordet ser ut som följer
/media/ACER_/Program Files/Popcorn 1.77/popcorn.exe
Det är också i den katalogen programmet ligger lagrat, och fungerar att köra (dvs hittar den ini-fil där kontouppgifterna ligger lagrade). Programmet går alltså att köra om man startar det direkt i den katalogen, men vare sig från den länk jag gjort på skrivbordet eller via den kopia av programmet + ini-filen som jag lagt på skrivbordet. Jag fattar fortfarande inte varför programmet inte kan hitta ini-filen på skrivbordet, speciellt som programmet är designat för att köras utan att installeras eftersom det rör sig om ett klient/serverprogram som skall kunna köras på vilken Windowsdator som helst utan att lämna några spår efter sig, det enda som krävs är att man packar upp den zippade filen och startar programmet.
/media/ACER_/Program Files/Popcorn 1.77/popcorn.exe
Det är också i den katalogen programmet ligger lagrat, och fungerar att köra (dvs hittar den ini-fil där kontouppgifterna ligger lagrade). Programmet går alltså att köra om man startar det direkt i den katalogen, men vare sig från den länk jag gjort på skrivbordet eller via den kopia av programmet + ini-filen som jag lagt på skrivbordet. Jag fattar fortfarande inte varför programmet inte kan hitta ini-filen på skrivbordet, speciellt som programmet är designat för att köras utan att installeras eftersom det rör sig om ett klient/serverprogram som skall kunna köras på vilken Windowsdator som helst utan att lämna några spår efter sig, det enda som krävs är att man packar upp den zippade filen och startar programmet.