Hitta C disk?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hitta C disk?
Tjabba!
Mitt windows strulade till sig igår och jag får inte igång det, då tänkte jag att det var nått fel i windows systemfiler och tänkte därför köra det eminenta Ubuntu, så jag valde att boota från disk och köra via ubuntu skivan, valde sen att starta eller installera ubunt, alla intsällningar verkar ha gått igenom bra. När jag kommer in i Ubuntu, hur hittar jag C disken som alla filer ligger på? Ligger typ som en disk på skrivbordet som står installera, men då får jag partitinera disken, och det blir väl knas? Måste jag installera nått för att endast kunna komma åt disken och säkerhetskopia filerna?
Jag hittar en disk som ligger på 144 gb typ :S, det står att 9gb är upptaget, men HDD:en ligger på 180 gb och har ca 10gb ledigt..
Tack på förhand
Mitt windows strulade till sig igår och jag får inte igång det, då tänkte jag att det var nått fel i windows systemfiler och tänkte därför köra det eminenta Ubuntu, så jag valde att boota från disk och köra via ubuntu skivan, valde sen att starta eller installera ubunt, alla intsällningar verkar ha gått igenom bra. När jag kommer in i Ubuntu, hur hittar jag C disken som alla filer ligger på? Ligger typ som en disk på skrivbordet som står installera, men då får jag partitinera disken, och det blir väl knas? Måste jag installera nått för att endast kunna komma åt disken och säkerhetskopia filerna?
Jag hittar en disk som ligger på 144 gb typ :S, det står att 9gb är upptaget, men HDD:en ligger på 180 gb och har ca 10gb ledigt..
Tack på förhand
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Hitta C disk?
Tjena
Windowsdisken brukar komma upp under Ubuntu-menyn platser.
Vill man kolla vilka partitioner man har på disken an man skriva
sudo fdisk -l
i terminalen (finns under program>tillbehör i menyerna)
eller
eller starta GParted partitions-redigerare.
Det blev lite fikionspråk i mitt svar, ber om ursäkt för det. Är något oklart så fråga bara igen. Många här är beredda att hjälpa till.
Välkommen
Windowsdisken brukar komma upp under Ubuntu-menyn platser.
Vill man kolla vilka partitioner man har på disken an man skriva
sudo fdisk -l
i terminalen (finns under program>tillbehör i menyerna)
eller
eller starta GParted partitions-redigerare.
Det blev lite fikionspråk i mitt svar, ber om ursäkt för det. Är något oklart så fråga bara igen. Många här är beredda att hjälpa till.
Välkommen

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Tack för svar
, guld värt, räddar hela min höst om jag kommer åt de filerna..
Under places hittar jag bara en HDD som heter disk, och det har typ 130gb ledigt :S, känns jätteknepigt, vet inte om du han läsa tillägget i mitt mail före du svarade?

Under places hittar jag bara en HDD som heter disk, och det har typ 130gb ledigt :S, känns jätteknepigt, vet inte om du han läsa tillägget i mitt mail före du svarade?
Tryckte på Install som låg på skrivbordet första gången jag öppnade upp ubuntu, då fick jag skriva i mitt namn och land, men det avbröts vid 70% av nån anledning. Kan detta ha tagit bort allt som låg på disken? Den varnade inte nånting för att saker skulle tas bort?
- Konservburk
Det ska komma upp alternativ där du ska välja hur du vill allokera enhetsutrymme innan du väljer namn och land och innan någon procentuppräkning börjar Där finns bland annat ett alternativ Radera och använd hela disken. Men det borde inte gå att råka välja detta av missatag eftersom det kommer upp ytterligare en ruta som kräver att du bekräftar innan installationen går vidare.happyfejs skrev:Tryckte på Install som låg på skrivbordet första gången jag öppnade upp ubuntu, då fick jag skriva i mitt namn och land, men det avbröts vid 70% av nån anledning. Kan detta ha tagit bort allt som låg på disken? Den varnade inte nånting för att saker skulle tas bort?
Den kom upp först andra gången jag tryckte på installera efter att det avbrutits, men då blev jag osäker eftersom jag var tvungen att bestämma det så jag avbröt före jag ens fick skriva in namn då :S antar att man inte kan göra nån form av filåterställning?
- Konservburk
Det finns program som kan återställa filer som inte hunnit skrivas över med ny data, dvs allting utom 2 eller 3 GB som redan skrivits över under ubuntu-installationen. Jag känner tyvärr inte till vilka sådana här räddnings-program som fungerar bäst när det gäller windows-filsystem.
Okay, men är det inte Ubuntu som skrivit över isf? Windowset har jag ju egentligen inte gjort nått med?
Windows kommer jag ju inte ens in i så där blir svårt att installera nån form av recovery program :S
EDIT: Kan detta vara nått?
http://www.computer-juice.com/forums/sv ... -cd-16100/
EDIT: Kan detta vara nått?
http://www.computer-juice.com/forums/sv ... -cd-16100/
- Konservburk
Jo, men ubuntu har antagit att din disk var oanvänd och har därför skrivit över med sina egna saker på sitt eget sätt trots att det egentligen fanns ett windows-filsystem på disken. Ubuntu kan förvisso läsa och skriva till windows-filsystem, men att återställa ett halvtrasigt sådant är en helt annan sak. Kanske finns det något program som klara av detta även till ubuntu, men tror nog att det finns bättre sådana program till windows.happyfejs skrev:Okay, men är det inte Ubuntu som skrivit över isf? Windowset har jag ju egentligen inte gjort nått med?
Det borde gå att plugga in disken i en annan windows-dator och köra något windows-diskräddningsprogram den vägen.happyfejs skrev:Windows kommer jag ju inte ens in i så där blir svårt att installera nån form av recovery program :S
Okay, ska testa dettaDet borde gå att plugga in disken i en annan windows-dator och köra något windows-diskräddningsprogram den vägen.

- Konservburk
Sök på ntfs recovery eller liknande så borde du kunna hitta lämpliga program.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
testdisk/photorec klarar av att återställa filerna från en live-skiva.
annars kan kanske det här vara intressant:
http://www.howtogeek.com/howto/13706/re ... u-live-cd/
annars kan kanske det här vara intressant:
http://www.howtogeek.com/howto/13706/re ... u-live-cd/
Det ser ju väldigt bra ut 
Ska kika på det, måste man ha 9 tror du? eller funkar det med 7 som jag har? Och visst kan jag kör det via skiva istället för USB Disk?

Ska kika på det, måste man ha 9 tror du? eller funkar det med 7 som jag har? Och visst kan jag kör det via skiva istället för USB Disk?
-
Har ingen aning om funktionen finns i 7.10 men det är bara att prova. Annars är det ju bara att ladda ned en 10.10, och ja det fungerar från skiva.
Varför kör du en så gammal Ubuntu?
Varför kör du en så gammal Ubuntu?
testade i 7 nu, får felmeddelande
Failed to startup volume . Invalid argument
Couldn't mount device 'dev/sda1' : Invalid argument
Jag kör med en gammal för att det var jättelänge sen jag beställde en, men antar att det är gratis att ladda ner nya? Ska testa att ladda ner 10 och hoppas det hjälper..
Failed to startup volume . Invalid argument
Couldn't mount device 'dev/sda1' : Invalid argument
Jag kör med en gammal för att det var jättelänge sen jag beställde en, men antar att det är gratis att ladda ner nya? Ska testa att ladda ner 10 och hoppas det hjälper..
-
Jo den är gratis att ladda ned, så prova med det till att börja med.
Kom på när jag hade lagt ner allt för igår att jag kanske var korkat när jag försökte återställa filer från c disken på samma dator som jag satt på? Måste väl koppla in den i en annan burk antar jag?
Vilken av alla versioner är det jag ska ladda ner? Alternate, Desktop, netbook eller server? Antar att det är nån av de två första. Vad är det för skillnad på dem?
Antar att det bara är att plocka en torrent härifrån?
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... -cd/10.10/
Tack för att ni hjälper mig
Vilken av alla versioner är det jag ska ladda ner? Alternate, Desktop, netbook eller server? Antar att det är nån av de två första. Vad är det för skillnad på dem?
Antar att det bara är att plocka en torrent härifrån?
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributi ... -cd/10.10/
Tack för att ni hjälper mig

-
Det är Desktop du bör ha, Alternate innehåller bla. stöd för flera hårdvaror men går inte att köra som live-cd utan måste installeras. Mycket riktigt bör du undvika att återställa filerna till samma hårddisk då det är stor risk för överskrivning av filer du vill ha kvar. Däremot behöver du inte använda en annan dator, det räcker om du sätter in en annan disk i datorn (usb-disk går bra) och sparar de restaurerade filerna där. Om du har flera partitioner på din befintliga disk går det också bra att använda en partition du inte behöver rädda något ifrån att lagra på.
Gräjt, sitter nu på en precis formaterad dator, så finns inte så mycket att skriva över, och det är inte jättemycket saker från disken jag vill hämta, större risk att jag skriver över just nu väldigt väldigt väldigt viktig data på min extrena hårddisk, hehe..Dör den nu så börjar jag gråta..hehe