Installera från en DVD

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Misklahr
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Installera från en DVD

Inlägg av Misklahr »

Hej

Jag har Ubuntu på min andra stationära dator, men behöver ha trådlöst internet (via usb) på den.

För att kunna använda detta trådlösa usb-nätverk behöver jag installera drivrutiner, som i detta fall finns på en DVD. När jag trycker in DVD-skivan kan jag komma in på den, som vilken mapp som helst, men inte installera drivrutinerna.

Hur ska jag gå till väga?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera från en DVD

Inlägg av CryingFreeman »

Du kan lägga till dvdn med kommandot

Kod: Markera allt

apt-cdrom add --auto-detect
Sen bör du kunna välja paketet i Synaptic eller automatiskt via Hårdvarudrivrutiner.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Misklahr skrev:Hej

Jag har Ubuntu på min andra stationära dator, men behöver ha trådlöst internet (via usb) på den.

För att kunna använda detta trådlösa usb-nätverk behöver jag installera drivrutiner, som i detta fall finns på en DVD. När jag trycker in DVD-skivan kan jag komma in på den, som vilken mapp som helst, men inte installera drivrutinerna.

Hur ska jag gå till väga?
Är det drivrutiner till Ubuntu/Linux då eller till Windows? :S Jag hoppas att du är med på att du inte kan använda Windows-drivrutinerna till Ubuntu?

Vad heter ditt trådlösa nätverkskort? Märke och modellnnummer?
Misklahr

Inlägg av Misklahr »

ubot skrev: Är det drivrutiner till Ubuntu/Linux då eller till Windows? :S Jag hoppas att du är med på att du inte kan använda Windows-drivrutinerna till Ubuntu?

Vad heter ditt trådlösa nätverkskort? Märke och modellnnummer?
Trodde att det skulle vara så :(
GIGABYTE GN-WB01GS heter det
ubot

Inlägg av ubot »

Jag har googlat lite på ditt trådlösa USB-nätverkskort och det står att allt ska fungera utan modifieringar i Ubuntu 9.04 så man tycker att det borde gå i Ubun tu 10.04 också?
I äldre versioner av Ubuntu så har några fått USB-kortet att fungera med Ndiswrapper som är någon sorts miljö för att emulera Windows-drivrutiner. Häng inte upp dig på detaljerna i vad jag skriver för jag vet inte om vi snacka emulering i egentlig mening. Hur som helst så ska det gå att få ditt USB-mojäng att fungera med eller utan Ndiswrapper. Här finns en beskrivning av Ndiswrapper: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... diswrapper

I den här tråden så är det någon som skriver på slutet att han/hon har fått ett likadant USB-nätverkskort som du har att fungera efter att ha följt den här guiden: http://art.ubuntuforums.org/showpost.ph ... ostcount=5
Guiden bygger på att Windows-drivrutinen används genom Ndiswrapper som jag länkade till här ovanför.

I guiden tar han/hon bort standarddrivrutinerna för nätverskortet med kommandot modprobe:

sudo modprobe -r
Du ska här ta bort modulen (modul=drivrutin) från kärnan (rätta mig om jag har fel någon) för att sedan låta kärnan använda Windows-drivrutinen genom Ndiswrapper. Det som är viktigt är att du tar bort rätt modul med modprobe -r. Jag föreslår att du gör så här:

1. Öppna skivan och leta upp drivrutinen. Vad heter Windows-drivrutinen som är till nätverskortet? Är det rt37.inf eller heter den någonting annat till ditt USB-nätverkskort?
2. Skapa en katalog i din Hemkatalog som heter GN-WB01GS eller något annat passande. Kopiera över Windows-filerna som (3 st?) till GN-WB01GS-katalogen i din Hemkatalog.
3. Nu ska du svartlista modulerna som du tog bort med modprobe så att modulerna inte används av Ubuntu i fortsättningen. Det gör du genom att köra kommandot

gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist
och lägga till dessa två rader i slutet av filen

blacklist rt2500usb
och

blacklist rt37usb
Det är viktigt att du blacklistar rätt moduler som används av ditt USB-nätverkskort! Spara och stäng sedan filen.
4. Använd Ndiswrapper för att installera Windows-drivrutinen:

sudo ndiswrapper -i /home/användarnamn/GN-WB01GS/rt73.inf
Tänk på att rt73.inf kanske ska vara något annat för ditt USB-kort.
5. Fortsätt följa guiden i länken från raden där det står "Now issue the following commands:".

Jag är inte alls hundra på det här så någon som har mer koll får gärna komma med förbättringar!
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 31 gång.
Misklahr

Inlägg av Misklahr »

ubot skrev:Jag har googlat lite på ditt trådlösa USB-nätverkskort och det står att allt ska fungera utan modifieringar i Ubuntu 9.04 så man tycker att det borde gå i Ubun tu 10.04 också?
I äldre versioner av Ubuntu så har några fått USB-kortet att fungera med Ndiswrapper som är någon sorts miljö för att emulera Windows-drivrutiner. Häng inte upp dig på detaljerna i vad jag skriver för jag vet inte om vi snacka emulering i egentlig mening. Hur som helst så ska det gå att få ditt USB-mojäng att fungera med eller utan Ndiswrapper. Här finns en beskrivning av Ndiswrapper: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... diswrapper

I den här tråden så är det någon som skriver på slutet att han/hon har fått ett likadant USB-nätverkskort som du har att fungera efter att ha följt den här guiden: http://art.ubuntuforums.org/showpost.ph ... ostcount=5
Jag tackar så mycket för svaret. Jag hade kortet i en USB-förlängare, vilket gjorde att den inte kunde köras direkt. Så jag testade att ta bort den och satte kortet direkt i ett USB uttag, nu funkar det!
Tack igen!
ubot

Inlägg av ubot »

Jaha, det var ju bra. :) Glöm det där med Ndiswrapper då. :D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"