Vill ha tillbaka mitt Gnome! [LÖST]

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
LenaTh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Vill ha tillbaka mitt Gnome! [LÖST]

Inlägg av LenaTh »

Nu är jag i stort behov av hjälp här... för några dagar sen fick jag för mig att testa KDE. Hittade anvisningar där det stod förklarat att man efter installation kunde välja vilken miljö man ville ha vid varje inloggning (session).

Jag följde anvisningarna ordentligt, inget verkade gå fel. Och tja... KDE var väl snyggt och flashigt med skojsiga små effekter och så, men både rörigt att hitta i och lite laggigt i den snygga grafiken. Det som skulle kunna få mig att vilja behålla KDE parallellt, nämligen valmöjligheten Gnome/KDE vid inloggning, finns inte där. Alls.

Alltså. Tillbaka till lite tråkiga, men funktionella Gnome. Jag sitter beredd med den låååånga kodharangen för att avinstallera hela KDE, men är lite ängslig ändå... Kan jag göra det "inifrån" KDE, det är ju det enda läge jag har? Och tänk om Gnome inte finns där bakom längre, att det är därför jag inte hittar valet, vad händer då?

Snälla, hjälp en nödställd!
Senast redigerad av 1 LenaTh, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: Vill ha tillbaka mitt Gnome!

Inlägg av P.Forsberg »

Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Nej, att ge den långa kodharangen för att avinstallera KDE infrån KDE låter inte som någon bra idé och jag tror dessutom inte att det kommer att ge tillbaka valet av Gnome vid inloggning. Det låter som något har gått fel när du installerade KDE eftersom du inte kan välja Gnome vid inloggning vilket man ska kunna göra. Jag vet dock tyvärr inte hur du får tillbaka det valet.
LenaTh

Inlägg av LenaTh »

Little John skrev:Hej!

Hade du läst här:

http://www.watchingthenet.com/switch-be ... buntu.html

LJ
Nej, den hade jag inte sett innan, men jag kan inte se att det hjälper mig heller. Något val har jag som sagt inte, och att trycka F10 (eller någon annan F-tangent för den delen) vid login-skärmen hjälper inte heller, det händer ingenting.
Christian Johansson skrev:Nej, att ge den långa kodharangen för att avinstallera KDE infrån KDE låter inte som någon bra idé och jag tror dessutom inte att det kommer att ge tillbaka valet av Gnome vid inloggning. Det låter som något har gått fel när du installerade KDE eftersom du inte kan välja Gnome vid inloggning vilket man ska kunna göra. Jag vet dock tyvärr inte hur du får tillbaka det valet.
Nej, det känns väldigt vanskligt att göra det inifrån KDE. Lite som att såga av den gren man sitter på...

Vad skulle hända om jag installerade Gnome? Även om det (såvitt jag vet i alla fall), redan finns? Kan det vara värt ett försök, eller är det någon som har en bättre idé?
LenaTh

Inlägg av LenaTh »

Efter att ha loggat ut och in flera gånger, starta om datorn då och då, startat i felsäkert läge, startat med root-promt (där jag ändå inte vågar göra något), så hade jag plötsligt valet!? Dvs det fanns inte först, men så klickade jag lite uppgivet på själva inloggningsrutan, och minsann, då blev listen nertill i fönstret befolkad med val av både språk och miljö!

Nu är jag alltså tillbaka i Gnome igen, det känns hemvant och trivsamt, och NU ska jag slänga ut KDE.
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Ok, det var ju bra att det löste sig :) .
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Christian Johansson skrev:Ok, det var ju bra att det löste sig :) .
Instämmer, ändrade till [LÖST] i rubriken.

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"