Hej!
Jag har precis installerat ubuntu 10.10 vid sidan av mac osx och datorn bootar nu ubuntu automatiskt så jag undrar hur jag gör om jag vill boota osx. Heldst vill jag välja vilket operativ jag startar så att inget startar automatiskt. Hoppas någon kan hjälpa mig på traven.
välja vad som ska bootas
- Konservburk
Re: välja vad som ska bootas
Jag tycker att den borde ha hittat OSX och automatiskt ordnat med flera boot-alternativ. Vi får väl felsöka lite helt enkelt.
Hur ser filen /etc/default/grub ut?
Jag skulle börja med att kommentera bort raden med GRUB_HIDDEN_TIMEOUT (sätt ett # framför) och att ändra värdet på GRUB_TIMEOUT till -1 (minus ett), och sedan köra sudo upate-grub för att få ändringarna att börja gälla. Då tvingas du välja vad du ska boota varje gång... och då kan du åtminstone enkelt se ifall osx-alternativet fattas helt.
Hur ser filen /etc/default/grub ut?
Jag skulle börja med att kommentera bort raden med GRUB_HIDDEN_TIMEOUT (sätt ett # framför) och att ändra värdet på GRUB_TIMEOUT till -1 (minus ett), och sedan köra sudo upate-grub för att få ändringarna att börja gälla. Då tvingas du välja vad du ska boota varje gång... och då kan du åtminstone enkelt se ifall osx-alternativet fattas helt.
Det löste sig, jag hade lyckas installera över osx så det fanns bara ubuntu på disken
tur att jag har en backup. Det blir till att installera om och göra ett nytt försök mee ubuntu ikväll. Men tack för hjälpen.

Har nu gjort ett nytt försök men nu har jag samma problem fast omvänt, osx bootar automatiskt och jag vet inte hur jag ska göra för att få den att boota ubuntu.
Installationen verkade gå bra fast efter den hade matat ut cdn kom ett antal identiska felmeddelanden i stil med "failed to read sector..." innan den startade om.
Någon som vet vad som kan gått fel?
Installationen verkade gå bra fast efter den hade matat ut cdn kom ett antal identiska felmeddelanden i stil med "failed to read sector..." innan den startade om.
Någon som vet vad som kan gått fel?