Hej!
Jag tänkte testa ubuntu på min macbook men stötte på lite problem vid installationen. Jag undrar vilket filsystem jag bör välja, jag har partitionerat disken så att jag har 50gb till ubuntu. Det nänmndes också något om växlingsutrymme under installationen, vad är detta?
Vilket filsystem
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Vilket filsystem
Jag skulle föreslå ext4
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Växlingsutrymme är utrymme på disk som används som minne, växlingsutrymme + fysisk minne utgör det virtuella minnet. Den engelska termen är swap area.Det nänmndes också något om växlingsutrymme under installationen, vad är detta?
Swap behövs om du vill kunna stoppa datorn i hibernate. Köra lite mer program än vad du har fysiskt minna att klara av.
Det är bra att ha en buffer, det är så tråkigt när kärnan krashar pga att minnet tar slut. Datorn blir bara otroligt seg när den startar att swappa (vilket i mitt tycke är bättre än en krash)
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
ext4 är nog det vanligaste nu.
Vill du läsa mer om installationen så klicka länken Ubuntu - Grunder i min signatur.
Välkommen till forum.
Vill du läsa mer om installationen så klicka länken Ubuntu - Grunder i min signatur.
Välkommen till forum.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
En växlingspartion är samma som windows fast de har en växlingsfil. 50 gb den kan du använda så här välj manuell partionering och börja med att skapa en partion för ditt operasystem den ser ut så här / den ska vara cirka 15 gb, skapa sen en växlingspartion på cirka 2gb och sen kan du avända resten till /homeDwigt skrev:Hej!
Jag tänkte testa ubuntu på min macbook men stötte på lite problem vid installationen. Jag undrar vilket filsystem jag bör välja, jag har partitionerat disken så att jag har 50gb till ubuntu. Det nänmndes också något om växlingsutrymme under installationen, vad är detta?
Tack för hjälpen! Nu är det installerat och klart,
stötte dock på lite nya problem, startade en ny tråd
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=51305
stötte dock på lite nya problem, startade en ny tråd
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=51305