Vilket filsystem

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Dwigt
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Vilket filsystem

Inlägg av Dwigt »

Hej!

Jag tänkte testa ubuntu på min macbook men stötte på lite problem vid installationen. Jag undrar vilket filsystem jag bör välja, jag har partitionerat disken så att jag har 50gb till ubuntu. Det nänmndes också något om växlingsutrymme under installationen, vad är detta?
Elias laurell

Re: Vilket filsystem

Inlägg av Elias laurell »

Jag skulle föreslå ext4
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det nänmndes också något om växlingsutrymme under installationen, vad är detta?
Växlingsutrymme är utrymme på disk som används som minne, växlingsutrymme + fysisk minne utgör det virtuella minnet. Den engelska termen är swap area.
Swap behövs om du vill kunna stoppa datorn i hibernate. Köra lite mer program än vad du har fysiskt minna att klara av.

Det är bra att ha en buffer, det är så tråkigt när kärnan krashar pga att minnet tar slut. Datorn blir bara otroligt seg när den startar att swappa (vilket i mitt tycke är bättre än en krash)
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

ext4 är nog det vanligaste nu.

Vill du läsa mer om installationen så klicka länken Ubuntu - Grunder i min signatur.

Välkommen till forum.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Dwigt skrev:Hej!

Jag tänkte testa ubuntu på min macbook men stötte på lite problem vid installationen. Jag undrar vilket filsystem jag bör välja, jag har partitionerat disken så att jag har 50gb till ubuntu. Det nänmndes också något om växlingsutrymme under installationen, vad är detta?
En växlingspartion är samma som windows fast de har en växlingsfil. 50 gb den kan du använda så här välj manuell partionering och börja med att skapa en partion för ditt operasystem den ser ut så här / den ska vara cirka 15 gb, skapa sen en växlingspartion på cirka 2gb och sen kan du avända resten till /home
Dwigt

Inlägg av Dwigt »

Tack för hjälpen! Nu är det installerat och klart,

stötte dock på lite nya problem, startade en ny tråd

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=51305
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"