jag hade till en början problem med ljud via hdmi från min ASrock 100HT när jag körde Ubuntu 10.04. Men det löste sig genom uppgradering av Alsamixer till 1.0.23.
Jag har numera ljud via hdmi från vlc/filmspelaren mm.
Problemet är att jag inte har ljud i spotify via Wine eller i firefox och chromium (kollat SVTplay och youtube).
Jag har kollat runt lite och det verkar ju vara två olika problem, ett i Wine och ett för flash. Jag har dock inte blivit klokare. Kan man få lite handfasta tips om vad jag bör göra och i vilken ordning?
Ljud problem i firefox/chromium och Spotify [LÖST]
Ljud problem i firefox/chromium och Spotify [LÖST]
Senast redigerad av 1 sda088, redigerad totalt 16 gånger.
Re: Ljud problem i firefox/chromium och Spotify
Nu har jag granskat problemet lite närmare.
Jag har visst ljud från spotify och firefox/chromium, det är bara det att ljudet inte vill gå ut genom HDMI-kabeln!
Förslag på lösning??
Jag har visst ljud från spotify och firefox/chromium, det är bara det att ljudet inte vill gå ut genom HDMI-kabeln!
Förslag på lösning??
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
du kan alltid testa att installera dessa program alsamixer och gnome alsamixer. jag hade inget ljud på datan typ som du, sen så testade jag intstallera de två programen och klicka i lite olika rutor tror det löste sig när jag klickade i analog output. alltid värt att testa.
Jag har också problem med ljud via HDMI och har blivit tipsad om alsamixer-versionen (http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... hilit=HDMI) men vill helst att Firefox, Spotify i Wine och Chromium m.m ska fungera också. Säg till om du löser det här problemet.
Nu funkar det!
Det var min tråd om uppgradering av alsamixer-version, så det har jag gjort på min dator. Då kom ljudet igång via HDMI.
För att få allt ljud via HDMI gör följande:
Kör alplay -l
då kommer det upp lite rader varav en ser ut så här:
card 0: Intel [HDA Intel], device 3: INTEL HDMI 0 [INTEL HDMI 0]
det är siffran efter device som är intressant!
skapa filen ".asoundrc" i home med
sudo gedit .asoundrc
skriv in följande fyra rader:
defaults.pcm.!card Intel
defaults.ctl.!card Intel
defaults.pcm.!device 3
defaults.ctl.!device 3
(siffran här ska vara den som du hittade tidigare)
spara och stäng
Starta om!
Nu funkar det för mig, ibland kommer det inget ljud efter att datorn stått på men då är det bara att start om så funkar det igen.
Hoppas det funkar för dig med!!
Det var min tråd om uppgradering av alsamixer-version, så det har jag gjort på min dator. Då kom ljudet igång via HDMI.
För att få allt ljud via HDMI gör följande:
Kör alplay -l
då kommer det upp lite rader varav en ser ut så här:
card 0: Intel [HDA Intel], device 3: INTEL HDMI 0 [INTEL HDMI 0]
det är siffran efter device som är intressant!
skapa filen ".asoundrc" i home med
sudo gedit .asoundrc
skriv in följande fyra rader:
defaults.pcm.!card Intel
defaults.ctl.!card Intel
defaults.pcm.!device 3
defaults.ctl.!device 3
(siffran här ska vara den som du hittade tidigare)
spara och stäng
Starta om!
Nu funkar det för mig, ibland kommer det inget ljud efter att datorn stått på men då är det bara att start om så funkar det igen.
Hoppas det funkar för dig med!!
Re: Ljud problem i firefox/chromium och Spotify [LÖST]
Ok, men det känns som lite hokuspokus. Varför behöver man göra så här för att ljudet ska fungera över HDMI? Det där man att man behöver starta om känns ju inte helt bra heller.