X problem efter intallering av drivrutiner.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Julius
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

X problem efter intallering av drivrutiner.

Inlägg av Julius »

Är nybörjare när det gäller Ubuntu och försökte idag att installera drivrutiner till mitt GS8400 men efter jag startade om datorn så kom jag inte in i X och när jag skrev "startX" så fick jag upp följade felmeddelande:

Kod: Markera allt

the NVIDIA kernel module has the version 260.19.06 but this NVIDIA driver componet has version 260.19.12. Please make sure that the kernel module and all NVIDIA driver componentes have the same version.
EE Failed to initialize the NVIDIA kernel module. Please see the systems's kernel log for additional error messages and consult the NVIDIA README for details.
EE ***Aborting***
EE Screen(s) found, but none have a usable configuariton.

Vad ska jag göra? Jag har haft Ubuntu i bara en vecka och jag har redan haft massor av problem och är nära på ge upp även om jag är förtjust i systemet. Jag satt och försökte allt jag kunde men till sist försökt jag formatera och installera Ubuntu men detta gick inte eftersom att installtionscd:n använder sig av X när den installerar.

Snälla hjälp mig.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Re: X problem efter intallering av drivrutiner.

Inlägg av farmfield »

Installera hur? Förmodligen inte via systemet då antar jag... ;)

Testa starta i felsäkert läge, gå till rootterminalen och kör

dpkg-configure nvidia-current
nvidia-xconfig
reboot
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Hmm.... farmfield har ett mycket skumt kommando i tidigare inlägg....

Hursomhelst så ser det ut som att du "meckat" med 2 olika drivare och troligen varit hos nVidia och hämtat en drivare...
the NVIDIA kernel module has the version 260.19.06 but this NVIDIA driver componet has version 260.19.12.
Version 260.19.12 får man då bara via endera en nedladdad drivare från nvidia eller från ett ppa. (från nvidia rekommenderas EJ för newbies)

Laddar man ner från nivida så får man då mecka via en terminal utam det grafiska igång.

Via ett ppa så funkar då Ubuntus automagi för det här.

-------------------------------------------------------------------------------

Tryck ner "Shift" när datorn startar

Välj en felsäker/recovery/återställningskärna

Recoverymenyn kommer upp

Välj det felsäkra grafikstartalternativet
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag ber om ursäkt, det skulle varit: dpkg-reconfigure nvidia-current
pun skrev:Hmm.... farmfield har ett mycket skumt kommando i tidigare inlägg....
Känns som att du gärna bannat mig från supporten om du kunnat... ;)
Hursomhelst så ser det ut som att du "meckat" med 2 olika drivare och troligen varit hos nVidia och hämtat en drivare...
Och det var exakt det jag trodde också, dock så uppfattade jag det som om den inte lagt modulen i kärnan. En dpkg-reconfigure hade då sett till att lösa det. Sen nvidia-xconfig för att skriva rekommenderade inställningar för hårdvaran till en xorg.conf...

...var min tanke.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Jag ber om ursäkt, det skulle varit: dpkg-reconfigure nvidia-current
pun skrev:Hmm.... farmfield har ett mycket skumt kommando i tidigare inlägg....
Känns som att du gärna bannat mig från supporten om du kunnat... ;)
Nejdå ;) ....bara att det här är en exakt "vetenskap".... en bidragande orsaken att man lägger av med Linux o Ubuntu är just de grafiska drivarna.... :P

Sannolikt så har nvidiadrivaren (hämtad från nvidia) här installerats och sedan kom kärnuppdateringen för någon dag sedan och då är det godnatt... :P

Om man ska köra en senare drivare så kör man den via X-swat.
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates

Sen om det hjälper med ditt kommando eller att ominstallera drivaren vete tusan.... därför jag valde det felsäkra grafikläget och sedan reda ut vad som hänt.

Om man installerat drivaren från nvidia så kan det behövas en -uninstall men dkms fixar troligen det här ändå. dkms är då Ubuntus "automagi" för att fixa kärnuppdateringar utan att behöva installera om en drivare som "kränker" kärnan..... (som de proprietära gör)
Julius

Inlägg av Julius »

Tack för hjälpen! Problemet löste sig efter jag plugga i en skräm i vga porten och skrev nvidia-xconfig som root.
Innan hade jag bara en tv inkopplad via S-Video nu kommer istället absolut ingen bild på TV:n.
Några idéer?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo som nvidias drivare är tänkt att funka så ska man sedan köra nvidia-settings och det gör man säkrast med root behörighet via terminalen

gksudo nvidia-settings
Sen klickar du på "Detect Displays" (och ber en bön)

;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"