darktable: Användbart bildhanteringsprogram för raw-bilder

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
claesbe
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

darktable: Användbart bildhanteringsprogram för raw-bilder

Inlägg av claesbe »

Tyvärr saknas det ett "öppet" bildhanteringprogram som är tillräckligt bra för oss amatörfotografer. Har nu i flera år följt utvecklingen inom Linux värden, jämfört olika "öppna" program med ex. Adobe som Lightroom/CS applikationer. Nuvarande "öppna" Linux/Ubuntu mjukvara är hopplöst efter..., gäller även "köp sw" som Bibble 5 etc.
För mig själv krävs att jag har windows för att täcka mina behov, vilket är tråkigt då jag älskar Ubuntu och dess enkelhet. Att det sedan följer med övriga vardagliga program från början är ett stort puss, Tack alla där ute som ideellt jobbar med öppen kod.

Nu till min fråga, vad tycker ni amatörfotografer "out there"... kan "öppen" kod fixa en applikation likvärdig en Adobe applikation som ex. Lightroom i en snar framtid?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Användbart bildhanteringsprogram

Inlägg av mcNisse »

Med ett sådant påstående skulle jag vara interesserad av vilka du har testat...
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

mcNisse skrev:Med ett sådant påstående skulle jag vara interesserad av vilka du har testat...
Ja precis, finns ju en del program att testa och det kan ju vara svårt att hitta rätt i mjukvarudjungeln :)
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
claesbe

Inlägg av claesbe »

Digikam, fspot, Gipm (ett av dom bättre), shotwell, lightzoon (köp), bibble 5 (köp), gthumb...
Min personliga windows app är Lightroom där du enkelt katalogiserar samt hanterar in/ut raw bilder med en rasande precision. Köper att Gimp är bra men långt från ett CS3, 4 eller 5.
den är min syn på det hela, men rätta mig om jag har fel ;-)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

christer skrev:Också Canons råbilder kan ses och betraktas med gThumb, men bildbehandlingen däremot går via UFRaw, och därefter gThumb eller Gimp.
orkar inte kolla igenom tråden men passart på att tillägga att det finns ett raw-tillägg för nautilus också vilket klarar Canon's raw-format.
Om man lyckades med att slå ihop UFRaw, Gimp och gThumb, skulle det bli ett mera fullfjädrat Photoshop för Linux.
Absolut, kanske inte 'slå ihop' men ändå integrerar ihop dom lite som Adobe gjort med Lightroom, Bridge och Photoshop.
claesbe skrev:Tyvärr saknas det ett "öppet" bildhanteringprogram som är tillräckligt bra för oss amatörfotografer. Har nu i flera år följt utvecklingen inom Linux värden, jämfört olika "öppna" program med ex. Adobe som Lightroom/CS applikationer. Nuvarande "öppna" Linux/Ubuntu mjukvara är hopplöst efter..., gäller även "köp sw" som Bibble 5 etc.
För mig själv krävs att jag har windows för att täcka mina behov, vilket är tråkigt då jag älskar Ubuntu och dess enkelhet. Att det sedan följer med övriga vardagliga program från början är ett stort puss, Tack alla där ute som ideellt jobbar med öppen kod.

Nu till min fråga, vad tycker ni amatörfotografer "out there"... kan "öppen" kod fixa en applikation likvärdig en Adobe applikation som ex. Lightroom i en snar framtid?
Jag arbetade ju professionellt som fotograf innan man redigerade på datorer alls och sedan har jag då hållit på med Photoshop sedan version 1 typ 1991 nån gång... Och GIMP må ligga efter Photoshop CSx inom vissa områden men GIMP 2.6 ligger inte efter Photoshop 2.x... ;D

Vad jag då menar är såklart att 'allt' går att lösa i öppen mjukvara likaväl som att det går att lösa utan hård- eller mjukvara alls... Det är bara en fråga om jobb. ;)

Edit #3:

Tog bort info & hänvisning till LightZone till fördel för 'Darktable'. Verkar vara precis vad många raw-fantaster letar efter. :)

Lägg till ppa't & installera DarkTable i terminalen med...

Kod: Markera allt

sudo apt-add-repository ppa:pmjdebruijn/darktable-release && sudo apt-get update && sudo apt-get install darktable
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 18 gånger.
claesbe

Inlägg av claesbe »

Var ett tag sedan då jag provade UFRaw, om jag kommer ihåg rätt så var/är detta en bra raw konverterera, men man var tvungen att "spara".
Vad jag själv önskar är att kunna redigera i raw med en "icke förstörande" process för mindre redigeringrar
Shotwell fixar detta, men appen har generellt en för låg nivå på redigerings funktioner
Men finns det förslag på en öppen app som har samma nivå som Lightroom (inkl bibliotek, print funktioner) så är jag övertygad. Då kör jag det + Gimp...
Men finns detta?
I_can_see_the_light
Kontakt:

claesbe skrev:Digikam, fspot, Gipm (ett av dom bättre), shotwell, lightzoon (köp), bibble 5 (köp), gthumb...
Min personliga windows app är Lightroom där du enkelt katalogiserar samt hanterar in/ut raw bilder med en rasande precision. Köper att Gimp är bra men långt från ett CS3, 4 eller 5.
den är min syn på det hela, men rätta mig om jag har fel ;-)
Testat att köra Lightroom i Wine? Länk
Photoshop CSx kan man också installera i Wine, CS4 verkar funka bäst enligt Wines databas. CS4 kan man också installera via PlayOnLinux.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
claesbe

Inlägg av claesbe »

Köra via Wine käns liksom fel...
Har inte provat Darktable som (farmfield rekommendera)
Icke förstörande redigering?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

claesbe skrev:Men finns det förslag på en öppen app som har samma nivå som Lightroom (inkl bibliotek, print funktioner) så är jag övertygad. Då kör jag det + Gimp...
Men finns detta?
Jag höll på och redigerade fram och tillbaka så du kanske missade denna... Darktable är en Lightroom-klon typ...

http://darktable.sourceforge.net/
claesbe

Inlägg av claesbe »

Skall prova.
Återkommer med feedback
I_can_see_the_light
Kontakt:

claesbe skrev:Köra via Wine käns liksom fel...
Det är förstås en smaksak, själv tycker jag inte att det spelar nån roll om det inte finns nåt annat fullgott alternativ (det vill ju till att det funkar förstås). För egen del kör jag bara Spotify och MS Office (ibland) via Wine, känns lite onödigt att ha en Windows install bara för det.
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

claesbe skrev:Köra via Wine käns liksom fel...
Har inte provat Darktable som (farmfield rekommendera)
Icke förstörande redigering?
Hej, jag är en av utvecklarna av darktable, och ja det är ickeförstörande, med andra ord orginal filerna importerade är orörda, och taggar och process data sparas i sido filer i XMP format.

/H
claesbe

Inlägg av claesbe »

Nu är Darktable installerat, är ingen expert att hantera terminalen :P

Mitt första intryck är "Yes!" detta kan bli något riktigt bra, dvs en stark konkurrent till Lightroom, tack farmfield för tipset, samt framförallt hean01 som utvecklar!
Detta kan bli något riktigt bra, lite långsamt man detta kanske blir bättre vid kommande släpp.
Bra jobbat, här tror jag att vi som plåtar i raw ÄNTLIGEN ser en möjlighet att få en snygg hantering av vår raw filer från katalogisering, ickeförstörande redigering till utskrifter :D

Nu skall jag bekanta mig lite mer i Darktable.... ;)
I_can_see_the_light
Kontakt:

claesbe skrev:Nu är Darktable installerat, är ingen expert att hantera terminalen :P
Du kanske redan sett det, men om du planerar att uppgradera från ubuntu 9.04 (om du inte gjort det redan) så fanns det visst mjukvaruförråd i Launchpad för Darktable för ubuntu 10.04 och 10.10
claesbe

Inlägg av claesbe »

I_can_see_the_light skrev:
claesbe skrev:Nu är Darktable installerat, är ingen expert att hantera terminalen :P
Du kanske redan sett det, men om du planerar att uppgradera från ubuntu 9.04 (om du inte gjort det redan) så fanns det visst mjukvaruförråd i Launchpad för Darktable för ubuntu 10.04 och 10.10
Tack, men lyckades installera via terminalen, skam den som ger sig ;)
Har installerat 10.10 efter åter har tröttnat på Windows.
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

Mitt första intryck är "Yes!" detta kan bli något riktigt bra, dvs en stark konkurrent till Lightroom, tack farmfield för tipset, samt framförallt hean01 som utvecklar!
Detta kan bli något riktigt bra, lite långsamt man detta kanske blir bättre vid kommande släpp.
Bra jobbat, här tror jag att vi som plåtar i raw ÄNTLIGEN ser en möjlighet att få en snygg hantering av vår raw filer från katalogisering, ickeförstörande redigering till utskrifter :D

Kan du göra detta:

starta darktable från terminalen: darktable -d perf
och sedan öppna en bild för editering... då kommer en
lite statistik för vad varje modul tar i tid för att utföras,
posta resultatet här med lite info om din hårdvara, minne och processor...

Den största tiden läggs på demosaicing processen, johannes (den andra utvecklaren) har påbörjat portning av moduler till opencl och har kommit ned i tider som 300ms för en 15Mpix bild.. på min dator så tar demosaic processen 22 sekunder :)

Det största problemet just nu är en manual, det finns en man page med lite information samt jag har byggt ett ramverk för generering av en översättningsbar PDF användarmanual som innehåller en hel del info..
Om du kompilerade från sourcekoden så kan du bygga denna manual med hjälp av --enable-docs (kräver paketen xsltproc, fop, poxml), du kan läsa mer
i filen doc/usermanual/README...

/Henrik
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Najs, svensk utvecklare dessutom! Darktable, Pixlr, vi svenskar verkar gilla det pixelgrafiska... ;D

Och det verkar vara ett väldigt kompetent program, Darktable. Får passa på och testköra det nästa gång jag får nåt jobb som involverar raw-filer.
claesbe

Inlägg av claesbe »

hean01 skrev:

Kan du göra detta:

Den största tiden läggs på demosaicing processen, johannes (den andra utvecklaren) har påbörjat portning av moduler till opencl och har kommit ned i tider som 300ms för en 15Mpix bild.. på min dator så tar demosaic processen 22 sekunder :)

Det största problemet just nu är en manual, det finns en man page med lite information samt jag har byggt ett ramverk för generering av en översättningsbar PDF användarmanual som innehåller en hel del info..
Om du kompilerade från sourcekoden så kan du bygga denna manual med hjälp av --enable-docs (kräver paketen xsltproc, fop, poxml), du kan läsa mer

/Henrik
Se nedan...

[dev_pixelpipe] took 0.001 secs processing `exponering' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `vitbalans' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.013 secs processing `återskapa högdagrar' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `baskurva' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.018 secs processing `ingående färgprofil' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.004 secs processing `utgående färgprofil' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.011 secs processing `skärpa' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.001 secs processing `gamma' [preview]

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.353 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.048 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.000 secs

[dev_raw_load] libraw took 1.838 secs to demosaic the image.

[dev_pixelpipe] took 0.008 secs processing `exponering' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.004 secs processing `vitbalans' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.004 secs processing `återskapa högdagrar' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.011 secs processing `baskurva' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.105 secs processing `ingående färgprofil' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.102 secs processing `utgående färgprofil' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.056 secs processing `skärpa' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.009 secs processing `gamma' [full]

[dev_process_image] pixel pipeline processing took 0.712 secs

[dev_process_image] pixel pipeline processing took 0.000 secs

[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `exponering' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `återskapa högdagrar' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.001 secs processing `baskurva' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.007 secs processing `ingående färgprofil' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.006 secs processing `utgående färgprofil' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.003 secs processing `skärpa' [preview]

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.302 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.031 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.041 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.034 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.046 secs

Dator: Aspire 5930G
Minne: 3Gb
Processor: Intel Core Duo P7350@2.0GHz

Skall försöka fixa det du nämnde om manualen, men måste igen erkänna att jag är långt ifrån expert att hantera/förstå terminal samt grundläggande fil, suffix-hantering i Ubuntu
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

claesbe skrev:
hean01 skrev:

Kan du göra detta:

/Henrik
Se nedan...

[dev_pixelpipe] took 0.001 secs processing `exponering' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.013 secs processing `återskapa högdagrar' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `baskurva' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.018 secs processing `ingående färgprofil' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.004 secs processing `utgående färgprofil' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.011 secs processing `skärpa' [preview]

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.353 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.048 secs

[dev_raw_load] libraw took 1.838 secs to demosaic the image.

[dev_pixelpipe] took 0.008 secs processing `exponering' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.004 secs processing `vitbalans' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.004 secs processing `återskapa högdagrar' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.011 secs processing `baskurva' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.105 secs processing `ingående färgprofil' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.102 secs processing `utgående färgprofil' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.056 secs processing `skärpa' [full]

[dev_pixelpipe] took 0.009 secs processing `gamma' [full]

[dev_process_image] pixel pipeline processing took 0.712 secs

[dev_process_image] pixel pipeline processing took 0.000 secs

[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `exponering' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.000 secs processing `återskapa högdagrar' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.001 secs processing `baskurva' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.007 secs processing `ingående färgprofil' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.006 secs processing `utgående färgprofil' [preview]

[dev_pixelpipe] took 0.003 secs processing `skärpa' [preview]

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.302 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.041 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.034 secs

[dev_process_preview] pixel pipeline processing took 0.046 secs

Dator: Aspire 5930G
Minne: 3Gb
Processor: Intel Core Duo P7350@2.0GHz

Skall försöka fixa det du nämnde om manualen, men måste igen erkänna att jag är långt ifrån expert att hantera/förstå terminal samt grundläggande fil, suffix-hantering i Ubuntu
Dina tider ser normalt ut för tillfället, som du ser så är demosaic processen den som tar längst tid.. darktable stöder ett par olika algoritmer med sina för och nackdelar, en del är snabbare med sämre resultat på vissa bilder och andra är långsammare med bättre resultat..

Darktable har ett ganska sofistikerat preset system som kan automatiskt applicera en preset på en bild matchande exif data som iso/kamera/exponeringstid osv..

Om du öppnar en bild i mörkerrumsläget och visar "grund" moduler så har du en module som heter "raw importering" där kan du prova olika demosaic algoritmer, AMaZE är idagsläget den bättre, om du nu vill göra denna inställning default på samtliga bilder så skapar du en ny förinställning genom att klicka på den lilla "stege" iconen brevid reset knappen i modulens titlerad...
Välj "spara ny förinställning" och ange ett namn för förinställningen, sedan klickar du i "automatisk applicering..." alternativet och då får du upp mera inställningar för att selektera vilka bilder denna preset ska appliceras på...

Om du låter alla inställningar vara i sina standardvärden så appliceras förinställningen för samtliga bilder, om du väljer ett iso omfång 800 till 6400 så kommer endast förinställningen appliceras på bilder med iso inom omfånget..

Förinställningar kan skapas i samtliga moduler med "stege" iconen :), och vissa moduler levereras med några förinställningar, se baskurva, högermusklick på modulens titelrad visar att darktable leverars med baskurvor för olika kamera modeller, som vår color manager Pascal har kalibrerat fram...

Mycket info.. nästan ett stycke ur manualen.. :)

/Henrik
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

farmfield skrev:Najs, svensk utvecklare dessutom! Darktable, Pixlr, vi svenskar verkar gilla det pixelgrafiska... ;D

Och det verkar vara ett väldigt kompetent program, Darktable. Får passa på och testköra det nästa gång jag får nåt jobb som involverar raw-filer.
jopp vi är nog lite pixelfanatiska i detta land :)...

Prova gärna unstable https://launchpad.net/~pmjdebruijn/+arc ... e-unstable

Där finns mina senaste moduler Graduated Neutral Density och ZoneSystem vilket fungerar som lightzones zonemapper...
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"