Dual boot med intern som extern

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Misklahr
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Dual boot med intern som extern

Inlägg av Misklahr »

Hej

Jag har funderingar på att använda Ubuntu, dock vill jag ha kvar mitt Windows.

Så min fråga till er blir: om jag installerar Ubuntu på en D: hårddisk (Använder mig i så fall av WUBI)(Windows är installerat på C:), vad händer då ifall jag kopplar bort D: hårddisken?

Kommer det fortfarande fråga om jag vill boota Windows eller Ubuntu? Eller startas Windows direkt som det gör för mig nu?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Dual boot med intern som extern

Inlägg av Konservburk »

Jag misstänker att du fortfarande får välja vid boot, men ifall du väljer att boota ubuntu när disken med ubuntu-filerna är urkopplad så kommer det inte att fungera. Däremot kommer windows fortfarande att boota när du väljer det alternativet.

Men det här är inget jag vet säkert, utan bara en gissning från min sida eftersom jag själv aldrig har sysslat med wubi.

Det borde hur som helst vara möjligt att få till en situation där linux bootas (eller att du får välja mellan linux och windows) om en viss disk är ikopplad, men att windows bootas direkt när disken är urkopplad.
Misklahr

Inlägg av Misklahr »

Konservburk skrev:Det borde hur som helst vara möjligt att få till en situation där linux bootas (eller att du får välja mellan linux och windows) om en viss disk är ikopplad, men att windows bootas direkt när disken är urkopplad.
Det hade varit riktigt skönt ifall det hade funnits ett alternativ som gjorde att burken hade bootat Windows om D: inte var inkopplad, men att jag skulle få välja mellan Windows och Ubuntu om den nu är inkopplad! (Eftersom jag i sådana fall installerar Ubuntu på D:)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Misklahr skrev:Det hade varit riktigt skönt ifall det hade funnits ett alternativ som gjorde att burken hade bootat Windows om D: inte var inkopplad, men att jag skulle få välja mellan Windows och Ubuntu om den nu är inkopplad! (Eftersom jag i sådana fall installerar Ubuntu på D:)
Jag tänker mig en lösning där boot-ordningen i bios ändras så att den externa disken kommer före den interna. Windows installeras på den interna disken när den externa inte är ikoppladd. Boot-loadern som väljer mellan linux och windows får istället ligga på den externa disken.
Misklahr

Inlägg av Misklahr »

Konservburk skrev:Jag tänker mig en lösning där boot-ordningen i bios ändras så att den externa disken kommer före den interna. Windows installeras på den interna disken när den externa inte är ikoppladd. Boot-loadern som väljer mellan linux och windows får istället ligga på den externa disken.
Jaha! Då förstår jag i princip allt. Det är bara... Hur får jag Boot-loadern att läggas på den externa?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Misklahr skrev:Jaha! Då förstår jag i princip allt. Det är bara... Hur får jag Boot-loadern att läggas på den externa?
Du får ursäkta att jag är avsiktligt vag i mina beskrivningar. Det beror som sagt på att jag inte har någon egen erfarenhet av just wubi och jag vill därför inte råka säga saker som kanske inte nödvändigtvis stämmer helt och hållet.

Frågan är om det går att välja var boot-loadern hamnar när du gör en wubi-installation? Eller om du kan välja att inte installera den alls?

Det känns som att det hela kräver lite handpåläggning i efterhand. En manuell installation av boot-loadern på rätt ställe och kanske en säkerhetskopiering av den interna diskens boot-sektorer innan installationen så att de kan återställas ifall den automatiska installationen av boot-loadern på fel disk inte går att undvika.
Misklahr

Inlägg av Misklahr »

Konservburk skrev:Du får ursäkta att jag är avsiktligt vag i mina beskrivningar. Det beror som sagt på att jag inte har någon egen erfarenhet av just wubi och jag vill därför inte råka säga saker som kanske inte nödvändigtvis stämmer helt och hållet.

Frågan är om det går att välja var boot-loadern hamnar när du gör en wubi-installation? Eller om du kan välja att inte installera den alls?

Det känns som att det hela kräver lite handpåläggning i efterhand. En manuell installation av boot-loadern på rätt ställe och kanske en säkerhetskopiering av den interna diskens boot-sektorer innan installationen så att de kan återställas ifall den automatiska installationen av boot-loadern på fel disk inte går att undvika.
Kan man välja vart den ska hamna om man inte kör med wubi?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Misklahr skrev:Kan man välja vart den ska hamna om man inte kör med wubi?
Ja och nej. Det går att välja om du installerar med den så kallade alternate-skivan, men inte (åtminstone vad jag minns) med den vanliga desktop-skivan.
Misklahr

Inlägg av Misklahr »

Konservburk skrev:Ja och nej. Det går att välja om du installerar med den så kallade alternate-skivan, men inte (åtminstone vad jag minns) med den vanliga desktop-skivan.
Jaså, vad är då den huvudsakliga skillnaden på dessa skivor?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Misklahr skrev:Jaså, vad är då den huvudsakliga skillnaden på dessa skivor?
Den vanliga desktop-skivan ställer några enkla frågor, du trycker sedan på installera, väntar en stund och så är det klart. När det gäller alternate-skivan så är det installationsprogrammet mer grundläggande uppbyggt. Inte i närheten av lika tjusig grafik under installationen och du måste ta ställning till betydligt fler frågor och inställningsmöjligheter. Den är tänkt att användas av de som har speciella behov/krav/önskemål som inte det enkla standardinstallationsprogrammet kan hantera.
Misklahr

Inlägg av Misklahr »

Konservburk skrev:Den vanliga desktop-skivan ställer några enkla frågor, du trycker sedan på installera, väntar en stund och så är det klart. När det gäller alternate-skivan så är det installationsprogrammet mer grundläggande uppbyggt. Inte i närheten av lika tjusig grafik under installationen och du måste ta ställning till betydligt fler frågor och inställningsmöjligheter. Den är tänkt att användas av de som har speciella behov/krav/önskemål som inte det enkla standardinstallationsprogrammet kan hantera.
Okay! Tack! Jag återkommer här om jag har vidare funderingar och frågor
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"