Oläsliga menyer i Open Office Writer

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
hanzmog
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Oläsliga menyer i Open Office Writer

Inlägg av hanzmog »

Hej!
Jag har ända sedan jag installerade Ubuntu för ett par månader sedan haft problem med att menyerna, främst i Open Office Writer, är oläsliga. Se bifogad bild.
Jag har en extern skärm till min skärm, HP L2245W, med rätt grafikdrivrutin (har fått bekräftat i annat forum, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 12#p414512). Ofta blir de olsäsliga först då man drar musen över dem, eller tvärtom, de är oläsliga tills man drar musen över dem.
Jag har inte hittat någon i forumet som har samma problem, och har inte lyckats googlat fram något matnyttigt.
Någon som känner till problemet?
Mvh hm
Bilagor
Skärmbild-Namnlös 1 - OpenOffice.org Writer.png
Skärmbild-Namnlös 1 - OpenOffice.org Writer.png (92.4 KiB) Visad 1417 gånger
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Oläsliga menyer i Open Office Writer

Inlägg av Pavel »

Testa med att gå in under Verktyg - Alternativ - OpenOffice.org - Vy. Bocka av rutan "Använd antialiasing" till höger (andra uppifrån om du har svårt att se). Starta sedan om OOo inklusive snabbstarten i notifieringsytan om du har den igång.

EDIT: Jag har för mig att även rutan för "Använd maskinvaruacceleration" (högst upp till höger) kan vara förbockad. Bocka av den också, eller testa med den avbockad och antialiasing på och se om det fungerar. Starta om OOo mellan ändringar.
hanzmog
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av hanzmog »

Tack!!
På min dator såg det lite annorlunda ut, men jag antar att det du föreslog var detsamma som Verktyg - Alternativ - OpenOffice.org - Visa - Använd utjämning/Använd maskinvaruacceleration
(se skärmdump)

Det fungerade inte, däremot fungerade det att stänga av alla visuella effekter (via högerklick på skrivbordet - Byt Skrivbordsbild - Visuella effekter), så nu har jag blivit av med problemet.

Edit: skall jag markera tråden som "löst" nu...?
Bilagor
Skärmbild.png
Skärmbild.png (95.96 KiB) Visad 1390 gånger
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag blir inte klok på din andra tråd. Ditt problem är sannolikt att det är något knas på installationen av ditt grafikkort eller i inställningarna när du kör med två skärmar. Att OOo inte visas som det ska är symtom på detta.
Du borde kanske posta en ny tråd om dina inställningar eller fortsätta i din andra tråd för att försöka reda ut det. Jag har inte liknande hårdvara och kör bara med en skärm så jag kan inte hjälpa dig med detta.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"