Diaspora eller GNU-Social eller Facebook?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
nixy

Diaspora eller GNU-Social eller Facebook?

Inlägg av nixy »

Med viss oro för vad som verkar ske med uppgifter och annat innehåll som läggs upp på Facebook så väljer många att inte gå med, eller så letar man efter alternativ. T ex jag började läsa om Diaspora, http://www.joindiaspora.com, och nyss läste jag att GNU-gänget har något liknande: GNU-Social, http://www.gnu.org/software/social.

Någon här som vet mer? Är dessa projekt konkreta alternativ till Facebook? Blir användarnas integritet säkrare med decentraliserade system?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Diaspora eller GNU-Social eller Facebook?

Inlägg av farmfield »

Eh, för det första är Facebook Facebook. 'Alla' är med. Så sett till det anser jag att det inte finns alternativ.

Men det här känns lite för mig som en icke-röckare som skriver att han funderar på att börja röka och undrar vilket cigarettmärke vi föredrar, hehe... ;)

Själv höll jag mig ju undan lääänge och det var först när nån reggade konto i mitt namn som jag fick dom att ta bort det och sen reggade jag det för säkerhets skull... Men f*n vad dötid man lagt där ändå... ::)
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

farmfield skrev:Eh, för det första är Facebook Facebook. 'Alla' är med
Jag är inte med. ;)
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

SlamsornasKung skrev:
Jag är inte med. ;)
Ändrar till 'alla normala' då... ;)

Det är ett rätt sjukt fenomen, det sociala. FB, Twitter, Bloggar o.s.v... Allt korslänkat...

Testa detta... http://www.123people.se/s/
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

farmfield skrev:
SlamsornasKung skrev:
Jag är inte med. ;)
Ändrar till 'alla normala' då... ;)
:-*
Utanför ämnet: (Jag tittar inte på TV heller, så du har nog - per definition - rätt!)
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag tittar mycket på TV men inte på 'sänd' TV då... ;)
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Jag känner flera som inte vill vara med i FB. Trots det stora antalet deltagare, så är de flesta människor inte med i några sociala nätverk alls på webben, och ett starkt skäl verkar vara tilliten; man litar inte på leverantörerna, och många vill inte riskera att deras redan etablerade sociala nätverk (irl) ska korrumperas av tekniken eller av någon tredje part. Däremot kan man ju tänka sig att man skulle kunna använda en egen server eller liknande.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"