Installation av Flash PLayer 10

Problem med att spela musik, film osv.
ErikH
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Installation av Flash PLayer 10

Inlägg av ErikH »

Hej.

Jag har uppgraderat en 64-bitars maskin till Ubuntu 10.10. När jag vill se videor från SVT PLay eller Youtube uppmanas jag installera Adobe Flash Player 10. Jag klickar på länkarna, laddar ned och extraherar, men samma sak upprepas nästa gång jag försöker se video.

/Erik
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Installation av Flash PLayer 10

Inlägg av Hund »

Använd Programcentralen för att installera paketet "flashplayer-nonfree". :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

En lite mer avancerad lösning är att installera beta-versionen av Flash 64-bitars plugin. Om det inte fungerar som du vill efter du installerat 'flashplayer-nonfree' som Hund föreslår så hojta till. :)
ErikH

Inlägg av ErikH »

??? Jag har följt Hunds råd. Jag laddade ned Flash Player och skulle installera, men då kom det ett felmeddelande, eftersom jag kör 64-bitarssystem. "Wrong architecture".

Hur installerar jag "betan"? Jag har försökt med tar.gz-varianten och extraherat den, men sedan händer inget.

/Erik
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Noops, inga nedladdningar, hehe... Det är inte Windows... ;)

Vi plockar in det via ett programförråd. Så först stänger vi webläsaren. Sen öppna man en terminal i Program->Tillbehör->Terminal och klistrar in nedanstående:

Kod: Markera allt

sudo apt-add-repository ppa:sevenmachines/ppa
Kopiera allt ovan och klistra in i terminalen med [alt]+[shift]+[v] eller klicka på mus-scroll-knappen.

Du får nu frågan att skriva ditt lösen. Notera att man inte får respons när du skriver in det så skriv in det och tryck [enter] bara.

Nu skulle vi kunna fortsätta i terminalen men för säkerhets skull kör vi det grafiskt så vi inte missar nåt.

Stäng terminalfönstret och öppna System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och slå in lösen när den frågar. Det första du gör är att uppdatera källorna med knappen [Läs om] längst upp till vänster.

När detta är klart, använd sökrutan till höger och skriv 'flash plugin'. Högerklicka på paketet 'flashplugin-nonfree' och välj 'Markera för total borttagning'. Skrolla sedan ner i listan och se till så du inte har något annat skumt installerat där, t.ex. nåt med 'gnash' i namnet... Det har du säkert inte, men lika bra att kolla. Har du det är det samma som gäller, högerklick och 'Markera för total borttagning'.

Nästa steg är att verkställa med den gröna bocken.

Efter det är klart högerklickar du på paketet 'flashplugin64-installer' (som då är senaste betan)och väljer 'Markera för installation' och sedan verkställer du med den gröna bocken igen.

Nu skall 'allt' förhoppningsvis fungera! ;D
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Jag har gjort en nyinstallation av Ubuntu 10.10 64-bit (d.v.s. inte uppgradering från befintlig installation). Installationen gjordes med nätverksanslutning och jag valde att från början installera stöd för proprietära media-format.

När jag sedan har testat SVT Play och YouTube så fungerar allt utmärkt och jag har inte behövt göra något som helst extra efter installationen av systemet, inget ubuntu-restricted-extras och inget flashplugin64-nonfree från sevenmachines-ppa (vilket jag kört med förut i 10.04).

Jag är förvånad men framförallt mycket nöjd.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

mghg skrev:Jag har gjort en nyinstallation av Ubuntu 10.10 64-bit (d.v.s. inte uppgradering från befintlig installation). Installationen gjordes med nätverksanslutning och jag valde att från början installera stöd för proprietära media-format.

När jag sedan har testat SVT Play och YouTube så fungerar allt utmärkt och jag har inte behövt göra något som helst extra efter installationen av systemet, inget ubuntu-restricted-extras och inget flashplugin64-nonfree från sevenmachines-ppa (vilket jag kört med förut i 10.04).

Jag är förvånad men framförallt mycket nöjd.
Jag använder ubuntu-restricted-extras i 10.04 (men det är möjligt att det inte behövs den flashplugin-installern).
farmfield skrev:Noops, inga nedladdningar, hehe... Det är inte Windows... ;)
Hur hämtar du hem program från förråden då? Nedladdningar är det, men de är mer säkra än från random sidor (säger dom som vet). Det finns dom som "prenumererar" på hundratals ppa. Ytterst blir det en bedömingsfråga huruvida man kan lita på ppa:t
ErikH

Inlägg av ErikH »

:D Tack för hjälpen. Sevenmachines var ett bra ställe. Nu funkar både SVT Play och Youtube.

/Erik
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Hylas skrev: Jag använder ubuntu-restricted-extras i 10.04 (men det är möjligt att det inte behövs den flashplugin-installern).
I 10.04 Lucid använde jag också ubuntu-restricted-extras och för 64-bit Flash gjorde jag som det står på sidan som du ovan gav en länk till.

Det jag skrev i mitt förra inlägg gäller mina erfarenheter från 10.10 Maverick.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:
farmfield skrev:Noops, inga nedladdningar, hehe... Det är inte Windows... ;)
Hur hämtar du hem program från förråden då? Nedladdningar är det, men de är mer säkra än från random sidor (säger dom som vet). Det finns dom som "prenumererar" på hundratals ppa. Ytterst blir det en bedömingsfråga huruvida man kan lita på ppa:t
Du har helt rätt, det är fortfarande nedladdningar. Jag håller dessutom med att ingenting säger att en fil från någons privata förråd/ppa är mer att lita på än en fil från nån 'virus-fylld-sajt.com'...

Jag tänkte mer på beteendet ladda ner fil -> exekvera fil -> installera program där man 'normalt' gör annorlunda i Ubuntu och istället lägger till ppa -> installerar från ppa... Ingen ytterligare värdering lagd. ;)
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"